عشایر استان همدان برای کوچ قشلاقی آماده می‌شوند

رئیس امور عشایر استان همدان از آغاز کوچ قشلاقی عشایر این استان از ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسین محمدی رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به وجود چهار ایل و ۲۴ طایفه عشایری در استان گفت: هر ساله از ۱۵ اردیبهشت ماه استان همدان میزبان عشایرانی از ایلات مختلف مانند ترکاشوند، یارم‌طاقلو، جمور و طوایفی، چون مگسه، خزایی و کورانی است که در سامانه‌های ییلاقی مورد نظر عشایری در سطح استان مستقر شده و با پایان شهریور ماه مهیا برای کوچ قشلاقی می‌شوند و باید برای کوچ آنان تدابیر لازم پیش‌بینی شود که در همین رابطه اطلاع رسانی‌ها انجام شده است.

او با بیان اینکه استان همدان دارای ۳ هزار خانوار عشایری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر پنج نفر جمعیت دارد، افزود: ۲۵ درصد از تولیدات گوشت قرمز و ۳۸درصد از صنایع دستی سطح استان همدان را عشایر تولید و تامین می‌ کنند.

رئیس امور عشایر استان همدان تعداد سامانه‌های عرفی عشایر استان همدان را ۷۲سامانه برشمرد و تصریح کرد: عشایر همدان از ۱۵ اردیبهشت ماه هر ساله بر اساس سرشماری سال ۹۵ به همراه ۴۷۰ راس دام سبک و سنگین از چهار استان غربی کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان به همدان آمده و کوچ ییلاقی خود را در این استان می‌گذرانند.

محمدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از مراتع استان همدان در اختیار عشایر است ادامه داد: ایل ترکاشوند از بیشترین جمعیت عشایری در استان همدان به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی و مولد بوده گفت:هر یک نفر از جمعیت عشایر تامین پروتئین ۲۰ نفر را در کشور و به تبع در استان همدان بر عهده دارد.

رئیس امور عشایر استان همدان تعداد طایفه‌های عشایری مستقل در استان همدان را سه طایفه شامل شاهسوند، مگسه، کورانی برشمرد و بیان کرد:شیر، ماست، کره، روغن حیوانی و پنیر، گلیم، فرش از مهمترین تولیدات عشایر استان همدان بوده که با استقرار در استان به تولید این محصولات اقدام می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه استان همدان دارای چهار زیست بوم است، افزود: از مجموع سامانه‌های عرفی در ییلاق و قشلاق سامان به وجود می‌آید که در همین رابطه استان همدان دارای ۱۰ سامان عشایری است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.