وضعیت شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

پایگاه داده DIOC وضعیت شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه داده DIOC وضعیت مهاجران در کشور‌های این حوزه را بر اساس داده‌های آماری مختلف بین المللی و کشوری جمع‌آوری می‌کند. بر اساس داده‌های پایگاه داده مهاجرت دوجانبه بانک جهانی که از منابع مختلف دیگری هم در تجمیع داده‌های آن استفاده می‌شود تعداد ایرانیان در کشور‌های مختلف جهان و کشور‌های اول مقصد ایرانیان از آمار بخش جمعیت سازمان ملل متفاوت است.

البته در این پایگاه داده نیز آمار جمعیت ایرانیان در برخی سال‌ها و برای برخی از کشور‌ها موجود نیست، مثلا تعداد ایرانیان در امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۷ در این پایگاه داده ثبت نشده است، لیکن بر اساس داده ثبت شده در پایگاه داده بانک جهانی تعداد ایرانیان در این کشور در سال ۲۰۱۳ برابر با ۴۱۲۴۰۰ نفر و به اساس داده ثبت شده در پایگاه‌های داخلی امارات تعداد ایرانیان در سال ۲۰۱۸ معادل ۴۵۰ هزار نفر بوده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد امارات می‌تواند اولین کشور تا قبل از آمریکا با جمعیت بالای ایرانیان در جهان قلمداد شود.

وضعیت شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

اولین گروه شغلی در میان ایرانیان در کشور‌های oecd متخصصان هستند، همچنین به صورت کلی روند تعداد متخصصین از نیروی کار ایرانی در این کشور‌ها صعودی بوده است و از ۲۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

دومین گروه شغلی ایرانیان در این کشور‌ها کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش و بازاریابی بوده است و کارکنان ماهر بخش کشاورزی و شیلات کمترین درصد ایرانیان در بازار کار کشور‌های oecd بوده‌اند.

نمودار زیر درصد ایرانیان با تحصیلات دانشگاهی را از جمعیت ایرانیان بالای ۲۵ سال در این کشور‌ها نشان داده است. چنانکه مشاهده می‌شود به طور معمول در حدود ۵۰ درصد از ایرانیان بالای ۲۵ سال دارای تاثیر دانشگاه بودند این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۵۶ درصد رسیده و در سال ۲۰۱۰ تا ۴۵ درصد کاهش داشته است.

وضعیت شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بیش از ۴۵ درصد و در سال‌های ۲۰۱۵، ۵۶ درصد ایرانیان بالای ۲۵ سال در کشور‌های oecd دارای تحصیلات دانشگاهی بودند، این در حالی است که مشاغل با سطح مهارت ۳ و ۴ شامل متخصصان و تکنسین‌ها و دستیاران متخصصان بوده که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۵، ۴۴ درصد از شاغلان را تشکیل دادند. همچنین سطح یک مشاغل که از نظر مهارت طبقه‌بندی می‌شوند در این ۸ سال ۸ درصد بوده است.

ایرانیان در آمریکای شمالی

بر اساس داده‌های موجود در سازمان ملل، آمریکا اولین مقصد مهاجران ایرانی در جهان است، در نمودار زیر تعداد ایرانیان در رده‌های سنی مختلف در این کشور قابل ملاحظه است.

وضعیت شغلی و تحصیلی ایرانیان مهاجر

نمودار بالا جمعیت ایرانیان در آمریکا را با دو شاخص محل تولد و اصالت ایرانی مقایسه کرده است. این سرشماری افراد با هر نوع مدرک اقامتی اعم از افراد دارای تابعیت، دارندگان اقامت دائم قانونی و افراد با ویزای موقت غیر توریستی را در بر می‌گیرد.

این سرشماری افراد غیر متولد ایران که دارای اصالت ایرانی هستند را نیز شامل می‌شود. لیکن از آنجا که اعلام اصالت اختیاری است تخمین کاملی از نسل دوم سوم ایرانیان در این کشور را به دست نمی‌دهد. بر اساس این سرشماری جمعیت ایرانیان بر اساس اصالت از جمعیت آن‌ها بر اساس محل تولد به طور متوسط ۲۵ درصد بیشتر تخمین زده شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
کار در سوپر مارکت چی؟
منظور از بازاریابی، کار تو سوپرمارکت و قفسه چینی هست؟
آخرین اخبار