حسینی پور مطرح کرد؛

رتبه بندی ناشران در اختصاص یارانه نشر موثر است

هم اکنون ضرورت رتبه بندی ناشران احساس شد این مسئله می‌تواند در توزیع یارانه نشر موثر باشد.

نیکنام حسینی پور، مدیرعامل سابق موسسه خانه کتاب در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت رتبه بندی ناشران که معاون فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده است اظهار کرد: واقعیت این است که رتبه بندی ناشران دغدغه ما در زمان حضورم در موسسه خانه کتاب بود. ۱۷ هزار پروانه نشر در کشور صادر شده بود درحالی که از این میان تنها ۴ هزار ناشر کتاب منتشرمی کردند. در این میان حدود هزار ناشر از بین ۴ هزار ناشر فعال ۷۰ تا ۸۰ درصد کتاب‌ها را روانه بازار نشر می‌کردند. هم اکنون ضرورت رتبه بندی ناشران احساس شد این مسئله می‌تواند در توزیع یارانه نشر موثر باشد.


بیشتربخوانید


وی ادامه داد: شیوع کرونا در کشور نشان داد تنها ناشران حرفه‌ای می‌توانند در این صنعت به فعالیتشان ادامه بدهند. ناشرانی که هم بازار نشر را می‌شناسند هم با حقوق مولف و ناشر آشنایی دارند. در این شرایط ناشرانی که اصطلاحا ناشران فصلی هستند نمی‌توانند به فعالیتشان در بازار نشر ادامه دهند. باید الان جهت سیاستگذاری‌ها به سمت ناشران حرفه‌ای و کتاب‌های خوب پیش برود. خوشبختانه با بانک اطلاعات خوبی که در خانه کتاب وجود دارد می‌توان کتاب‌های خوب را شناسایی کرد. بحث طبقه بندی ناشران در دوره‌های مختلف در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مطرح شد. تاجایی کار‌های آن پیش رفته است باقی کار مانده است که باید با اندیشه درستی انجام داد.

مدیرعامل سابق موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه پیش از این سیاست در زمینه کتاب، سیاست کمیت گرایی بوده است و به کیفیت کتاب‌ها توجهی نمی‌شده است بیان کرد: بحث کیفیت کتاب‌ها در نمایشگاه‌ها یک چالش است. یک سال تا دو سال روی موصوع طبقه بندی ناشران کار می‌کنند. اجرای آن تبعات اجتماعی خودش را دارد، اما در این میان ناشرانی هستند که کتابسازی می‌کنند. اینکه ناشری ۵۰۰ تا ۶۰۰ عنوان کتاب منتشرمی کند باید با ناشری که ۲۰ عنوان کتاب منتشرمی کند تفاوت داشته باشد، حرف درستی است. در این میان موضوع طبقه بندی ناشران کاربسیارسختی است، چون همیشه کمیت گرایی بیشتر از کیفیت گرایی اهمیت داشته است. مگر اینکه معیارهایشان را مشخص کنند. واقعیت این است ناشران صاحب سبک، ارزشس و علوم اجتماعی در صنعت نشر شناخته شده هستند نزدیک به ۵۰۰ ناشر حرفه‌ای در کشور داریم. تشکل‌های نشر تعداد این ناشران را ۳۰۰ ناشر عنوان می‌کنند.

حسینی پور ادامه داد: آنچه در طبقه بندی ناشران اهمیت دارد تیمی است که شناخت کاملی از حوزه نشر داشته باشند. کار سخت و پردردسری است، آن هم در این زمانه‌ای که هستیم. در زمان مدیرعاملی ام در موسسه خانه کتاب تعریف جدیدی از اهل قلم ارائه دادیم. این مسئله تبعاتی برای ما داشت. چارچوب‌های اهل قلم را مشخص کردیم. دیگر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تمام اهل قلم ۳۰۰ هزار تومان بن کتاب نمی‌دادیم میان اهل قلم برگزیده در سطح ملی با بین المللی هم تفاوت قائل شدیم. معیار‌ها را مشخص کردیم به مرور می‌توان ناشران را طبقه بندی کرد. منتها در این راه باید از تجربه سایر کشور‌ها استفاده کرد، اما مدل اجرایی خودمان را داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.