مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد؛

برپایی روزانه ۵ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس تا دهه فجر/ سامانه جامع کتابخانه‌های کشور رونمایی می‌شود

جعفری گفت: حداکثر در ۱۵ روز آینده سامانه جامع کتابخانه‌های کشور را رونمایی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری افتتاح ۸۰۰ نمایشگاه کتاب مقدس در باغ موزه دفاع مقدس، با حضور دکتر امینیان مدیر عامل انجمن ناشران دفاع مقدس و جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

جعفری مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از طرفیت‌های بسیار مهم در حوزه دفاع مقدس، ادبیات و آثار مکتوب است. گرچه در این دوران چاپ کتاب مشکلاتی داشت، اما در عرصه کتاب مقدس موفق بودیم. در سه سال گذشته ۴۴۴۵ عنوان کتاب توسط حدود ۷۰۰ ناشر دفاع مقدس به چاپ رسیده است که حدود ۶۵۰ کتاب را برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌اند.  در سال‌های گذشته انتشار کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از ۱۱.۵ درصد به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

وی افزود: این فعالیت هم باعث حمایت ناشران می‌شود و هم کمک به ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌کند. این روزها ۸۰۰ نمایشگاه کتاب در ۸۰۰ نقطه استان تهران به عنوان پایلوت در حال برگزاری است. ان شاءالله سال آینده این طرح را در گستره کشور انجام خواهیم داد. خوشبختانه در هفته دفاع مقدس ۷۰ نمایشگاه کتاب برگزار شده است و تا دهه فجر حدود پنج نمایشگاه کتاب دیگر هر روز در این زمینه برگزار می‌شود که استقبال زیادی هم از این نمایشگاه‌های تازه تاسیس به عمل آمده است.

جعفری اظهار کرد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و انجمن ناشران دفاع مقدس عمده کار را بر عهده دارند. عزیزانی که می‌خواهند کتاب خریداری کنند، می‌توانند در ده روز آینده که صد کتاب جدید دفاع مقدس رونمایی می‌شود، در نمایشگاه های دایر حضور پیدا کنند. حداکثر در ۱۵ روز آینده سامانه جامع کتابخانه‌های کشور را رونمایی می‌کنیم.

در ادامه، امینیان مدیر مجمع ناشران دفاع مقدس از جزئیات بیشتر جشنواره " به یاد من باش" گفت: فرهنگ دفاع مقدس، می‌تواند با آگاهی بخشی وضعیت کشور را رو به جلو ببرد. مجمع ناشران دفاع مقدس در این دوره سه بحث اصلی را دنبال می‌کند ۱) ارتقای کیفی ۲) تحقق منویات مقام معظم رهبری با تولید صد برابری ۳) نهضت ترجمه. مجمع فرایند شتاب دهندگی و تسهیل گری را برعهده دارد و طرح ۸۰۰ نمایشگاه در ۸۰۰ نقطه استان تهران پیش زمینه طرح عظیم‌تر کشوری است. تاکید بیشتر در این دوران روی آثار کودک و نوجوان، مستندات دفاع مقدس، روایی و مستند است. این کار روی مساجد، پایگاه مترو، یادمان‌های شهدای گمنام، فرهنگسرا و سایر مراکز که حضور افراد جامعه پررنگ است تعریف شده است که با میانگین تخفیف ۳۰ درصد و در نقاطی مانند مساجد و یادمان شهدای گمنام با تخفیفی بیشتر عرضه می‌شود. همچنین در کنار تخفیف سی درصدی، یک تخفیف پنج درصدی برای اهدای اثر به مناطق محروم و بن تخفیف ده هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: از مجموع ۶۶۴ ناشر آثار دفاع مقدس، ۱۶۸ ناشر فعال دفاع مقدس داریم که از بین این ۷۵ ناشر داریم که آثار کم تری تولید کرده اند. واقعیت این است که مجموع ۴۴۴۵ کتاب تولید شده در این سه سال با یک سال ترجمه وارداتی حوزه ادبیات برابری می‌کند. مجمع برای کیفی سازی موضوع هم کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند تا در حوزه مستند نویسی، آثار کودک و نوجوان، خاطره نگاری و ... آثار با کیفیت و خوب داشته باشیم. تحت عنوان نهضت ترجمه ۳۳۸ اثر به ۱۵ زبان دنیا ترجمه شده است که در این حوزه در میادین بین الملل برنامه‌های جامع و تفصیلی داریم. همچنین ناشرانی که پنج اثر دفاع مقدس چاپ کرده باشند، جزء ناشران دفاع مقدس به حساب می‌آیند.

پایان نامه‌های دانشجویی در قالب همکاری با باغ موزه دفاع مقدس کسر از خدمت سربازی را دربر دارد

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس هم در ادامه درباره طرح "به یاد من باش" گفت: بالغ بر ۲۸ هزار عنوان کتاب در بزرگ‌ترین کتابخانه دفاع مقدس وجود دارد. همچنین از پایان نامه‌های ارشد و دکترا در حوزه دفاع مقدس حمایت اسنادی و مالی می‌کنیم که فعلا از حدود ۱۳۰ پایان نامه مورد حمایت ۳۰ پایان نامه را برای چاپ انتخاب کردیم. درباره پایان نامه‌هایی که از دفاعشان گذشته باشد اگر کاری قوی ارائه شده باشد، برای چاپ می‌توانند با ما همکاری کنند. هم چنین اگر دانشجویانی پروژه‌های خود را به عنوان کسر از خدمت برای ما بفرستند تحقیقاتشان در قالب پایان نامه جایگزین خدمتشان خواهد بود. با پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس نیز در حال تعامل هستیم. هم چنین نذر کتاب را در حوزه‌های مختلف راه اندازی کردیم و کسانی که مایل به همکاری هستند می‌توانند از طریق کمپین با ما همکاری کنند.

تغییر نام انتشارات دفاع مقدس به نام انتشارات سرو

جعفری در ادامه درباره سایر اقدامات جشنواره "به یاد من باش" توضیح داد: پیش از کرونا "سه شنبه‌های کتاب" را داشتیم که بحث رونمایی کتاب‌های تازه چاپ دفاع مقدس در حضور نویسنده و منتقد اثر داشتیم که دوباره برگزار خواهد شد. هم چنین از سه سال گذشته تربین نویسندگان را در دستور کار خود قرار دادیم که ده رمان خروجی این دوره شد که علاقه مندان می‌توانند مجددا در این دوره شرکت کنند. بحث تولید کتاب‌های صوتی از دیگر اقدامات ما خواهد بود. گام بعدی، نهضت ترجمه در حوزه بین الملل است که ساماندهی شده است. یکی از اشکالات ترجمه، ترجمه در داخل کشور به زبان مقصد بوده که امسال سیاست ما تغییر کرده است و در داخل کشور مقصد ترجمه انجام می‌گیرد. فعلا دو کتاب دفاع مقدس در حال ترجمه به زبان ترکی استانبولی است.

وی در ادامه درباره سایر اقدامات این جشنواره افزود: ان شاء الله تا یک ماه آینده نرم افزار کتابخانه دیجیتال وارد مدار می‌شود که کتاب‌های دفاع مقدس در این نرم افزار جهت مطالعه و خرید بارگذاری خواهد شد. هم چنین از امروز انتشارات باغ موزه دفاع مقدس به نام انتشارات سرو تغییر نام پیدا می‌کند. جشنواره‌های فانوس، یونس و شعر برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند از طریق سایت باع موزه دفاع مقدس اطلاعات لازم را دریافت کنند. همچنین مقدمات رشته‌های آکادمیک مرتبط با موزه داری که در داخل دپارتمان باغ موزه دفاع مقدس با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران برگزار می‌شود فراهم شده است که اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.

جعفری در ادامه افزود: چهارشنبه کلنگ موزه استکبار ستیزی در صحرای طبس به زمین زده شد که قرار است در داخل صحرای طبس در دو سال آینده موزه آغاز به کار کند. هم چنین در آینده نزدیک سامانه " سجا" را افتتاح می‌کنیم که مقدمات بارگزاری ده میلیون سند دفاع مقدس در آنجا فراهم می‌شود تا برخی از پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس بتوانند اسناد را ببینند و هم چنین با همکاری انجام شده برخی از اسناد دفاع مقدس از حالت محرمانه خارج شده است. افتتاح سالن‌های جدید و کارگاه‌های آموزشی نیز در باغ موزه دفاع مقدس در دست بررسی است. نکته‌ای که لازم به ذکر است تعامل با وزارت علوم است که حدود ۱۵۰۰ عنوان را برای رساله ارشد و دکتری فرستادیم تا کسانی که این موضوعات را انتخاب می‌کنند در اختیارشان مشاور قرار دهیم، حتی در دوران کرونا برای دانشجویانی که مشغول فعالیت در محور‌های مورد مطالعه ما بودند کتاب به درب منازلشان فرستادیم.

امینیان، مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلیل انتخاب ۸۰۰ نقطه در استان تهران بیان کرد: برحسب ظرفیت مراکز استان تهران، ۸۰۰ نقطه را انتخاب کردیم و هم اکنون بیش از.۴۰۰ نقطه در استان تهران داریم، اما نقاطی که انتخاب کردیم معیارمان هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بود و هم ظرفیت برگزاری نمایشگاه. هفته گذشته انتخاب ۵۰ اثر دفاع مقدس را برای ترجمه در سطح بین الملل انتخاب کردیم. طی ۷ سال حضور مستمر در نمایشگاه‌های بین المللی نطیر فرانکفورت، بغداد، سوریه و ... برآیند خوبی داشتیم و در پایان کتاب‌های عرصه شده در این نمایشگاه‌ها در اختیار کتابخانه‌های مراکز اسلامی قرار گرفته است و دارای آثار دفاع مقدس شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار