توافقات اقتصادی کابل-تهران به امضا رسید

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای جزئیاتی تازه از توافق هیئت جمهوری اسلامی ایران در سفر به افغانستان را اعلام کرد.

‏به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای جزئیاتی تازه از توافقات صورت گرفته بین نمایندگان  طالبان و هیئت جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

براساس بیانیه منتشر شده این دیدارها با هدف تقویت روابط اقتصادی و ارائه امکانات لازم برای مسایل تجاری بین دو کشور صورت گرفت؛ این توافقات شامل موارد ذیل است:

1 - موافقت شد که به منظور تسهیل جریان صادرات و واردات ساعات کاری در مرز اسلام قلعه-دوغارون به 24 ساعت افزایش یابد و توافقنامه 10 روز پس از امضای آن اجرایی شود.

2 - طی یک ماه آینده اقدامات عملی برای گسترش و بهبود خطوط جاده دوغارون-اسلام قلعه در طرف ایران و همچنین راه به سمت گمرک در طرف افغانستان انجام خواهد شد.

3 - تصمیم گرفته شد که تعداد و اطلاعات تعرفه‌های مختلف خدمات و کالاهای تجاری بین دو کشور مبادله شود و با توجه به تحقیقات تخصصی، پیشنهادات و دیدگاه‌ها در هر دو سطح به وزارتخانه‌ها ارسال شود.

4 - توافق شد که ظرف یک ماه آینده، هیئت‌های ذی صلاح دو کشور به بررسی همه مسایل و مشکلات در مرز اسلام قلعه-دوغارون بپردازند.

5 - توافق شد تا هیئتی با نمایندگان وزارت نفت به منظور بررسی مسائل مربوط به سوخت به ایران اعزام شود تا آنها مشکلات و مسائل خود را در این زمینه با نمایندگان در میان بگذارند.

6 - توافق شد که تلاش شود تا با رانندگان افغان به خوبی رفتار شود و ایمنی آنها تضمین شود و در صورت بروز هرگونه حادثه، از طریق قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

7 - توافق شده است که تست کرونا از رانندگان افغان گرفته شود، هنگامی که آنها وارد منطقه خاصی از گمرک می شوند مورد آزمایش قرار گیرند.

8 - در صورت ارائه اسناد دقیق به طرف ایرانی، خودروهای آتش‌نشانی که طرف افغان مدعی است به ایران واگذار شده است، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

9 - به منظور کاهش خطرات احتمالی، هر دو طرف با احداث خط لوله گاز از دوغارون تا اسلام قلعه موافقت کردند و تصمیم گرفته شد که کار در آینده نزدیک آغاز شود.

10 - توافق شد که 10 پس از امضای توافق، هیئتی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ایران برای ارزیابی خسارت وارده به قطار شمتیغ-روزنک و ایستگاه روزنک به افغانستان سفر کنند.

11 - توافق شد که حداقل تا سه روز پس از امضای توافق هیئت‌های افغان و ایرانی در مورد مشکلات در مرز ماهیرود و ادامه راه‌سازی ماهیرود-فراه مذاکره کنند.

12 - توافق شد که در مورد معادن سنگ آهن افغانستان هم مرز با ایران، وزارت صنایع و معدن و تجارت ایران پیشنهادات لازم را به طرف افغان و وزارت معادن افغانستان ارائه دهد.

13 - توافق شد که طرف ایرانی تحقیقات و مطالعات لازم را در مورد شیوه‌های حمل و نقل کالاهای تجاری افغانستان و میوه‌های خشک به هند از طریق دوغارون-چابهار به هند انجام دهد.

14 - ایجاد شهرک مرزی خرده فروشی بین دوغارون و اسلام قلعه طی یک ماه و فراهم آوردن چارچوب لازم برای ساخت آن و انجام تحقیقات و تصمیم‌گیری بین دوغارون و اسلام قلعه صورت گیرد.

15 - جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است زمانی که طرف افغانستان آمادگی خود را نشان می دهد و امنیت را تأمین می‌کند، نمایشگاه ویژه ای را در کابل یا هرات افتتاح کند.

16 - همچنین توافق شد که طرف ایرانی در زمینه بهداشت و گردشگری همکاری کند و هیئت‌ها در مورد موضوعات مرتبط با یکدیگر مذاکره و توافق کنند.

پیش از این، «محمد صادق معتمدیان» استاندار خراسان رضوی در سفر به افغانستان گفته بود که با توجه به مشترکات فراوان بین دو ملت ایران و افغانستان، ضرورت احساس شد که به کابل سفر کنم و از نزدیک وضعیت تجارت و ترانزیت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان رضوی را بررسی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای خراسان رضوی برای مبادلات بین دو کشور اظهارداشت: استان خراسان رضوی با افغانستان 300 کیلومتر مرز مشترک دارد و مهمتراز آن، گذرگاه مرزی دوغارون نیز که 60 درصد تجارت ایران و افغانستان از این گذرگاه انجام می‌شود، در مرز مشترک با خراسان رضوی واقع شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، ایران ، دوغارون ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.