نگهداری از نفیس‌ترین نسخ خطی و سنگی دیوان حافظ در کتابخانه ملی

مدرسی از نگهداری بیش از ۲ هزار نسخه خطی و حدود ۱۰۰ کتاب سنگی مرتبط به حافظ در این سازمان خبر داد.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران از نگهداری بیش از ۲ هزارنسخه خطی و حدود ۱۰۰ کتاب سنگی مرتبط به حافظ در این سازمان خبر داد.

زهرا مدرسی معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران در توضیح جزئیات این خبر گفت: یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی دیوان حافظ که جزو نسخ کهن به شمار می‌آید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

مدرسی ادامه داد: این نسخه خطی به خط نستعلیق سلطانعلی مشهدی (۸۴۱ - ۹۲۶ قمری) یکی از مشهورترین خوشنویسان ایران نوشته است. این دیوان قدیمی، انجام مفصلی در هفت سطر دارد و کتابت آن به سال ۸۷۸ قمری در شهر مشهد بر می‌گردد.

معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی در تشریح جزئیات این اثر نفیس گفت: در صفحه نخست پیشانی و سرلوح مذهب و مرصع پرکاری کشیده شده که درون آن با خط کوفی تزئینی «والله خیرالحافظین» نوشته شده است. دو کتیبه دیگر این صفحه و صفحه مقابلش مربوط به آغاز دو غزل است که در هر دو با خط رقاع زرین محرر نوشته شده است، زمینه هر سه کتیبه و نیز پیشانی دو صفحه افتتاحیه لاجوردی است که با نقوش رنگین اسلیمی و خطایی پرنقش و نگار تزئین شده است.

مدرسی اظهار داشت: همه صفحات جدول کشی شده با سه ردیف طلا و یک ردیف لاجورد بوده و بین اشعار و همچنین بین دو ستون فاصله بین مصراع‌ها با زر جدول کشی شده و عناوین اشعار به خط رقاع زرین محرر درون کتیبه‌های مزین به گل و بوته‌های اسلیمی و ختایی است.

وی یادآور شد: بالای برگ‌های آغازین این اثر، مهر مدور با سال ۱۳۰۶ مراجعه و تفتیش شده؛ این مهر مربوط به زمانی است که حادثه سرقت از کتابخانه سلطنتی ایران در زمان کتابداری لسان الدوله کشف شده بود و دوایر دولتی مانند اداره بیوتات با مراجعه به نسخه‌های خطی درصدد بودند نسخه‌های مسروقه را به این کتابخانه باز گردانند که پس از تطبیق نسخه‌ها در کاخ گلستان و اطمینان یافتن از دزدی نبودن نسخه‌ها این مهر را در آستر بدرقه یا آغاز و انجام نسخه می‌زنند.

معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی با اشاره به مرمت این نسخه از دیوان تاریخدار حافظ گفت: همه اوراق متن و حاشیه این نسخه مرمت شده است. نسخه به صورت یک مستطیل کوچک بریده و روی کاغذ حاشیه چسبانده شده و گاهی هم بخش‌های پاره شده از یک ورق با خطی جدید بازنویسی و به اوراق الحاق شده است. در حاشیه چندین صفحه یادداشت‌هایی دال بر تفأل زدن به دیوان حافظ نوشته شده است.

مدرسی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این دیوان قدیمی حافظ گفت: جلد این اثر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دیوان اشعار حافظ شیرازی، ساغری مشکی سوخت، با ترنج و سرترنج و لچکی و جدول‌های طلایی، درون میشن سرخ با نقوش تزئینی طلایی در قالب ترنج و سرترنج و لچکی و جدول، سرطبل دار تزیین شده، ضمن اینکه در کتیبه عطف متصل کننده به جلد آیه شریفه «لایمسه الا المطهرون» بر زمینه زر، ضرب شده است

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار