پیشتازی برخی کشور‌های آسیایی در واکسیناسیون از آمریکا

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در گزارشی اعلام کرد برخی کشور‌های آسیایی در واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از آمریکا پیش افتاده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، در اوایل شیوع کرونا آسیا تمرکز خود را روی تدابیر ایمنی همچون ماسک زدن و اعمال محدودیت سفر معطوف کرد، اما بسیاری از کشور‌ها در اجرای برنامه واکسیناسیون کند عمل می‌کردند. اما اکنون میزان واکسیناسیون در بعضی کشور‌های آسیایی از آمریکا بیشتر شده است. سنگاپور بیش از ۸۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است. میزان واکسیناسیون در مالزی و ژاپن نیز بالاست، اما در آمریکا فقط کمی بیش از ۵۵ درصد مردم واکسن زده اند.

تیکی پانگِستو، رئیس ائتلاف مصونیت سازی هند و اقیانوس آرام و کارشناس بیماری‌های عفونی در گفتگو با این شبکه از ژنو در پاسخ به سؤال مجری درباره پیشرفت برخی کشور‌های آسیایی در بالا بردن سطح واکسیناسیون گفت: شاید این امر به دو علت باشد. اول اینکه در بیشتر کشور‌های آسیایی اراده سیاسی بسیار قوی برای افزایش واکسیناسیون وجود دارد. به نوعی هدف واحد و همکاری خوبی از نظر توزیع واکسن دارند. دلیل دوم هم این است که برای مثال در مقایسه با اروپا یا آمریکا تردید کمتری (در میان مردم) برای تزریق واکسن و قبول این واقعیت وجود دارد که این واکسن‌ها بی خطر و مؤثر هستند. این‌ها دلایل اصلی هستند، اما دلایل فرهنگی هم در این میان وجود دارد.

وی در ادامه گفت: فکر می‌کنم در بیشتر کشور‌های آسیایی برای مثال در مقایسه با دموکراسی‌های غرب این ایده آزادی فردی و حقوق فردی، و اینکه مردم بگویند «دوست ندارم دولت به من بگوید چه کنم» کمتر است. وجود حس قوی مسئولیت اجتماعی و اعتقاد به اینکه جامعه و کشور در اولویت است منجر به این واقعیت می‌شود که در بیشتر کشور‌های آسیایی اعتماد به دولت هنوز بسیار بسیار زیاد است. حتی در کشور‌هایی مثل فیلیپین با وجود همه مسائل سیاسی، هنوز اعتماد زیادی به دولت وجود دارد. فکر می‌کنم این‌ها باعث افزایش موفقیت این کشور‌ها در اجرای واکسیناسیون شده است.

این مسئول هندی در پاسخ به سؤال مجری درباره تعداد زیاد کارگر‌های روزمرد در کشور‌هایی مثل فیلیپین و اندونزی که مجبورند برای امرار معاش هر روز بیرون از خانه کار کنند و تاثیر آن بر میزان بالای واکسیناسیون در این کشور‌ها گفت: مسلماً همینطور است. این امر بسیار بیش از آنکه متاثر از مسائل سیاسی- اجتماعی باشد، به مسائل اقتصادی مربوط است. من با بسیاری از این کارگران روزمرد که بخشی از اقتصاد غیررسمی هستند مصاحبه کرده ام. آن‌ها می‌گویند اگر قرار باشد بین مرگ بر اثر گرسنگی و مرگ بر اثر کرونا یکی را انتخاب کنم، در این صورت ترجیح می‌دهم واکسن بزنم تا بتوانم به کار کردن ادامه دهم و از خانواده ام حمایت کنم.

وی درباره اینکه اطلاعات گمراه کننده درباره واکسن در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به اندازه آمریکا مشکل ساز نیست، گفت: قطعاً همینطور است. فکر می‌کنم در واقع انتشار گسترده اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی چالش شماره یک است. قطعاً این امر در گذشته در آسیا هم یک مشکل محسوب می‌شد، اما به نحو قابل توجهی بهبود یافته است. آن اوایل مردم هنوز به ویژه نگران این بودند که آیا واکسن بی خطر است یا نه. اما در مجموع بر اساس آمار و اطلاعات اخیر مربوط به آسیا، میزان اعتماد و اطمینان به واکسن‌ها در این منطقه به ۹۰ درصد رسیده است. در حالی که فکر می‌کنم در آمریکا صرفاً بالای ۸۰ درصد است. حتی در اروپا نیز اعتماد به واکسن‌ها هنوز بسیار پایین و حدود ۷۰ درصد است. به فرانسه و روسیه نگاه کنید. همین حالا نیز در این کشور‌ها مقاومت بسیار زیادی در برابر تزریق واکسن وجود دارد.

رئیس ائتلاف مصونیت سازی هند و اقیانوس آرام درباره عواملی که می‌تواند روند مناسب واکسیناسیون را در کشور‌های آسیایی تحت تاثیر منفی قرار دهد گفت: اگر تامین واکسن کافی نباشد، تا حد زیادی می‌تواند میزان واکسیناسیون را تحت تاثیر قرار دهد. در کشور‌های بزرگی همچون اندونزی که منابع مالی محدودی دارند، منابع مالی برای تامین (خرید) واکسن ندارند و این امر مربوط به یک مشکل بزرگتر یعنی ملی گرایی در خصوص واکسن است، به طوری که کشور‌های ثروتمند واکسن را بسیار بیشتر از میزان نیازشان احتکار می‌کنند. ابتکار چندجانبه کوواکس نیز در تامین واکسن کشور‌هایی که بیشترین نیاز را دارند، مشکل دارد؛ بنابراین مشکل در برخی کشور‌های منطقه، بیشتر عرضه واکسن و نداشتن منابع مالی کافی است.

این درحالی است که آمار ابتلا و قربانیان شیوع ویروس کرونا در آمریکا در صدر لیست ده کشور نخست جهان است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار