با موافقت سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ساز جشنواره موسیقی نواحی ایران برای همیشه در کرمان کوک شد

شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مراسم اختتامیه  چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران  با حضور سرپرست معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی و جمعی از هنرمندان امشب  یکشنبه ۲ آبان همزمان با میلاد حضرت رسول (ص) و امام صادق (ع)  در باغ موزه وزیری کرمان با اجرای گروهی از هنرمندان کردستان با اشعاری در نعت رسول الله آغاز شد. 

محمد شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین پس از درخواست مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان کرمان و استاندار کرمان مبنی بر خواست مردم برای واگذاری دبیرخانه دائمی این جشنواره به کرمان با تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان موافقت کرد.

او با بیان اینکه تمرکززدایی جزو اولویت‌های دولت جدید است و با توجه به ظرفیتی که کرمان دارد، حتما میزبان رویداد‌های بزرگ فرهنگی و هنری خواهد بود، از تثبیت و استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در استان کرمان خبر داد و تاکید کرد: به یقین استان کرمان، این ظرفیت را دارد که چنین رویدادی را برای همیشه میزبانی کند و  آنچه را که من اینجا دیدم این بود که به خوبی از عهده این میزبانی برآمده است و هیچ تردیدی نباید باشد که چنین رویدادی در کرمان برگزار شود.

شالویی با اشاره به آمیختگی نام جشنواره موسیقی نواحی با وحدت بیان کرد: موضوع وحدت هم در حکمت و عرفان و هم در ادبیات عرفانی اهمیت دارد؛ شاید در نگاه تنوع زیادی داشته باشند؛اما در نهایت یکی هستند و کثرت در ظاهر است و جز وحدت چیزی نداریم.

شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

او با اشاره به شعار این دوره از جشنواره موسیقی نواحی با عنوان وحدت در کثرت اقوام گفت: انتخاب این شعار، تدبیر مناسبی برای این جشنواره بوده است؛ زیرا درست است که ایران اقوام مختلف و زیادی دارد؛ اما همه چنان با هم هستند و وحدت دارند که قابلیت گسستگی در بین آن‌ها وجود ندارد.

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همان طور که همدلی از هم زبانی بهتر است، این اقوام پیوند قلبی با یکدیگر دارند و همه این همدلی اقوام ایرانی در هنر نمایان است، ادامه داد:  بهترین موسیقی در دل قبایل و عشایر هست و هدف ما موسیقی اصیل است و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هر چیزی با هنر عجین شود، ماندگار خواهد شد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد بیان داشت:  سیاست‌زدایی از حوزه فرهنگ، سیاست و رویکرد جدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد است که در برنامه‌ها عملی خواهد شد.

موسیقی نواحی، روایتگر ایران بزرگ فرهنگی است

علی زینی وند، استاندار کرمان نیز در این آیین با تبریک هفته وحدت، حضور هنرمندان موسیقی کشورمان در سرزمین اسطوره‌های کرمان  را خوشامد گفت و افزود: کرمان سرزمینی کهن، دارای تمدن، صاحب معماری، دانش، اصالت و شجاعت است.

او  با بیان اینکه یکی از فرزندان این سرزمین از اقوام و از دل عشایر برآمده و هر چه از قطعات هویتی ایران از رشادت، مردانگی، اصالت و شجاعت بخواهیم زمزمه کنیم در وجود سردار شهید قاسم سلیمانی است، بیان کرد: موسیقی نواحی، شب‌های خوبی را در کرمان و پس از دوره‌ای از بیماری کرونا رقم زد و امیدواریم گشایشی باشد که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بتوان برنامه‌های این چنین را ادامه داد.

زینی وند از ایران بزرگ فرهنگی نیز نام برد و عنوان کرد: دایره ایران بزرگ فرهنگی، فراتر از مرز‌های کشورمان است و شعاع دیدمان را باید تا چین و هند ببریم که با همه هویت و اصالتی که درون اقوام هست همه ملت‌ها با ایران ارتباط برقرار می‌کنند و مادر بزرگ ایران فرهنگی، سرزمین کنونی ایران است.

استاندار کرمان با بیان اینکه اگر فرزندان ما با گستره ایران آشنا شوند، غرور عظیم در دل هویتی ایرانی برای آن‌ها، فرزندانی، چون حاج قاسم را پرورش می‌دهد، اضافه کرد:  از بهترین نکات در دل ایران بزرگ فرهنگی، موسیقی است که باید آن را با رنگ و بوی سنتی و اقوام آن حفظ کرد.

او با بیان اینکه بسیاری از عناصر فرهنگی و هویتی از طریق موسیقی اقوام، نسل به نسل منتقل می شود، تصریح کرد: اصالت و هویت نسل جوان ما در ذیل سیطره فضای مجازی کم رنگ و چند پاره می‌شود که رویدادهایی، چون موسیقی نواحی می‌تواند آن را مستحکم کند.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

زینی‌وند گفت: موسیقی علاوه بر شادی و نشاط و ارتباط میان اقوام، مزایای دیگری نیز دارد و افرادی که مطالعه تاریخ هم نداشته باشند می‌توانند با ابیات و ادبیات موسیقی نواحی و سروده‌های اقوام،  تاریخ سیاسی و اجتماعی مناطق مختلف را درک کنند و به آن پی ببرند.

او بیان داشت: روحیات، آداب و رسوم، مهمان‌نوازی‌ها، رشادت‌ها، جنگاوری‌ها و استقلال طلبی‌های ایران در دل اقوام است که به صورت قطعاتی در موسیقی نواحی گنجانده و روایت شده و با آن می‌توان ایران بزرگ فرهنگی را که در حال کم‌رنگ شدن است، شناخت.

استاندار کرمان با بیان اینکه موسیقی نواحی، می‌تواند پیوند هویتی را میان نسل‌های مختلف به وجود آورد، ابراز امیدواری کرد تا دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی در استان کرمان با توجه به چهارده دوره برگزاری برقرار شود.

او گفت: کرمان سرزمین اسطوره‌ای کهن است که به واسطه مزار مطهر شهید سلیمانی، محل توجه همه آزادگان دنیا خواهد بود و باید خودمان را در این سطح و انتظار آماده کنیم.

در این مراسم  از سیدفوادالدین توحیدی و پیروز ارجمند قدردانی شد و هنرمندان اظهار امیدواری کردند: چراغ جشنواره در کرمان روشن بماند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار