برداشت سیب از باغات شهرستان اهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر از برداشت سیب در باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، اسدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: در شهرستان اهر ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ سیب (اعم از بارور و غیر بارور) وجود دارد که ۵۰۰ هکتار آن به سیب بومی قره قرمز یا قیزیل (شکی آلماسی) و مابقی آن به ارقام لبنانی قرمز و لبنانی زرد و سایر ارقام اختصاص دارد.

او افزود: برداشت سیب در شهرستان اهر با برداشت سیب بومی قره قرمزی از اواسط مرداد ماه در منطقه ورگهان شروع و بعد با برداشت سایر ارقام تا اواخر مهر ماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: سالانه ۱۴۰ هزار تن سیب در شهرستان اهر برداشت می‌شود که امسال با توجه به تگرگ، تندباد و سایر مخاطرات  میزان برداشت ۱۲۰ هزار تن خواهد بود.

او افزود: از جمله عوامل محدود کننده تولید سیب در شهرستان اهر، بالا بودن هزینه کارگری، نهاده‌های تولید مانند سبد میوه، کود‌ها و سموم شیمیایی و همچنین هزینه سردخانه، ظرفیت کم سردخانه‌های شهرستان که پاسخگوی تولید نبوده و مشکل بازاریابی و صادرات به سایر کشور‌ها می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: در سال‌های اخیر که با کمبود بارندگی و پایین رفتن آب پشت سد‌ها و کاهش ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم، آنچه که در بخش کشاورزی و خصوصا باغبانی در اولویت قرار می‌گیرد استفاده بهینه از آب موجود و در دسترس که در این راستا قدم اول استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره‌ای نمودن باغات موجود و جدیدالاحداث بوده و در قدم دوم اجرای طرح‌های تحقیقاتی و احداث باغات الگویی گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی منطقه با نیاز کم آبی مانند زعفران، گل محمدی، پسته، بادام، انگور و ... و همچنین استفاده از کمپوست ها، ورمی کمپوست و سوپر جاذب‌ها در باغات می‌باشد که در جهت نیل به بهره وری بیشتر در باغات و افزایش راندمان با توجه به شرایط خشکسالی بسیار حائز اهمیت می‌باشد که در سال زراعی امسال در ۱۰۰ هکتار از باغات شهرستان کمپوست و ورمی کمپوست بکار برده شده است.

اسدی افزود: امروزه سیاست باغبانی شهرستان تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی احداث باغات متراکم در تمام درختان میوه و همچنین استفاده از روش‌ها و سیستم‌های نوین است که باعث افزایش کمی و کیفی محصولات باغی می شود چرا که سیستم کشت متراکم با استفاده از درختان پا کوتاه و نیمه پا کوتاه دارای مزایای متعددی نظیر زود بار دهی، عملکرد بالا در واحد سطح (کاشت تعداد زیادی درخت در هکتار)، بالا بردن کیفیت میوه، کارایی بیشتر نیروی کارگری و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی می‌باشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.