پوتین: شمال افغانستان به پناهگاه بیش از ۲ هزار داعشی تبدیل شده است

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد شمال افغانستان پناهگاه دست کم ۲۰۰۰ داعشی است که تمایل دارند در کل منطقه آسیای مرکزی پخش شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد شمال افغانستان پناهگاه دست کم ۲۰۰۰ تروریست داعشی است که تمایل دارند در کل منطقه آسیای مرکزی، منطقه تحت نفوذ روسیه، پخش شوند.

رئیس جمهور روسیه گفت: چندین گروه تندرو و تروریست از جمله داعش، القاعده و جنبش اسلامی ازبکستان در شمال افغانستان فعال هستند.

پوتین در نشست مجازی کشور‌های عضو «سازمان کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق» گفت: «بر اساس اخباری که ما در اختیار داریم، شمار جنگجویان داعش تقریبا ۲۰۰۰ نفر است و سرکردگان آن‌ها برای گسترش نفوذ خود از طریق شعله ور کردن درگیری‌های قومی-مذهبی و نفرت مذهبی در بین کشور‌های آسیای مرکزی و مناطق روسیه برنامه‌هایی دارند.»

داعش خراسان، افراطی‌ترین گروه تندروی مسلح در افغانستان مسئولیت چندین حمله را تاکنون در این کشور بر عهده گرفته است.

روسیه از شدت گرفتن حملات نگران است و بیم دارد که کل منطقه بی ثبات شود. روسیه نخستین بار این هفته ابراز نگرانی خود را بیان و اعلام کرد عناصر تندروی سرسختی که از سوریه و عراق آمده اند وارد افغانستان شده اند.

مسکو طالبان را سازمانی تندرو می‌داند، اما سالهاست با آن‌ها روابط دارد. فرستادگان طالبان قرار است بیستم اکتبر در نخستین نشست بین المللی در روسیه شرکت کنند.

نمایندگانی از چین، ایران، پاکستان و هند نیز در این نشست حضور دارند و ضمیر کابولوف فرستاده کرملین که در رأس هیئت روسیه قرار دارد، اطمینان داده که آمریکا نیز دعوت شده است.

پوتین گفت: در این نشست به ویژه درباره راه‌های عادی سازی اوضاع در افغانستان صحبت خواهد شد. روسیه امیدوار است طالبان راه را برای آنکه دیگر نیرو‌ها نیز به دولتش بپیوندند باز کند تا آشتی ملی و مبارزه علیه گروه‌هایی مانند داعش تسهیل شود.روسیه از نزدیک اوضاع در افغانستان را دنبال می‌کند.

شایان ذکر است ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به مدت ۱۰ سال افغانستان را تحت اشغال خود داشتند تا اینکه در سال ۱۹۸۹ و پس از جنگی خونین، این نیرو‌ها از افغانستان خارج شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار