در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان:

میزان تسهیلات ساخت مسکن اعلام شد/ اراضی ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات ساخت مسکن حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این مبلغ برای روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت راه آهن در جمع خبرنگاران درباره لغو محدودیت مسافرگیری در سفر‌های هوایی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث شد کسانی که دو دوز واکسن زده اند، می‌توانند سهم بیشتری در پرواز‌ها را به خود اختصاص دهند، اما مصوبه ۶۰ درصد لغو نشده است.

او همچنین درباره قیمت بلیت هواپیما، افزود: قیمت بلیت‌ها به گذشته بر می‌گردد چرا که با توجه به مصوبه محدودیت مسافرگیری تا ۶۰ درصد، ایرلاین‌ها مجبور به خالی نگه داشتن ظرفیت هواپیما بودند که اگر سهم صد درصدی باز گردد، نرخ بلیت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

آخرین جزئیات از قانون جهش تولید مسکن

قاسمی در  پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت طرح جهش تولید مسکن هم گفت: بر اساس قانون جهش تولید و درخواست دولت موظف هستیم طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی تولید کنیم. قانون جدید جهش تولید مسکن ابلاغ شده و کمک زیادی به خانه دار شدن مردم می‌کند، اما قرار نیست هر سال یک میلیون واحد ساخته شود بلکه با توجه به زمان بر بودن ساخت مسکن در یک سال و نیم در شورای عالی مسکن اعلام کردیم که در فاز اول ساخت دو میلیون واحد را شروع می‌کنیم. اجرای تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف اجرا شده است.

او با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات امروز صبح از سازمان ملی زمین و مسکن، در ۸۰۰ شهر کشور زمین‌ها شناسایی شده است که برای ساخت دو میلیون واحد کافی است، افزود: ایجاد بانک زمین را پیگیری می‌کنیم که زمان پایان آن سه ماهه است و در پایان سه ماه، بانک زمین را خواهیم داشت.

قاسمی درباره تأمین مالی ساخت مسکن، اظهار کرد: منابع مالی آن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است معادل ۲۰ درصد تسهیلات بانکی است که در اختیار صنعت ساختمان قرار می‌گیرد. این موضوع به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  درباره سقف تسهیلات، گفت: سقف تسهیلات مسکن برای مراکز استان‌ها، سایر شهرستان‌ها و روستا‌ها پیشنهاد شده و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد. قرار است سه شنبه ۲۷ مهرماه در شورای عالی مسکن این پیشنهادات مطرح شود که سقف آن در شهر‌ها ۴۰۰ میلیون تومان و روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گفته وزیر راه سامانه «ثمن» بلافاصله از فردای جلسه شورای عالی مسکن (چهارشنبه ۲۸ مهر) بازگشایی شده و همه متقاضیان می‌توانند ثبت نام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه مسکن مهر با بیان اینکه ساخت را متقاضی محور کردیم و همچنین سبز بودن فرم ج (نداشتن ملک از سوی متقاضی) به قوت خود باقی است، افزود:  البته اشکالاتی دارد که در شورای عالی مسکن پیشنهاد اصلاح دادیم. تسهیلات زیرساخت ها، مجتمع سازی، مدرسه سازی و دیگر اقدامات را دولت رایگان می‌سازد.

قاسمی درباره همکاری وزارت راه با بنیاد مسکن گفت: این بنیاد ساخت ۴۰۰ هزار واحد را استارت زده که ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری است. ۵۲۰ هزار نفر نیز به صورت کامل و به صورت اسم شناسایی شدند و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان هستند و این نهاد‌ها برای آن‌ها ساخت و ساز خواهند کرد.

وزیر راه وشهرسازی با تأکید بر اینکه مسکن را بخش خصوصی می‌سازد و ما توزیع مدیریت ساخت را به دستگاه‌های تابعه وزارت راه ابلاغ کردیم، اظهار  کرد: در حال مذاکره با خارجی‌ها هستیم تا دانش صنعتی سازی را تأمین کنند و تأمین مالی توسط فاینانس خارجی و تهاتر نفت انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به مذاکره مدیرعامل راه آهن با روس‌ها برای اتصال کریدور شمال به جنوب و مذاکره با عراقی‌ها برای ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن شلمچه بصره خبر داد و تأکید کرد: با حضور معاونان وزارت راه در ارمنستان قرار شد ایروان ۲۰ کیلومتر از مسیر جاده مذکور را بسازد و ما به آن‌ها کمک کنیم.

طرح اجاره نشینی حرفه‌ای به دولت ارائه شده است

به گفته قاسمی، طرح اجاره نشینی حرفه‌ای به دولت ارائه شده و به نوسازی بافت‌های فرسوده و رفع حاشیه نشینی توجه ویژه داریم.

قاسمی با بیان اینکه گزینه‌های پیشنهادی برای انتخاب معاونان و مدیران شرکت‌ها و دستگاه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی تحت فشار هستید و این مدیران انتخاب شما نیستند، گفت: این موضوع صحت ندارد و تمام مدیران و معاونان انتخاب شخص خودم است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که صحبت‌هایی درباره سلامت شما منتشر شده و گفته می‌شود در روز‌های اخیر درگیر بیماری شده‌اید، تاکید کرد: شما من را در حال حاضر مشاهده می‌کنید که مشکلی ندارم و در سلامت کامل به سر می‌برم.

امکان کاهش قیمت بلیت قطار و هواپیما وجود دارد

قاسمی همچنین با اشاره به تغییر قیمت بلیت حمل و نقل عمومی پس از حذف فاصله‌گذاری‌های اجتماعی یادآور شد: امکان کاهش بلیت هواپیما و قطار وجود دارد.

او با اشاره به سهم بانک‌ها در تامین مالی این پروژه یادآور شد: ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی از تعیین سقف وام پروژه جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: وام حدود ۴۰۰ میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این مبلغ برای روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است و قرار بر این است که فردا در جلسه شورای عالی پول و اعتبار این موضوعات تصویب شود.

قاسمی تاکید کرد: پس از آن تمام واجدان شرایط و خانه اولی‌ها می‌توانند در سامانه جدید ثبت‌نام کنند و بخشی از سخت‌گیری‌ها و شرایط هم برای ثبت‌نام اصلاح و یا حذف می‌شود.

خارجی‌ها برای یک میلیون واحد مسکونی وارد کار می‌شوند

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا چینی‌ها وارد ساخت و ساز مسکن دولتی در ایران می‌شوند، افزود: موضوع بسیار مهم این است که این واحد‌های مسکونی از طریق دولت ساخته نمی‌شوند، بلکه توزیع مدیریت ساخت این ۴ میلیون واحد بین دستگاه‌ها تقسیم خواهد شد. قرار بر این است که انبوه‌سازان با همکاری تعاونی‌ها وارد این پروژه شوند که برخی از این واحد‌ها خودمالکی هستند و تمام سازندگان تعهد ۱.۵ ساله برای ساخت گرفته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با برخی از کشور‌ها برای صنعتی‌سازی این ۴ میلیون واحد مسکونی وارد مذاکره شدیم که روش همکاری با آن‌ها از طریق تهاتر با نفت فاینانس یا پرداخت خواهد بود.

قاسمی در پایان ادامه داد: همچنین برای ساخت ۵۲۰ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی وارد کار شده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۶:۱۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
واقعا تابحال به بعضی از شهرها دقت کردین فاصله زمانی آپارتمان نشینی های کوچک با بیابان مطلق، کمتر از پنج دقیقه است!
مدیریت یا...
به جای تراکم آپارتمانی بهترین عمل واگذاری زمین و همیاری دولت با مردم برای ساخت و پخش تراکم جمعیت بود واقعا با وجود این همه زمین های بیابانی در نزدیک ترین فاصله زمانی با گرانی شدید آپارتمان های....عقلانیه!
مزیت پخش تراکم فقط قیمت نیست و صدها مزیت داره برای کشور،
با وسعت خاک کشورمون چند درصدش به زیر ساخت زندگی تبدیل شده؟
آخرین اخبار