معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خبر داد؛

لزوم ایجاد آزمایشگاه استاندارد مرجع در حوزه‌ی سواحل مکران

زنگنه گفت: با توجه به نقش سواحل مکران در توسعه و افزایش چشمگیر صادرات و واردات بویژه واردات کالا‌های اساسی، استاندارد در حوزه‌ی سواحل مکران بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در جلسه شورای استاندارد سیستان و بلوچستان که به میزبانی فرمانداری شهرستان بندری کنارک برگزار شد ضمن تبریک روز جهانی استاندارد گفت: با توجه به نقش سواحل مکران در توسعه و افزایش چشمگیر صادرات و واردات بویژه واردات کالا‌های اساسی، استاندارد در حوزه‌ی سواحل مکران بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: با عنایت به وجود بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و وجود بازارچه مرزی رسمی ریمدان، روند رو به رشد کشاورزی، شیلات، صنایع تبدیلی و کنسروسازی در کنارک و صنایع معدنی و افزایش چشمگیر صادرات و واردات از این حوزه نیاز به ایجاد یک آزمایشگاه مرجع استاندارد با هدف تسهیل در روند توسعه اقتصادی و تجاری در این منطقه احساس می‌شود و این موضوع باید از هم اکنون در دستور کار تمامی دستگاه‌های مرتبط بویژه استاندارد قرار گرفته تا با استفاده از توان بخش خصوصی این امر محقق گردد.

زنگنه افزود:همانطور که گفته شد حوزه‌ی سواحل مکران نیاز به آزمایشگاه استاندارد مرجع دارد و در این زمینه استاندارد استان از هم اکنون فراخوان لازم را صادر و همه دستگاه‌های متولی بویژه بنادر و دریانوردی استان نیز مشوق‌هایی را در نظر بگیرند تا بخش خصوصی با سرعت بیشتر در این زمینه ورود و گام بردارد

وی گفت: سواحل مکران با توجه به اهمیت استراتژیک در منطقه با سرعت در حال رشد و توسعه است و قطعا نیاز است تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز با همین سرعت خود را تطبیق دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: در حوزه‌ی سواحل مکران و در شهرستان‌های چابهار و کنارک ظرفیت‌های آشکار وجود دارد و شهرستان‌های جدیدالتاسیس دشتیاری و زرآباد نیز دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند و در زمینه‌ی کشاورزی، تجارت مرزی، بندر، صنایع شیلاتی و آبزیان و صنایع معدنی در این حوزه ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد و بر همین اساس ایجاد ادارات و نمایندگی‌های استاندارد در شهرستان‌های کنارک، دشتیاری و زرآباد در دستور کار قرار گیرد و پی گیر جذب نیروی انسانی در این زمینه خواهیم بود.
زنگنه در پایان افزود: در بحث نمونه برداری از کالا‌های اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار و با هدف ترخیص سریع محموله‌های وارداتی، با تفاهم‌های صورت پذیرفته، استاندارد از کالای اساسی کشتی‌های داخل بندرگاه نمونه برداری و آزمایشات لازم را انجام دهد و در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار دهد و در صورتی که دستگاه‌هایی مانند پشتیبانی امور دام، دامپزشگی و قرنطینه و ... نیاز به آزمایشات تخصصی‌تر داشته باشند از نمونه‌های برداشت شده استاندارد استفاده و به نوعی تمرکز در این زمینه صورت پذیرد.

حمیدالدین یوسفی فرماندار شهرستان کنارک نیز در این جلسه گفت: شهرستان کنارک ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه صنایع، شیلات و آبزی پروری و کشاورزی دارد.
وی افزود: تخصصی‌ترین شهرک صنعتی سیستان و بلوچستان و دومین شهرک صنعتی فعال استان در شهرستان کنارک وجود دارد و ۷۰ واحد صنعتی در این شهرک مشغول به فعالیت که ۷۰ درصد آن در زمینه صنایع شیلاتی فعال می‌باشند و برترین برند‌های کنسرو ماهی کشور در این شهرستان تولید می‌شوند.

یوسفی پروژه گوردیم را بزرگترین پروژه بخش خصوصی در استان نام برد و گفت بزودی اولین برداشت آزمایشی میگو از حوضچه‌ها آغاز خواهد شد.

فرماندار کنارک در پایان گفت: قطعا صدور مجوز‌های صادرات و واردات نیازمند یک ساختار تشکیلاتی و بویژه حضور استاندارد است تا در کوتاه‌ترین زمان مشکل هم مشکل تولید و هم مشکل صادرات نیز رفع گردد و بر همین اساس ایجاد آزمایشگاه استاندارد در شهرک صنعتی تخصصی کنارک احساس می‌شود که تقاضای ایجاد این آزمایشگاه را در شهرک صنعتی کنارک داریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار