واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین با هدف پیشگیری و مبارزه با بیماری تب برفکی از ابتدای مهرماه در شهرستان فهرج آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان از ابتدای مهرماه امسال تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان آغاز شده است.

او گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که تقریبا تمام دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز را مورد هدف قرار میگیرد و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

بماندشتی گفت: علائم این بیماری در گاو شامل تب بالا، کاهش شدید تولید شیر، بی اشتهایی، افسردگی شدید، زخم‌های دهانی، ریزش بزاق، لنگش و تلفات در حیوانات جوان و ... است.

او افزود: اگرچه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد در صد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و کنترل تردد دام توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار موثر است.

بماندشتی از دامداران خواست برای پوشش کامل واکسیناسیون در جمعیت دامی روستا‌ها با اکیپ‌های عملیاتی از سوی شبکه دامپزشکی همکاری کنند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: دامپزشکی ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار