ادبیات در هفته ای که گذشت؛

از مشارکت ۳۱ استان کشور در همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» تا ضرورت رتبه‌بندی ناشران

هفته گذشته اعلام شد ۳۱ استان کشور در همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی می پردازیم :

مشارکت ۳۱ استان کشور در همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»

رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» از مشارکت ۳۱ استان کشور در سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» خبر داد و گفت: این همایش دارای مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است که این مجوز ارزش مقالات ارسالی را برای صاحبان آثار دوچندان می‌کند.

عبدالله اسماعیلی رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» با اعلام این خبر گفت: همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در تاریخ ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود و مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش تا ۳۰ مهرماه تمدید شده است.

پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد

اودری آزولای دبیر کل یونسکو، شهر آکرا در کشور غنا را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی کرد.پس از گوادالاخارا (مکزیک) در سال ۲۰۲۲، شهر آکرا به دلیل تمرکز قوی بر جوانان و نقش آن‌ها برای کمک به فرهنگ و ثروت غنا به عنوان پایتخت جهانی کتاب از سوی یونسکو انتخاب شده است. برنامه پیشنهادی آکرا به دنبال استفاده از قدرت کتاب برای جلب مشارکت این جوانان به عنوان راهی موثر برای مهارت‌آموزی در نسل آینده است.

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور بازگشایی می‌شوند

نشست خبری هفته ملی کودک با حضور مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ابوالقاسم سلیمانی دبیر هفته ملی کودک، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در آستانه هفته ملی کودک هستیم و فرصتی دوباره خواهیم داشت تا در این هفته، برنامه‌ها و رویداد‌های پیرامون کودکان را مرور می‌کنیم. در هفته ملی فرصتی برای برنامه‌ریزی برای آینده خواهیم داشت. در دو سال گذشته نه تنها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بلکه در بخش‌های مختلف اجتماعی با محدودیت‌هایی مواجه بودیم. این نوید را به کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و مربیان آن‌ها می‌دهیم که مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از هفته ملی کودک در سطح کشور بازگشایی می‌شود.

ضرورت رتبه‌بندی ناشران/ امکان سوق دادن بخشی از یارانه‌ها به سوی انجمن‌های نشر

نخستین جلسه از نشست‌های معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر با هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی برگزار شد.در این جلسه علی‌اکبر طورانیان، سیدعباس حسینی نیک، کاظم آرمان‌پور، حامد علی‌اکبرزاده و مرتضی جعفری‌پور حضور داشتند و پیشنهاد‌های خود را درباره چالش‌های پیش‌روی نشر دانشگاهی، برقراری عدالت در یارانه نشر و توزیع کاغذ، رتبه‌بندی ناشران، تشکیل شورای تشکل‌های نشر، ارایه تسهیلات به ناشران دانشگاهی و مبارزه با تکثیر و انتشار غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی مطرح کردند.

یاسر احمدوند در این نشست با تقدیر از زحمات دولت‌های پیشین در عرصه نشر گفت: فضای نشر ما با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. همه دولت‌ها در این سال‌ها زحمت کشیده‌اند. دستاورد‌های نشر با همه مظلومیت‌ها و کمبود‌ها قابل تقدیر و قابل اعتناست و از عملکرد همه مدیران که در سال‌های قبل زحمت کشیده‌اند تقدیر می‌کنم.

ضرورت رتبه‌بندی ناشران

وی با اشاره به خلا رتبه‌بندی ناشران در فضای فعلی گفت: به تمام کسانی که متقاضی پروانه نشر بوده‌اند، مجوز داده شده است، اما با توجه به تعداد بالای آن‌ها باید مجوز‌ها ساماندهی شوند. در این مسیر باید منطقی عمل کرد. از این به بعد نیز باید ارایه مجوز‌های نشر بر اساس سازوکار درست باشد. همچنین باید برای ناشر و اثری که به چاپ می‌رسد کیفیت‌سنجی انجام داد. معاونت امور فرهنگی نباید صرفا به دادن مجوز‌ها اکتفا کند بلکه باید کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند نیز کیفیت‌سنجی شوند.

مجتبی حسینی دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد

سید مجتبی حسینی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حکمی از طرف غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به سمت دبیری این نهاد منصوب شد.

وزیر ارشاد: مولانا مترجم دل‌هاست

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت مولانا پیامی صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

به نام خدا‌ای خدا این وصل را هجران مکن سرخوشان عشق را نالان مکن

باغ دلگشای شعر و ادب پارسی، سرو‌های بلندقامتی به خود دیده که به تاریخ ایران زمین شکوه و جلال بخشیده‌اند. مولانا جلال الدین محمد بلخی یکی از چند سرو کهن باغ دانایی ایران است که نزدیک به هشت قرن برگ‌های زرینی به دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی افزوده و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن آن تا ابد گسترانیده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.