رشد ۱۱ درصدی ارزش صادرات کرمانشاه

مدیر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : براساس گزارش گمرکات استان، در ۶ ماه ابتدای امسال ارزش صادرات ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۱۴ درصد رشد یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، باباخانی مدیر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : هر پنج مرز رسمی استان در حال فعالیت هستند و مبادلات تجاری به خوبی در حال انجام است.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نیمه اول امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از مرز‌های استان کرمانشاه صادر شده گفت : این میزان از نظر ارزشی ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

کاشفی سهم استان کرمانشاه از کل صادرات ایران به عراق در نیمه اول سال را هم بیش از ۴۰ درصد برآورد کرد و افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات انجام شده از کالا‌های تولید داخل استان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه محصولات پتروشیمی، لبنیات، فولاد، کاشی و سرامیک، لوله و اتصال‌آلات، رب گوجه، کنسرو و مواد غذایی را از مهمترین کالا‌های صادر شده از مرز‌های کرمانشاه در شش ماهه امسال اعلام کرد.

کاشفی با بیان اینکه در این مدت تقریباً در اکثر مرز‌های استان افزایش صادرات را داشتیم گفت: این امر نشان می‌دهد تمام مرز‌های کرمانشاه فعال هستند و اگر زیرساخت‌های لازم فراهم باشد می‌توان میزان صادرات از این مرز‌ها را بیشتر کرد.

او افزود: تنها در مرز پرویزخان تا حدودی نسبت به پارسال روند کاهشی داشتیم و علت هم آن بود که در پارسال و به دلیل محدودیت‌هایی که به واسطه بیماری کرونا در برخی مرز‌ها از سوی طرف عراقی اعمال شد، عمده بار صادراتی استان بر دوش پرویزخان بود و اکنون بار صادراتی بین همه مرز‌ها تقسیم شده است.

کاشفی با بیان اینکه از مجموع صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری امسال استان حدود ۵۰۰ میلیون دلار آن از طریق دو مرز مرتبط با بخش عرب‌نشین عراق یعنی خسروی و سومار انجام شده که رقم قابل توجهی است گفت: مابقی از طریق مرز‌های مرتبط با اقلیم شامل پرویزخان، شوشمی و شیخ صله صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: صادرات از مرز سومار نزدیک به ۳۰۰ درصد و مرز خسروی نزدیک به ۱۵۰ درصد رشد داشته داشتیم.

کاشفی از واردات ۳۴ میلیون دلار کالا از مرز‌های استان در ۶ ماهه امسال هم خبر داد که نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته و گفت: عمده کالا‌های وارد شده مواد اولیه مورد نیاز صنایع بوده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار