رئيس سازمان بازرسي كل كشور درباره پيگيري پرونده تخلف بانكي اخير گفت:. تلاش جدي در قوه قضائيه در حال انجام است تا به اين پرونده به خوبي رسيدگي شود و از پيش داوري پرهيز كنيم. اگر كسي مجرم شناخته شد به جرم او رسيدگي مي‌شود.

به گزارش حوزه حقوقي- قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور ،حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي با حضور در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر با اشاره به اين‌كه امام حسين(ع) تأكيد دارد مرا به خاطر اسلام دوست بداريد، گفت: اين‌كه ما مي‌گوييم كشورمان اسلامي شود شعار نيست چرا كه كانون ارزش‌ها اسلام است.


وي با ابراز اميدواري نسبت به بهتر شدن فضاي دانشگاه‌ها، افزود: بايد خدا رو شكر كنيم كه امروز فضاي دانشگاه‌هاي ما فضاي دين‌داري است و البته هنوز با وضعيت مطلوب فاصله داريم، هر چند ما نيز اين فاصله را قبول داريم ولي هنر آن است كه در اين جهت گام برداشته و حركت‌هاي خوبي انجام داده ايم.
پورمحمدي با ابراز خرسندي از تامين برخي از نيازهاي جامعه در امر پزشكي از سوي دانشجويان و پژوهشگران اين حوزه ،تصريح كرد: رشته‌هاي مختلف علم پزشكي اكنون در بالاترين سطح در كشور تدريس و تحقيق و بيماري‌هاي سخت با پوشش درماني كه در سطح قابل قبولي برخوردار است ،درمان مي‌شود.

درباره تخلف بانكي اخير بارها هشدار داده شده بود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه «چرا بعد از سي سال از انقلاب، اختلاس به اين بزرگي رخ مي‌دهد؟ چرا درباره اين حادثه كسي مسئوليت نمي‌پذيرد؟ چرا كسي به دنبال برخورد با متخلفين نيست؟» گفت: من هم با شما هم عقيده‌ام اين‌ كه پس از سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي اين اتفاق بيافتد، بسيار ناگوار و اين حجم از تخلف و سوء استفاده اتفاق بدي است. وي بابيان اين كه در حال حاضر نمي شود اقتصاد را با روش‌هاي سنتي مديريت كرد ،تصريح كرد : متأسفانه خيلي از آقايان به روش‌هاي سنتي عادت كرده اند و وقتي به آن‌ها تذكر داده مي‌شود صرفاً چند تا سيستم و كامپيوتر آماده مي كنند ولي اين طور نمي توان تا كه تا آخر خط پيش روند و از تمام ظرفيت اين سيستم‌ها استفاده كنند.
پورمحمدي افزود: قبلاً از سوي سازمان بازرسي در اين زمينه ها هشدار داده شده است كه اگر بي‌توجهي شود هر لحظه حادثه‌اي دامن گير دستگاه اقتصادي خواهد شد حال اين حادثه ناگوار اتفاق افتاد كسي مسئوليت را نمي‌پذيرد و اين تخلف در خلأ و بين زمين و آسمان كه اتفاق نيافتده و به هر حال در يك دايره مديريتي اتفاق افتاده و بايد بپذيريم در جاهايي خطا و نقطه ضعف وجود دارد.
رييس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه بيان كرد: اگر ضعف‌هاي خود را قبول نكنيم دنبال علاج و راه حل آن نيز نخواهيم رفت.

قوه قضائيه تلاش دارد پرونده تخلف بانكي به خوبي رسيدگي شود

وي در پاسخ به سؤال ديگر مبني بر اين‌ كه «چرا تلاش مي‌شود اين تخلف كوچك شمرده شود؟»، گفت: اين طور نيست كه اين تخلف كوچك شمرده شودچرا كه مسئولان قوه قضائيه به دنبال برخورد جدي و مجازات عوامل اين حادثه هستند و به هيچ وجه اين تخلف را كوچك نشمرده‌اند.
پور محمدي با بيان اين كه هيچ كسي نمي‌تواند بر دستگاه رسيدگي كننده اين پرونده فشار بياورد تصريح كرد:. مقام معظم رهبري نيز در دو سخنراني با عبارت‌هاي جدي نسبت به پيگيري اين پرونده تأكيد داشته‌اند و مسئو لان قوه قضاييه در تلاشند تا به اين پرونده به خوبي رسيدگي كنند و بايد از پيش داوري پرهيز شود چرا كه اگر كسي مجرم شناخته شود به جرم او رسيدگي خواهد شد .

وظيفه سازمان بازرسي رصد عملكرد دولت و تذكر نقاط ضعف است نه سكوت

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه «چرا زماني كه در دولت حضور داشتيد به دفاع از رئيس جمهور مي‌پرداختيد ولي حالا كه دست‌تان از سفره دولت كوتاه شد به فكر انتقام افتاده و از عملكرد دولت انتقاد مي‌كنيد؟» تصريح كرد: وقتي كه در دولت هستم همكار دولت شمرده شده و بايد به طور جدي به دولت كمك كرده و در فعاليت‌هاي دولت همكاري داشته باشم و بر نقاط مثبت دولت تأكيد كنم چرا كه دولت يك تيم است و تا زماني كه فرد در تيم حضور داشته باشد نمي‌تواند ضد آن تيم عمل كند.
وي در ادامه اظهار داشت:ادبياتي كه امروز از من مي‌شنويد زمان وزارت كشور نيز از من زياد شنيده شده است اما آن روزها چندان مورد توجه رقباي دولت نبود و اكنون به خوبي به خاطر دارم كه دوران وزارت كشور در هر استاني چه گفتم و در چه حوزه‌هاي متذكر شدم.

پور محمدي با تأكيد بر اين‌كه سخنانش انتقاد از دولت نبوده بلكه انجام وظيفه است، گفت: من بازرس كل كشور و البته بازرس دولت هستم و مسئولم تا ببينم كجا عملكرد دولت ضعف دارد و آن را كنترل كنم نه اين‌كه سكوت كنم.
وي با بيان اين كه در انجام وظيفه‌ام با كسي تعارف ندارم گفت: گاهي اوقات به خود انتقاد دارم كه نكند با دولت ملاحظه كاري و مسامحه كاري مي‌كنم. شما يا معتقديد در دولت ضعف و خطايي نيست كه ما استقبال مي‌كنيم ولي اگر معتقديد ضعف و خطا است بايد رسيدگي شود.
پور محمدي به زماني كه براي خدمت در سازمان بازرسي كل كشور انتخاب شده بود اشاره كرد وافزود: از همان روزهاي آغازين كار خود در سازمان بازرسي كل كشور انتقاد امروز شما را حدس مي‌زدم و اين كه مي گوييد دستم از سفره دولت كوتاه شده بايد بگويم كه الحمدالله نعمت‌هاي خدا بر من زياد است و از سفره خدا دستم كوتاه نشده است.

كانون‌هاي ثروت عامل اصلي فساد اقتصادي هستند

پورمحمدي در پاسخ به دانشجويي كه مي‌گفت «تخلفات اقتصادي را دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها انجام داده‌اند ولي چرا هيچ دانه درشتي پشت ميله‌هاي زندان نرفته است؟» گفت: دانه درشت يعني كساني كه تخلف بزرگي مرتكب شده‌اند. اما منظور شما از دانه درشت يعني مديركل و رئيس متخلف. اگر مديري را با يك ميليون اختلاس بازداشت كنيم شما مي‌گوييد دانه درشت است ولي اگر فرد ناشناخته‌اي را با صد ميليارد تومان هم بگيريم شما نمي‌گوييد او دانه درشت است.
وي با بيان اين كه پرونده تخلف‌هاي بزرگ مالي توسط مديران و مراكز مالي دستگاه‌هاي رسمي اتفاق نمي‌افتد گفت: در پرونده اخير سوء استفاده كننده اصلي مديران دولتي نيستند بلكه كارخانه داراني بودند كه يكسري را با خود آلوده كردند اما تا حرف فساد اقتصادي زده مي‌شود گفته مي‌شود آقازاده‌ها. اما كانون‌هاي ثروت عامل اصلي فساد اقتصادي هستند كه برخي را نيز آلوده مي‌كنند.

سازمان بازرسي كل كشور درباره تخلفات تنها موظف به شناسايي است نه برخورد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين در خصوص سؤالي مبني بر اين‌كه «وظيفه اصلي سازمان بازرسي چيست؟» تأكيد كرد: طبق اصل 174 قانون اساسي سازمان بازرسي دو وظيفه عمده دارد كه عبارت است از نظارت بر اجراي صحيح قوانين و نظارت بر حسن اجراي امور در دستگاه‌هاي اجرايي. تلقي و ارزيابي ما اين است كه به نسبت گذشته موفق‌تر هستيم اما وضعيت فعلي راضي كننده و مطلوب ما نيست و با سطح مطلوب فاصله داريم البته بازرسي تمام كننده نيست و تنها شناسايي و تذكر بر عهده ما است و اگر تذكر ما اعمال نشد به دستگاه‌ها و مسئولين معرفي مي‌كنيم شايد اگر خودمان مسئول برخورد نيز بوديم اثر كار ما بيشتر بود.

سازمان بازرسي كل كشور مانع هر اقدام غيرقانوني دستگاه‌ها مي‌شود

پورمحمدي در پاسخ به سؤالي درباره مخالفت ديوان محاسبات كشور با عدم اجراي مصوبه هيأت وزيران درباره كاركناني كه به مناطق مرزي انتقال مي‌يابند، گفت: دولت بايد كار قانوني كه از مجلس مجوز داشته با شد انجام دهد و اگر دستوري بر اساس قانون نباشد جلوي آن را مي‌گيريم و همه دستورها شكل و نظم قانوني به خود بگيرد.

ارتباط مسئولين با جامعه و حضور در محافل دانشگاهي نياز امروز جامعه است
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در خصوص شبهه يكي از دانشجويان مبني بر انتخاباتي بودن سفرهاي استاني وي گفت: چند سال است ما به اين طرف و آن طرف مي‌رويم كه تنها مربوط به دوره سازمان بازرسي كل كشور نمي‌شود و در دوره قبل از وزارت كشور سفرهاي متعددي به استان شما سفر كرده ام و فكر مي‌كنم وظيفه مسئولين است كه در استان‌هاي مختلف حضور پيدا كرده و از نزديك با مشكلات آن استان‌ها آشنا شوند.
وي در ادامه افزود: اگر اين دست سفرهاي مسئولين انتخاباتي هم بود به نظر من بد نيست اين كه كسي خود را براي انتخابات معرفي كند اصلاً مشكلي را ايجاد نخواهد كرد اما من وظيفه خودم را انجام مي‌دهم.
پور محمدي ادامه داد: اما اين‌كه اين سفرها و بها دادن به مردم به اين خاطر باشد كه تنها راي مردم را جلب كنيم بد است و مقام معظم رهبري در ديدار بسيجيان فرمودند سياسي باشيد ولي سياست زده نباشيد.
رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به سخنان گفت : مقام معظم رهبري هميشه به مسئولين تأكيد دارند كه در دانشگاه‌ها حضور پيدا كرده و به سؤالات نسل جوان پاسخگو باشيد اين‌كه مسئولان با جامعه ارتباط داشته و در محافل دانشگاهي حضور پيدا كنند نياز امروز جامعه است.

پورمحمدي درباره تفكيك جنسيتي دانشگاه علوم پزشكي كه خواسته يكي از دانشجويان بود، ضمن موافقت با اين پيشنهاد گفت: اين مسئله امكان خوبي است ولي بايد توسط كارشناسان و مسئولان ذي‌ربط مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

سازمان بازرسي كل كشور به دنبال اين است كه تمام امورات كشور شفاف شود

وي در رابطه با سوالي مبني بر اين كه آيا سازمان بازرسي دنبال شفاف سازي است؟، گفت: سازمان بازرسي دنبال شفاف سازي است و در تلاشيم تا تمام امورات شفاف شود و بارها بر اين موضوع نظام اداري كشور بايد شفاف باشد تأكيد كردم و چرا كه اين حق مردم است بدانند مسئولان چطور سياست‌ها را انتخاب كرده و براي سرنوشت‌شان تصميم‌گيري مي‌كنند.
رييس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه اظهار داشت : شفاف سازي يك اصل مديريتي است كه مزاياي فراواني دارد و هر جا بتوانيم دنبال شفاف سازي هستيم و تاكنون نيز كارهاي بزرگي در دست اقدام داريم تا بتوانيم موضوع شفاف سازي را به صورت گسترده‌تر در كشور مطرح كنيم.
پور محمدي در پاسخ به دانشجويي كه معتقد بود درباره تخلف بانكي اخير پولي به بيت‌المال باز نمي‌گردد و آيا سازمان بازرسي در كشف تخلف بانكي اخير نقش داشت؟ گفت: سه هزار ميليارد ملك، زمين و كارخانه موجود و همه اين پول‌هايي كه از بانك اخذ شد تبديل به كارخانه شده و اين پرونده در حال رسيدگي است.
وي در ادامه افزود:از 15 مرداد كه اين فساد كشف شد تا امروز قوه قضائيه با جديت در حال تعقيب آن است. پيشرفت اين پرونده بسيار هم خوب بوده و اين‌ كه سازمان بازرسي كل كشور اين تخلف را شناسايي كرده است يا خير بايد بگوييم سازمان بازرسي در حوزه اداري بازرسي مي‌كند.
پور محمدي با بيان اين كه فساد بانكي اخير در خارج از سيستم اداري شكل گرفته است گفت: بانك صادرات شبه خصوصي است ولي اين عمليات خلاف، خارج از بانك اتفاق افتاده كه عوامل بانكي نيز در خارج از بانك اين فساد را رقم زده اند و در بانك چيزي ثبت نشده است اما اين باند در حال تاسيس بانكي كه مجوز را نيز گرفته بود كه با دخالت سازمان بازرسي مجوز بانك لغو شد.
وي اذعان داشت :اگر شش ماه از تاسيس بانك جديد باند فساد بانكي اخير مي‌گذشت اين افراد مي‌توانستند منابع مالي خود را تأمين كرده و چنانچه شناسايي مي‌شدند به يك تخلف عادي ختم مي‌شد. اما با لغو مجوز بانك اين تخلف لو رفت.
رئيس سازمان بازرسي در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان مبني بر اين‌كه چرا هيچ گاه مفاسد اقتصادي معرفي نمي‌شود. آيا نشان از ضعف كشور نيست؟ گفت: مفاسد اقتصادي بيان مي‌شوند،خيلي از تخلفات و انحراف‌هايي كه رخ مي‌دهد نيز رسانه‌اي شده اند اما عموماً از بيان بيماري و تخلف ابا داريم.
پور محمدي با بيان اين كه نبايد از بيان بيماري در جامعه در هراس باشيم گفت: برخي از افراد معتقدند كه اگر بيماري بيان شود موجب ترس و هراس مردم شود كه من اين مسئله را قبول ندارمچرا كه بيان مشكلات و بازگو كردن ضعف‌ها و دردها باعث خواهد شد تا انسان دنبال رفع ضعف‌ها برود.

مجلس نبايد مقابل فشارهاي دولت تسليم شود

وي در رابطه با سؤال يكي از اساتيد علوم پزشكي كه دولت بايد 3 هزار ميليارد تومان از محل درآمد نفتي را به وزارت بهداشت بدهد و نقش سازمان بازرسي در خصوص عدم پرداخت چيست؟ گفت: نقش سازمان بازرسي اين است كه به كمك وزارت بهداشت برويم و مجلس بايد بيايد برنامه‌ها را محدود كند و روي قيمت‌گذاري‌ها ورود پيدا كند.
وي در ادامه تصريح كرد:مجلس بايد دقيق‌تر تصميم بگيرد و نبايد مقابل اصرار دولت تسليم شود و با برسي دخل و خرج دولت طبق اين كه دولت كدام تعهدات را مي‌تواند اجرايي كند مصوبات خود را تصويب كند.
پور محمدي در ادامه گفت: انتظار داريم نمايندگان دور بعدي با وسواس و نگاه دقيق علمي طرح‌ها را تصويب كرده و اگر مردم فشار آوردند با آنان صحبت كنند اما اگر دولت فشار آورد مقابل آن بايستند.
وي با بيان اين كه بايد سعي كنيم فضاهاي انتخاباتي مقداري عاقلانه‌تر و هوشيارتر از گذشته برگزار شود افزود: مردم بايد هوشيار باشند كه نمايندگان‌شان وعده‌هاي بدون پشتوانه به آنان ندهند و اگر قول دادند بپرسند كه بر چه اساس و منطقي اين قول مطرح مي‌شود./ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار