مسکو: واشنگتن فرصت ایجاد ثبات راهبردی را از دست داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو پیشنهاد خود به واشنگتن مبنی بر توقف تولید کلاهک‌های هسته‌ای برای یک سال دیگر را تکرار نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو پیشنهاد خود به واشنگتن مبنی بر توقف تولید کلاهک‌های هسته‌ای برای یک سال دیگر را تکرار نخواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در جریان بحث ثبات راهبردی در مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو گفت: «این پیشنهاد یک بار بود. ما قبلا این موضوع را به آمریکا اطلاع دادیم. آن‌ها این فرصت را برای ایجاد ثبات راهبردی از دست دادند.»

این پیشنهاد زمانی از سوی روسیه در اکتبر ۲۰۲۰ به آمریکا داده شد که مسکو و واشنگتن در حال مذاکره درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی بودند که هدف آن نصف شدن تعداد پرتاب کننده‌های موشکی هسته‌ای راهبردی بود و در فوریه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید.

در آن زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که مسکو آماده است قرارداد فعلی را بدون هیچ پیش شرطی حداقل برای یک سال تمدید کند. اما مقامات آمریکایی آن زمان آن را رد کردند. 

شامگاه چهارشنبه گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به همراه اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ایجاد مشارکت جدید دفاعی و امنیتی آکوس "AUKUS" را اعلام کردند که ادعا می‌شود از منافع مشترک آن‌ها در هند و اقیانوس آرام محافظت و دفاع می‌کند.

سفارت چین در واشنگتن، در واکنش به اتحاد نظامی آکوس، از کشور‌ها خواست تا از ذهنیت جنگ سرد رهایی یابند و از ایجاد اتحاد علیه دیگران خودداری کنند. بنا بر اعلام این سفارتخانه این اتحاد نظامی ثابت می‌کند که این کشور‌ها از صادرات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپلیتیک استفاده می‌کنند و هر مکانیسم منطقه‌ای نباید به منافع کشور‌های ثالث آسیب برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار