رئیس پارلمان لبنان:

سوریه ناتوانی صهیونیست‌ها را در مقابل محور مقاومت ثابت کرد

نبیه بری در پیامی سالگرد جنگ آزادی اکتبر را به بشار اسد تبریک گفت و آن را نشانه‌ای از ناتوانی صهیونیست‌ها مقابل مقاومت عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العهد، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در چهل و هشتمین سالگرد جنگ آزادی اکتبر در پیامی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور و مردم سوریه این روز را تبریک گفت و اعلام کرد مردمی که در اکتبر (چهل هشت سال پیش) پیروز شدند قادرند در اکتبر (جاری) مقابله با تروریسم و محاصره را هم رقم بزنند.

بری در ادامه افزود: ۴۸ سال از اکتبر سال ۱۹۷۳ می‌گذرد، اما این جنگ در تاریخ حک شده و هر ساله یاد آن تکرار می‌شود. این تاریخی است که سوریه از طریق رهبری حکیمانه خود و فداکاری‌های ارتش شجاع خود توانست از دوران شکست عبور کند تا به آزادی و پیروزی ملت دست یابد.

رئیس پارلمان لبنان اضافه کرد: سوریه ناتوانی قدرت صهیونیستی را در برابر نیرو‌های محور مقاومت درخصوص آزادی سرزمین و مردمانشان را ثابت کرده است. سوریه پیروزی، آزادی، عزمی راسخ و اراده‌ای شکست ناپذیر برای بازسازی کردن کل خاک جولان اشغالی داشت.

 نبیه بری به همین مناسبت خطاب به بشار اسد، ارتش شجاع سوریه و مردم برادر سوریه، بهترین سلام و برکت را رساند.

جنگ ششم اکتبر که صهیونیست‌ها آن را به «یوم کیپور» نامگذاری کردند، یک جنگ ۱۸ روزه بود که میان سوریه و مصر علیه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی درگرفت و در آخر نیز با دخالت شورای امنیت سازمان ملل به اتمام رسید.

جنگ اکتبر (یا رمضان) نبردى استثنایى بود و کشور‌های عربی پس از تحمل چندین شکست از رژیم صهیونیستی، در یک تبانی مخفیانه تصمیم به جبران شکست‌های قبلی گرفتند و در یک عملیات غافلگیرانه در اکتبر سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در جنب کانال سوئز و ارتفاعات جولان کرده و موفق شدند بخش‌های قابل توجهی از مناطق ۱۹۶۷ را پس بگیرند.

اما تل آویو پس از شوک حمله غافلگیرانه توانست نتیجه جنگ را در هفته سوم به نفع خود تغییر دهد و آمریکا و شوروی در چارچوب توافق‌ها و بر اساس منافع خود به کشور‌های عرب فشار آوردند تا آتش بس را بپذیرد. بر اساس قرارداد‌های منعقده این جنگ در نهایت آزاد سازی شهر قنیطره و بخشی از سرزمین‌های جولان و بخش‌های از صحرای سینا را به‌دنبال داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار