پرندگان مهاجر دوباره تالاب‌ها و آبگیر‌های خوزستان را انتخاب کردند

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، خاورمیانه و شمال آفریقا در حال مهاجرت به استان هستند.

رحیم الوندی، رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پرندگان مهاجر در نیمه دوم هر سال از نیمکره شمالی، مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری از جمله؛ خاورمیانه و شمال آفریقا به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند.

او به وجود ۴ تالاب بزرگ در خوزستان شامل؛ تالاب بین المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ اشاره کرد و افزود: تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیر‌های استان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی نظیر است، ضمن اینکه بیش از ۵۰ آبگیر فصلی و کوچک در مناطق مختلف خوزستان وجود دارد که با بارش باران و طغیان رودخانه‌ها پر آب شده و مکان‌های خوبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستند.

الوندی با بیان اینکه پرندگان مهاجر رودخانه‌های دائمی بزرگ شامل؛ رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و مارون را برای سپری کردن زمستان انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: این پرنده معمولا از اوایل مهر ماه مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و سرعت ورود آن‌ها به استان بستگی به شروع سرما در مناطق شمالی دنیا دارد، به عبارت دیگر اگر سرما زودهنگام اتفاق بیفتد، حرکت پرنده‌های به سوی تالاب‌ها و مناطقی با آب و هوای متعادل زودتر انجام می‌شود و معمولا تا آبان ماه هر سال ادامه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: معمولا پرنده‌های شکاری مثل بازها، بالابان، شاهین، بهری و در نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر ماه به مناطق جلگه‌ای و ساحلی استان وارد می‌شوند، سپس پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل مرغابی سانان، پلیکان ها، فلامینگو‌ها و.. مهاجرت خود را آغاز می‌کنند، ضمن اینکه گونه‌هایی نظیر اردک سرسفید، اردک تاجدار، اردک بلوطی و اردک‌های ماهی خوار یا میگوس‌ها که جزو گونه‌های در خطر انقراض و کمیابی هستند، در تالاب بین المللی هورالعظیم مستقر می‌شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.