فرصت‌ها و چالش‌های توسعه صادرات کشور/ تراز تجاری کشور رو به بهبود است

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: برای توسعه صادرات باید زیرساخت های آن از جمله حمل و نقل فراهم باشد و موانع داخلی از پیش روی صادرکنندگان برداشته شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد:  متاسفانه صادرات کشور به دلیل تحریم‌ها، موانع  داخلی و سیاستگذاری‌های غلط طی سه سال گذشته، رشد لازم را نداشته است.

او با اشاره به جلسه امروز رئیس جمهور با صادرکنندگان گفت: این نشست پیامی امیدبخش به صادرکنندکان داد که موضوع صادرات برای دولت اهمیت دارد.

لاهوتی بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال تراز تجاری کشور مثبت شود چراکه سیاستگذاری های درستی در این حوزه انجام گرفته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به عضویت ایران در شانگهای گفت: این موضوع می تواند به تقویت صادرات کمک کند چراکه یک سری تعرفه های ترجیهی وضع شده که می توانیم از آن بهره ببریم اما برای رساندن کالا  به بازار هدف نیازمند داشتن حمل و نقل مناسب در همه حوزه های دریایی ، ریلی و زمینی و هوایی هستیم.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم افزایش صادرات داشته باشیم باید زیرساخت ها فراهم باشد.

سه اقدام مهم برای توسعه صادرات

در ادامه برنامه نوری معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت در این خصوص تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی بر صادرات خدمات فنی مهندسی، تجهیزات پزشکی و دارویی و محصولات دانش بنیان تاکید دارند و رشد خوبی در این زمینه ها داشته ایم.

او ادامه داد: برای توسعه صادرات باید ۳ گروه اقدامات را در دستور کار داشته باشیم. بخش اول در داخل بنگاه های باید اتفاق بیفتد، افزایش کیفیت، ارتقای سطح تکنولوژی و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر از جمله این اقدامات است.

نوری افزود: در بخش دوم باید اقدامات مناسبی در محیط کسب و کار کشور و در فاصله بین بنگاه تا مرزهای کشور همچون تامین مالی صادرکنندگان  و بهبود ناوگان حمل و نقل کشور باید انجام گیرد.

این مقام مسئول گفت: اقدام سوم باید  در آن سوی آب ها و در کشور هدف صورت گیرد که شامل دیپلماسی فعال منطقه ای و انتحاب تیم تجاری قوی برای رایزنی در خصوص توسعه صادرات می شود.

معاون سازمان توسعه تجارت در خصوص جلوگیری از خام فروشی توضیح داد:  صادرات با ارزش افزوده بالاتر مزایای بالایی دارد اما در برخی مواد معدنی هنوز ظرفیت ایجاد محصول با ارزش افزده بالاتر وجود ندارد. در حال حاضر در پتروشیمی و صنایع غذایی نیازمند ایجاد ارزش افزوده بالاتر در محصولات تولیدی هستیم.

او در خصوص ضعف صادرکنندگان در بازارهای هدف  گفت: در بازارهای همسایه ما  ظرفیت خوب  برای توسعه تجارت وجود دارد و با حل موانع موجود در حوزه تامین مالی و حمل و نقل می توان از این فرصت به خوبی بهره گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار