اختصاص اعتبار برای مرمت کاروانسرای خرزان

سه میلیارد ریال اعتبار برای مرمت کاروانسرای خرزان تخصیص یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: سه میلیارد ریال اعتبار به منظور مرمت و ساماندهی کاروانسرای تاریخی شاه عباسی خرزان واقع در کوهین تخصیص یافت.

خزائلی افزود: آواربرداری داخل حجره‌ها، استحکام‌بخشی سقف و دیواره‌ها و مرمت دو ضلع شرقی و شمالی کاروانسرا به صورت کامل طی این سال‌ها انجام شده است که متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم امکان مرمت سایر بخش‌ها وجود نداشت.

وی اضافه کرد: کاروانسرای تاریخی روستای خرزان از بنا‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است که  از سال ۸۶ طی چندین دوره بخش‌های مختلف آسیب‌دیده و در معرض خطر این بنای تاریخی تحت نظارت کارشناسان اداره‌کل مرمت و احیا شده که آخرین مرحله آن در تیرماه سال ۹۸ به اجرا درآمد.

این مسوول افزود: به دنبال بازدید استاندار و نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی مرمت این بنای تاریخی مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: هزینه مربوط به مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی تامین شده و در روز‌های آتی تجهیز کارگاه ساختمانی و عملیات اجرایی در ضلع غربی آن آغاز خواهد شد.

کاروانسرای شاه‌عباسی خرزان واقع در روستای خرزان بخش کوهین در مسیر قزوین به شمال واقع شده که در سال  ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط معتمدالدوله حاکم گیلان در اوایل قرن سیزدهم به صورت دو کاروانسرای تودرتو که حجرات متعددی داشته ساخته شده و بنای فعلی به صورت آجری و دارای سردر، میان سرا و همچنین شترخانی در دورتا دور بنا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار