وقتی نیروی هوایی آمریکا، بمب اتمی را روی یکی از ایالت‌های خود انداخت+ تصاویر

علی‌رغم آنکه شاید همه ما داستان بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی را شنیده باشیم، اما شاید از اقدام نیرو‌ی هوایی آمریکا در انداختن بمب اتمی بر روی یکی از ایالت‌های خود بی اطلاع باشیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های آمریکا و انگلیس از جمله پایگاه آمربکایی «دیلی بیست» و پایگاه خبری نشریه «دیلی میل» انگلیس به تازگی گزارشی را بازنشر کرده اند که حکایت از آن دارد آمریکا علاوه بر بمباران هیروشیما و ناگاساکی، یک بمب اتمی را در گذشته (بیش از ۶۳ سال پیش) و در دوران جنگ سرد  بر روی یکی از ایالت‌های خود نیز انداخته است.

پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی با عنوان «زمانی که نیروی هوایی آمریکا یک بمب اتمی را تصادفی بر روی کارولینای جنوبی انداخت» نوشت: با توجه به سابقه تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در قرن بیستم میلادی، شاید این مسأله که تنها دو بمب اتمی علیه انسان‌ها بکار گرفته شد، به مانند یک معجزه به نظر برسد.

انداختن اشتباهی بمب اتمی در کارولینای جنوبی

این پایگاه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: بخشی از تاریخ اتمی وجود دارد که به کتاب‌های تاریخ راه نیافته است. در دوران جنگ سرد، آمریکا چندین بمب اتمی را بر روی افراد بی گناهی انداخت که چندین برابر قوی‌تر از بمب‌هایی بودند که در اواخر جنگ جهانی دوم بر هیروشیما و ناگاساکی انداخته شد؛ اما تیر‌های به خطا رفته، بیش از آنکه حاصل اقدامات خصمانه باشد، حاصل اشتباهات محض بودند. این اشتباهات که از سوی ارتش آمریکا انجام گرفته بود، بیشتر علیه مردم خود آمریکا صورت گرفت که حال باید گفت از شانس خوب و یا اقدامات احتیاطی مهندسی شده، هیچ کدام از آن‌ها منفجر نشد.

یکی از این اشتباه‌ها به ۱۱ مارس سال ۱۹۵۸ باز می‌گردد؛ زمانی که بمبی اتمی، یک خانواده را در کارولینای جنوبی هدف قرار داد. در بعد از ظهر روز سه شنبه، یازدهم مارس سال ۱۹۵۸ خانواده گرگ (Gregg) مشغول کار‌های خود بودند و بچه‌ها نیز به بازی در حیاط خانه مشغول بودند. والدین آن‌ها نیز در خانه سرگرم بودند که ناگاه یک بمب افکن بوئینگ B-۴۷، به شکلی تصادفی و به هنگام تلاش برای تعمیر بمب، دسته رهاسازی اضطراری بمب را می‌کشد و سبب می‌شود بمبی اتمی بر روی محوطه پشتی خانه «خانواده گرگ» در منطقه «مارس بلاف» در ایالت کارولینای جنوبی بیفتد؛ اما به شکل معجزه آسایی، تنها جان‌هایی که بر اثر این حادثه از دست می‌رود، مرغ‌هایی بودند که در حال چریدن در آنجا بودند.

انداختن اشتباهی بمب اتمی در کارولینای جنوبی

گاراژ، کارگاه و حفره ایجاد شده بوسیله بمب که در تصویر با فلش مشخص شده است

از خوش شانسی خانواده شش نفره گرگ و نیز همسایه‌های اطراف در «منطقه مارس بلاف» این بود که در این حادثه تنها چاشنی «تی ان تی» منفجر شد. گمانه زنی‌ها در خصوص این که آیا بخش هسته‌ای بمب در جایی جداگانه از هواپیما نگهداری می‌شد و یا آنکه بمب به هنگام پرتاب، کاملا فعال بود و تنها از خوش شانسی منفجر نشد، ادامه دارد.

البته این حادثه سبب شد تا اعضای خانواده گرگ جراحت‌های جزئی بردارند و صد البته به اموال آن‌ها نیز خسارت وارد شد. افتادن این بمب اتمی در محوطه پشتی خانه گرگ سبب شد تا حفره‌ای به عرض ۵۰ فوت و عمق ۳۰ فوت شکل بگیرد و به خانه و ماشین آن‌ها خسارت وارد شد.

انداختن اشتباهی بمب اتمی در کارولینای جنوبی

همچنین طبق گزارش دیلی میل، نشریه «امریکن هریتج» (American Heritage) – که مجله‌ای است که تاریخ آمریکا را روایت می‌کند- در سال ۲۰۰۰ میلادی گزارش داد حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر بود که دو خواهر خانواده گرگ به نام‌های هلن ۶ ساله و فرانسیس ۹ ساله به همراه یکی از بچه‌های فامیل به نام «الا دیویس» ۹ ساله از بازی در جنگل پشت خانه خسته شدند و تصمیم گرفتند تا به حیاط کناری خانه نقل مکان کنند. همین نقل مکان این کودکان از منطقه پشتی خانه سبب شد تا جان آن‌ها نجات یابد. حدود ۱۹ دقیقه بعد، بمب اتمی مدل «Mark ۶» به وزن ۷۶۰۰ پوند (معادل ۳۴۰۰ کیلوگرم) از ارتفاع ۱۵ هزار پایی بر روی خانه بازی این کودکان سقوط کرد.

در همان زمان، این حادثه در نشریه‌های آن دوران بازتاب یافت.

انداختن اشتباهی بمب اتمی در کارولینای جنوبی

تیتر روزنامه: بمب اتمی بدون کلاهک جنگی در بخش «مارس بلاف» افتاد

پدر خانواده «والتر گرگ» دود حاصل از سقوط این بمب و انفجار چاشنی آن را که سبب شد تا خاک بسیاری به هوا پخش شود و به خانه او و مناطق اطراف خسارت وارد شود را بخاطر می‌آورد.

انداختن اشتباهی بمب اتمی در کارولینای جنوبی

والتر گرگ در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۳ (که در آن زمان ۸۲ ساله شده بود) با «سان نیوز» گفت که همسرش «ایفی» (Effie) به هنگام حادثه در داخل خانه بود. او گفت: شما نمی‌توانستید فاصله ۱۰ فوتی (حدود ۳.۵ متری) جلوی چشمان خود را هم ببینید. تنها چیزی که من (در آن زمان) می‌توانستم متوجه شوم، این بود که هواپیما سقوط کرده است.

او همچنن می‌گفت: صدای حاصل از آن باورنکردنی بود و گرد و خاک حاصل از آن دیوانه کننده بود. شما نمی‌توانید آن را توصیف کنید.

نمونه ای از بمب اتمی مدل Mark ۶

نمونه ای از بمب اتمی مدل Mark ۶

طبق گزارش نشریه امریکن هریتج، این بمب افکن بی-۴۷ که سبب این حادثه شد، دچار برخی نقض‌ها در طراحی بود که همین امر نیز پرواز با این بمب افکن را دشوار کرده بود.

چند ساعت پس از افتادن این بمب، پرسنل نیروی هوایی امریکا از دو پایگاه نزدیک به منطقه به مارس بلاف آمدند و سریع تشخیص داده شد تا تشعشع رادیو اکتیوی رخ نداده است.

پس از این حادثه دولت آمریکا پروتکل‌های نگهداری بمب را تغییر داد. البته این حادثه سبب نشد تا پرواز‌ها به همراه سلاح هسته‌ای در آمریکا متوقف شود؛ بلکه طبق گزارش دیلی بیست، در سال ۱۹۶۰ این پرواز‌ها در جریان عملیات «Chrome Dome» (گنبد کروم) افزایش نیز یافت.

نمونه ای از بمب افکن بی-۴۷ در آن سالها

نمونه ای از بمب افکن بی-۴۷ در آن سالها

پرداخت خسارت

دولت آمریکا در ابتدا به خانواده گرگ پیشنهاد ۴۴ هزار دلار را بخاطر خسارت به خانه، گاراژ، ماشین، اتاقک ابزار، لباس‌ها و مرغ‌های آن‌ها که تلف شده بودند را داد؛ اما خانواده گرگ این پیشنهاد را نپذیرفتند.

آن‌ها شکایت خود را به دادگاه بردند و پس از دو سال موفق شدند ۵۴ هزار دلار از نیروی هوایی آمریکا خسارت دریافت کنند. همچنین محل حادثه اکنون به محلی برای بازدید افراد بدل شده است.

محل حادثه انداخته شدن بمب اتمی

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۵:۵۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
امریکائی ها آدم های خائنی هستند خلبانی که به کشور خود رحم نکند با کشور های دیگر چه ها کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
‌اشتباه‌ژاپن‌این‌بو‌د‌که کامی‌کازه علیه‌دشمن استفاده‌کرد‌هواپیما‌فرسوده که نرسیده به‌هدف‌منفجر‌میشد‌باخلبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ فکر کردید برای چی این همه تو تحریم هستیم برای چی 30 ساله امریکا جرعت حمله به خاک ایران رو نداره؟
چون موشک های اتمی داریم
و خود نتانیاهو اعتراف کرد ایران بمب اتم شهاب 6 رو ساخته که این توانایی رو داره تمام آمریکا رو هدف قرار بده و تکنولوژی این موشک از روسیه و کره شمالی گرفته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
ممنون از مطالب زیبای نظامی
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۰:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
لجن بزنم به کشور امریکا به حق حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
من نمیدونم چرا اینقدر دروغ میگن بابا برای چی تا خرخره تو گرونی تحریم هستیم واسه سلاح های هسته ای فکر کردین ایران سلاح هسته نداره داره خوبشم داره میگن میتونه تو هفت دقیقه به آمریکا برسه آمریکا و بقیه ی کشور واسه همین ما رو تو تحریم بردن میگن ساخت سلاح هسته ای رو تموم کن میترسن به ایران میگن
Iran (Islamic Republic of)
باید بمب اتم بسازیم
۲۳:۲۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
بمب اتم برای بقای کشور و اسلام واجب هستش
کشور هایی که بمب اتم دارند:
چين، آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسرائیل، پاکستان، هند، کره، استرالیا، روسیه، جدیدا هم که خبر هایی از کانادا به گوش میرسه

کشور هایی که در 10 سال آینده %100تبدیل به قدرت اتمی می‌شوند : ( با توجه به آمار رسمی ساخت بسیار زیاد نیروگاه های اتمی که هیچ کاربردی برای تولید برق نداره )
ترکیه، مصر، عربستان، امارات، آلمان، ژاپن، بلژیک، اسپانیا

در عجبم اگر بهمون حمله کنند میخوایم با تفنگ آب پاش جلوشون وایسیم و از کشور دفاع کنیم!
قابل توجه مسئولین و دانشمندان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰
سلام
تو این دوره به هیچ کی اعتمادی نیست
اگر آمریکا یا اسرائیل یا حتی پاکستان یا خود روسیه همین الان به ما حمله کنه و بخواد ایران رو با بمب اتم با خاک یکسان کنه.
بمب اتم بسازیم برای ایجاد ترس و وحشت دشمن و مقابله با ناو های جنگی
به خدا ساختش کاری نداره فقط اورانیوم لازم داره
85 سال پیش بمب اتم ساخته شد. من خودم سواد دارم فقط از اورانیوم U235 صحبت میکنم
قدرت 1 کیلوگرم اورانیوم غنی شده = انفجار 11 هزار و 950 بشکه نفت
در بمب اتم مورد استفاده در ژاپن فقط 64 کیلوگرم اورانیوم استفاده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
وقتی نیروی هوایی آمریکا، بمب اتمی را روی یکی از ایالت‌های خود انداخت!!!
نمیخوام از دولت امریکا دفاع نمی کنم، جنایلت اونها سر جاش، ولی برداشت آدم از عنوان این خبر چیه؟! اینکه نیروی هوایی امریکا به عمد یک بمب اتم را برای آزمایش یا دلایل دیگه روی یک ایالت خود انداخته و جمع زیادی در این حادثه کشته شدند!
بعد خبر را میخونی میبینی نه به عمد بلکه سهوی، یک بمب بدون کلاهک یه جایی بیرون منطقه پرتراکم شهری میوفته توی یک مزرعه میوفته و فقط چند تا مرغ کشته می شه؟!
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
خدایش با این گزارش کیو مسخره کردین...خحالت نمیکشی اینهمه دروغ سرم هم میکنی...باباجون داری میگی بمب اتم...نه ترقه حماس....جرا تا الان تو تلویزیون خودمون چیزی پخش نکردین...چرا تا حالا بجز شما هیچ کشوری چیزی پخش نکرده ..‌بس کنید ..از تخم مرغ خبر داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
خدا شفای عاجلت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
پیش میاد دیگه
اشتباه شد . . . خطای انسانی بود

آخه مگه مجبورن بمب اتم بسازن
ساختن بمب اتم یعنی دیوانگی ‌‌. . . یعنی ترسو بودن
United States of America
poya
۲۱:۰۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
در زندگی هر سقفی تعیین کنید به کمتر از آن می رسید پس سقف خو استه های (دستکم از لحاظ مالی ) خیلی فرار تر از قیمت و مایحتاج مثل تخم مرغ قرار بدهید تا در همه جای دنیا حداقل از جنبه اقتصادی ضد ضربه باشید و اینکه و جود یک مشکل نباید مارا از خبر ها و خطر های دیگر غافل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
چه کسی خسارت بمب هایی که بر سر مردم بیگناه هیروشیما و ناگاساکی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
مقصر اصلی ژاپنی ها هستند
باید انتقام میگرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
خدایا یکی از این بمبها روبنداز رو سر ما که راحت شیم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
داداش اگر خیلی صادقی و راست میگی برو قرص برنج بگیر بخور راحت شی از ما مایه نذار
United States of America
poya
۲۱:۱۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
شما جرات ندارید حتی خودت را از نعمت زند گی رها کنید وانتظار هم داشته با شیم کار و تلاش هم کنید شما با این طرز فکر نتها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا موفق نخو اهید شد در ضمن خو استید زود تر از مو عد مقرر تشر یف ببرید به عالم باقی راه های زیادی هست که به تنهایی می تو انید انجام دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
لعنت به هرچی ادم بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
نظام سرمایه داری باید فورا خلع سلاح هسته ای بشه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۹:۴۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
اونوقت منبع خبر این خبر دروغ کجاس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
لابد تو راستگویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
چرا ایران بمب اتم نمیسازه؟
حرام نیست
برای نابودی کافران مفسد از جمله یهودیان ثواب هم داره.
بسازید از هیچی نترسید.
کره شمالی و پاکستان بمب اتم ساختند از کی ترسیدن؟؟ هیچکی
روسیه بمب اتم ساخت از کی ترسید؟؟
به زر زر های آمریکا هم هیچ توجه ای نکردن
غنی سازی اورانیوم رو به 100 برسونید.
وقتی کل دنیا داره برای کشتار میلیونی می‌سازه میخواید با چی جوابشون رو بدید؟ همین اسرائیل غده سرطان کثیف 200 تا بمب انبار کرده!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۴ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
شما کلا حالت خوب نیست خدا شفات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
خدا توی یهودی ترسو رو هلاک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خدا جد و آباد خودت رو شفا بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
واقعا تاسف آوره حکومت جنایت کار آمریکا به مردم خودشم رحم نمیکنه بعد با هزاران دروغ و بازی رسانه ای خودشو فرشته نجات سعی میکنه نشون بده!!! هیچکس تو دنیا از حضور نظامیان تروریست حکومت آمریکا خیری ندیده هرجا میره میلیون ها نفر رو میکشه یا گروه های تروریستی علیه ملت ها و جنبش های آزادی خواهانه راه میندازه! با مردم خودشم که اینجوری رفتار میکنه!
آخرین اخبار