رئیس کل سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی پیمان شانگهای

پیمان پاک گفت: شانگهای یک پیمان سیاسی-امنیتی است که فرصت های اقتصادی خوبی دارد و هنر ما باید استفاده از این فرصت ها باشد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دیپلماسی اقتصادی کشور برای توسعه صادرات تصریح کرد: ما تا می توانیم باید از صادرکننده در حوزه های ارزی و قوانین و مقررات حمایت کنیم.

او ادامه داد: با برنامه ریزی هایی که در سازمان توسعه تجارت انجام گرفته، فرصت های خوبی برای برگشت ارز صادراتی و حمایت از صادرکنندگان ایجاد خواهد شد.

پیمان پاک گفت: فرصت های تجارت با کشورهای اطراف مغفول مانده که این فرصت ها می توانست موجب رونق تولید و اشتغال شود.

او ادامه داد: ایجاد پیش نیاز‌های اصلی مانند مسائل مالی، لجستیک، تعرفه‌های ترجیحی و همکاری با دیگر کشورها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که با هدفگذاری در خصوص صادرات و واردات و شناسایی آسیب‌ها در این زمینه، راهکار‌های مناسب تعریف و با استفاده از بودجه مورد نیاز به خروجی‌هایی همچون رونق تولید و افزایش اشتغال دست خواهیم یافت.

پیمان پاک با اشاره به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در خصوص رایزنان بازرگانی گفت: در چارچوب قانون باید تعداد ۶۰ رایزن بازرگانی در کشور‌های هدف صادراتی فعال باشند، اما به دلایلی همچون مسائل بودجه‌ای و قائل نبودن اهمیت کافی برای توسعه تجارت در حال حاضر۶ رایزن بازرگانی در کشور‌های محل خدمت خود مستقر هستند.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت جدید و در راستای آن وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران بر این است که ضمن افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، شبکه رایزنی را با بهره گیری از بنگاه‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی ایجاد و گسترش دهیم.

این مقام مسئول درخصوص دلایل تاخیر در اعزام رایزنان اقتصادی توضیح داد: رایزنی که به یک کشور فرستاده می شود، باید شناخت کافی از آن کشور داشته باشد و بنابراین باید بررسی های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره پیمان شانگهای گفت: این یک پیمان سیاسی-امنیتی است که فرصت های اقتصادی خوبی دارد و هنر ما باید  استفاده از این فرصت ها باشد.

او ادامه داد: باید مقدمات کار را فراهم کنیم و با برنامه ریزی پیش برویم ،در غیر این صورت به مشکل بر می خوریم به طور مثال  در پیمان اوراسیا تعرفه یک سری کالاها را کم کردیم اما به واسطه افزایش حجم تقاضا مشکلاتی ایجاد شد، چون مقدمات را فراهم نکرده بودیم.

پیمان پاک با بیان اینکه شورای عالی صادرات زیر نظر معاون اول رئیس جمهور است بیان کرد: باید در توسعه تجارت فرماندهی واحد هم وجود داشته است. با توجه به رویکرد رئیس جمهور مبنی بر تاکید بر صادرات ، شورایی در این خصوص ایجاد می شود و فرماندهی واحد را اجرا می کند. با هم افزایی در دولت از این فرصت های پیش آمده استفاده می کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: نه فقط در پیمان شانگهای بلکه در  همه بخش های حوزه تجارت خارجی یک هدفگذاری برای  تجارت با کشورهای مختلف انجام داده ایم و بر مبنای آن پروژه هایی تعریف کرده ایم.

او افزود: خود اصناف و تولیدکنندگان را درگیر این طرح ها کرده ایم، نیازها را شناسایی کرده ایم و ریل گذاری بر مبنای این نیازها انجام گرفته است که در نهایت امیدواریم خروجی این کار توسعه صادرات کشور باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت  در خصوص شرکت های مدیریت صادرات گفت:  در حوزه مدیریت صادرات ما رویکرد را کامل کردیم و به مدیریت  زنجیره تامین رسیده ایم در نتیجه فاکتور تعهد زمانی، کیفیت و قیمت که همیشه مشکل کشور بوده حل می شود.

او ادامه داد: ما تمرکز بر شرکت های مدیریت زنجیره تامین داریم و از این شرکت ها حمایت می کنیم که این امر به توسعه صادرات در کنار تنظیم بازار داخلی کمک می کند.

پیمان پاک گفت: شرکت های مدیریت صادرات هم به مدیریت زنجیره تامین تبدیل می شوند  تا بتوانند استمرار و پایداری در تولید و صادرات داشته باشند.

در ادامه قربانی کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: برای توسعه  کشور چاره ای نداریم جز اینکه به تجارت خارجی توجه کنیم. تا کنون دیپلماسی اقتصادی در اولویت مسئولان نبوده است.

او ادامه داد: در بحث اعزام  رایزن همیشه با مشکل زمانی مواجه بودیم و پروسه انتخاب و ارسال رایزن حدود ۲ سال  طول می کشید. سازمان توسعه تجارت باید مشکل تاخیر اعزام رایزن ها را حل کند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در خصوص پیمان شانگهای گفت:  این سازمان ماهیتا سیاسی و امنیتی است و نباید نگاه افراطی به آن داشته باشیم که عضویت در این سازمان همه مشکلات را حل می کند اما ظرفیت های اقتصادی زیادی دارد که می توان به خوبی از آن ها استفاده کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار