در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

یک‌، سوم جمعیت کشور زیر خط فقر/ کارگران با دستمزدی که دریافت می‌کنند چطور باید زندگی کنند؟

در روز‌هایی به سر می‌بریم که دستمزد دریافتی کارگران کم‌تر از نیمی از هزینه هایشان را پوشش می‌دهد و این وضعیت با گران شدن کالاها بدتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در دی ماه سال گذشته که مزد ۱۴۰۰ تعیین شد دستمزد مصوب شده حدود نیمی از هزینه‌های حداقلی زندگی کارگران را پوشش می‌داد، اما حالا که در نیمه‌ی دوم سال هستیم با افزایش قیمت‌هایی که در حوزه‌ی مسکن، مواد خوراکی، پوشاک و سایر اقلام اساسی صورت گرفته دستمزد کارگران تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های حداقلی زندگی آن‌ها را پوشش می‌دهد و اگر این وضعیت تداوم داشته باشد و غول مهیب تورم همچنان مسیر صعود را طی کند و قیمت کالا‌های ضروری بدون توقف بالا برود ارزش دستمزد کارگران هم به همان اندازه در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد.

فاصله‌ی بین دستمزد کارگران و هزینه‌های معیشتی سالیان دور و دراز است که به دلیل عدم اعلام نرخ واقعی تورم و افزایش ندادن دستمزد کارگران بر اساس نرخ واقعی تورم عدم محاسبه درست و پرداخت سبد هزینه‌های کارگران بر اساس ماده ۴۱ قانون کار و همچنین مقاومت گروه‌های کارفرمایی در زمان تعیین دستمزد ایجاد شده است و به مرور زمان بیش‌تر شده تا جایی که در حال حاضر دستمزد کارگران تنها بخش کوچکی از مخارج آن‌ها را پوشش می‌دهد.

ماده ۴۱ قانون کار مستقیما به این موضوع اشاره دارد که دستمزد کارگران در سراسر کشور باید با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود باشد و دستمزد همه‌ی کارگران بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمی و روحی و کاری که انجام می‌دهند بتواند هزینه‌ی زندگی آن‌ها و خانواده هایشان را پوشش دهد همچنین کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می‌باشد.

افزایش ۳۹ درصدی دستمزد حریف تورم نشد

با وجود این که دستمزدی که برای کارگران در سال ۱۴۰۰ تعیین شد افزایش ۳۹ درصدی داشت، اما باز هم جوابگوی هزینه‌های زندگی کارگران نبود به دلیل این که سبد معیشت محاسبه شده توسط شورای عالی کار برای یک خانواده‌ی ۳.۳ نفره نزدیک به ۷ میلیون تومان بود، اما دستمزدی که با افزایش ۴۰ درصدی برای کارگران تعیین شد ۴ میلیون و دویست هزار تومان بود و در همان ابتدا ۲ میلیون و اندی کم‌تر از هزینه‌های حداقلی که برای زندگی لازم و ضروری است بود.

حالا در مهر ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه در کشور ۴۵ درصد اعلام شده که به نسبت همین زمان در سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است بیش‌ترین تورم و افزایش قیمت‌ها هم در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که پر مصرف‌ترین کالا‌های موجود در سبد هزینه‌های خانوار هستند اتفاق افتاده است و شاخص قیمت‌ها به نسبت مدت مشابه در سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است و بیش از پیش زندگی را برای خانواده‌های کارگری سخت و بحرانی کرده است.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در کشور تورم نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه همگی کاهشی اعلام شده، اما آن چیزی که در واقعیت مردم با آن رو به رو هستند افزایش افسار گسیخته قیمت اقلام مصرفی است منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه مهر ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۵.۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

کارگران با دستمزدی که دریافت می‌کنند چطور باید زندگی کنند؟

کارگران ناچار به حذف برخی مواد غذایی ضروری از سفره شده اند

بیش‌ترین افزایش قیمت‌ها درگروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به شهریور ماه مربوط به گروه «میوه و خشکبار» گروه «لبنیات و تخم مرغ»، و گروه «ادویه و چاشنی» است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، گروه «آموزش»، گروه «هتل و رستوران» و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» بیش‌ترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

با یک حساب سر انگشتی و مقایسه‌ی قیمت‌های اقلام اساسی سبد معیشت خانوار مانند قیمت برنج، نان، گوشت، سیب زمینی، پیاز و صیفی جات و همچنین قیمت اجاره مسکن می‌توان عدم اثر کردن افزایش دستمزد کارگران با توجه به هزینه‌های زندگی و بالا رفتن نرخ تورم را درک کرد برای مثال قیمت برنج ایرانی در مهر ماه امسال از کیلویی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان شده است که در مهر ماه سال قبل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود نان سنگک ۲ هزار تومان شده است که سال قبل قیمت کم تری داشت قیمت هر شانه تخم مرغ به ۵۰ هزار تومان رسیده و گوشت مرغ و گوشت قرمز هم که همیشه با نوسان قیمت رو به رو هستند و در اکثر اوقات بالا می‌روند. قیمت اجاره‌ی خانه‌ها هم که در کلانشهری مثل تهران میلیونی شده اند و کم‌تر کسی از پس پرداخت آن بر می‌آید.

در حال حاضر طبق آخرین بررسی‌ها مبلغ سبد هزینه‌های خانوار به ۱۱ میلیون تومان رسیده است یعنی نسبت به زمانی که دستمزد ۱۴۰۰ تعیین شد افزاش ۴ میلیون تومانی داشته در حالی که دستمزد کارگران همان ۴ میلیون ۲۰۰ هزار تومان باقی مانده است و فعلا خبری هم از افزایش مجدد دستمزد نیست واین مبلغ تنها کفاف ۳۰ درصد از خرج و مخارج کارگران را می‌دهد و به بیان دیگر آن‌ها با حقوقی که دریافت می‌کنند می‌توانند ۱۰ روز از ماه را سر کنند.

سبد معیشت خانوار در شهریور ماه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار درباره میزان سبد معیشت در شهریور ماه گفت: در بند یک ماده ۴۱ از تعیین دستمزد با توجه به نرخ تورم صحبت می‌کند و در بند دوم صراحتا می‌گوید که فارق از هر موضوعی دستمزدی که تعیین می‌شود باید میانگین معاش خانواده را پوشش دهد.

وی با اشاره به اختلاف بین نرخ سبد معیشت و هزینه‌های واقعی کارگران افزود: نرخی که برای سبد معیشت به‌دست می‌آید نرخ مواد خام است مثلا ما می‌گوییم پروتئین یک قیمتی دارد، برنج یک قیمتی و سبزیجات هم همین‌طور، اما نمی‌گوییم که این مواد قرار است قرمه‌سبزی شود و سر سفره کارگر بیاید و هزینه‌اش افزایش پیدا می‌کند. پس ما برای تعیین سبد معاش خانوار باید مبلغ پرورده شده‌ی مواد را محاسبه کنیم و دو وعده غذایی صبحانه و شام را سبک و یک وعده‌ی ناهار را گرم در نظر بگیریم.

توفیقی با بیان این‌که برای تعیین سبد معیشت در مرداد ماه ۲ مدل محاسبه متفاوت انجام دادیم اظهار کرد: با روش محاسبات کمیته دستمزد سبد معیشت ۸ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شد با رویه‌ی جدید که مبلغ مواد پرورده و آماده محاسبه شد به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیدیم یعنی ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اختلاف دارند و کارگران و بازنشستگان ما حق دارند اعتراض کنند.

وی با اشاره به این‌که ۶۰ درصد کارگران و بازنشستگان ما حداقلی بگیر هستند گفت: اگر آن‌ها همه‌ی مولفه‌های دستمزدی را دریافت کنند در حالت اول که شورای‌عالی کار آن را تعیین می‌کند کل حقوق یک کارگر ۱۳.۷ روز را جبران می‌کند یعنی ۱۶ روز کارگر بدون پول می‌ماند در حالت دومی که محاسبه کردیم کارگر ۱۱ روز می‌تواند هزینه‌هایش را بپردازد و ۱۹ روز معیشت او معلق است.

رئیس کمیته دستمزد بیان کرد: تمام این هزینه‌های به‌دست آمده برای یک زندگی حداقلی است و کارگران دیگر به تفریح، سفر و آموزش فکر نمی‌کنند و آن‌ها را از زندگی خود کنار گذاشته‌اند. سبد معیشتی که در مرداد ماه محاسبه کردیم با سبدی که آخرین بار در بهمن ماه ۱۳۹۹ برای سال جدید محاسبه کردیم فاصله‌ی بسیار زیادی دارد و درحال‌حاضر در ایده‌آل‌ترین شرایط می‌تواند ۳۳ درصد معاش خانوار را بپوشاند.

کارگران با دستمزدی که دریافت می‌کنند چطور باید زندگی کنند؟

 

۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سال گذشته ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند بر این اساس اگر میانگین ۳.۲۴ برای هر بعد خانوار در نظر گرفته شود برآورد می‌شود حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه خط فقر در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسیده بود انتظار می‌رفت تا پایان این سال و با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد.

محسن حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که حدود ۴۰میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند. ساختار اقتصادی کشور معیوب و مریض است و به انقلاب اقتصادی نیازمند هستیم. میزان نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی کشور را نمی‌توان پنهان کرد. درآمد مردم با درآمد سایرکشور‌های دیگر هزینه‌های زندگی نیز همخوانی ندارد، تا ساختار معیوب اقتصادی اصلاح نشود، اتفاق مثبت اقتصادی در کشور نخواهد افتاد.

کارشناسان حوزه مسکن هم معتقدند ۷۰ درصد تهرانی‌ها، فقیران مسکن محسوب می‌شوند. نرخ جمعیت زیر خط فقر مسکن در ایران ۱/۸ برابر نرخ متعارف جهانی است. ۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن به سر می‌برند، خانواده‌هایی که بیش از ۳۰ درصد هزینه ماهانه یا سالانه خود را صرف اجاره بها و هزینه‌های مرتبط با تهیه مسکن می‌کنند فقیران مسکن محسوب می‌شوند این نرخ در تهران به ۷۰ درصد جمعیت استان رسیده است.


بیشتر بخوانید

سایه سنگین قرارداد‌های موقت بر امنیت شغلی کارگران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۳۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بنده حدود ده ساله بخاطر بیماری جسمی حرکتی شدید بعنوان ازکارافتاده کلی وسرپرست خانواده پنج نفره میباشم
روزی سه وعده دارو استفاده میکنم به گفته پزشکانم میبایست بهمراه داروهام میوه و غذای مقوی بخورم اما هرماه بعداز تهیه وخرید دارو متوجه میشوم که حدود یک دوم حقوق فقط برای دارو هزینه میشود دیگر پولی برای میوه یا گوشت وحتئ حبوبات باقی نمیماند
حدود دوسال قبل ازکارافتادگان کلی و بازماندگان حقوقشان با حداقل بگیران یکسان بود اما بعداز مثلا متناسب سازی سازمان تامین اجتماعی این دوقشرضعیف را از حداقل بگیران جدا کردنند تا اینکه هرماه حدود پانصد تا هفتصدهزارتومان نصبت به حداقل بگیران دریافتی کمتری داشته باشیم با این حساب چطور با حقوق 3/500 میشود زندگی کرد اگر بتوانید زنده بمانی کاربزرگی انجام میدیم
جالب تر از همه حرف و حدیث‌ها اینه که تمام مدیران ومسئولان کشور از همه مشکلات طبقه کارگر وبازنشسته کارگری را میدانند که خوردن میوه یا یک وعده غذای مناسب از آرزوهای بازنشستگان شده اما باتوجه به اینها هیچ کاری نمیکنند ودریغ از یک قدم مثبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
سوال
مسئول فقیر داریم؟
مسئول شرمنده زن و بچه داریم؟
مسئول مستاجر داریم؟
مسئول بیکار شده داریم؟
مسئول داریم تو صف نون و دارو... بایستد؟
مسئول بدون مسکن، استخر و ویلا داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر خود ان قوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
کل جهان اوضاعش خوبه فقط ایران!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرا به مسئولین بی درد نمی گین ما که داریم دردش را می چشیم شما نمک رو زخم ما نپاشین مسئولین باید بدونن
Iran (Islamic Republic of)
صلوات بر روح و جسم مادر دروغگو و مادر رهبر دروغگو
۰۸:۱۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
شما که البته درست میگید
یک سوم هست
نه
دو سوم زیر خط فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من به نوبه خودم حلالشون نمیکنم
چند سال میوه خریدن و...شده آرزو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
معلم وضعیت بسیار بدتر از کارگر دارد این حقوق ناچیز خود رو هم باید برا اقساط وام پرداخت کنه
کاش یکی پیدا می‌شد و به دادمون میرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۱ دی ۱۴۰۰
خجالت بکشید کارگر زحمت کش ترین قشر با کمترین حقوق هستش
Iran (Islamic Republic of)
دارابی
۲۳:۳۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
واقعیتی است که هیچ مقامی اصلا بفکر رحمتکشانی‌که بالای 40میایون‌نفر هستند چرخ تولید کشور بدستتان این قشر است نیست و نبوده اینکار از کارگران سودی شار به جیب کارفرماها وحتی خودت دولت مقصر اصلی ردیف اول این جریان است اقا‌گرامی در کشور بیدا می‌کنه اون فرد کارمندی که ماهی 15میایون حقوق میگیره به زندگیش نمی‌رسه از شدت گرانی آنوقت اون آقایون بالا دستی خیلی خوب میدانند که کارگر جماعت با 4میایون‌حقوق مستاجر ودارای 3فذزند چجوری زندگی بکنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اولا ، بیش از ۴۰ میلیون نفر زیر خدا فقر زندگی می کنند ، و با خط فقر جدید اعلام شده بیش از ۶۰ میلیون مردم ایران زیر خط فقر هستند ! و برای حکومت مهم نیست که کارگران چطور زندگی می کنند ، فقط آن یک درصد خودی ها خوب زندگی کنند و در رفاه باشند ، بقیه حله !
Iran (Islamic Republic of)
مسیح حسینی
۲۱:۳۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
باعرض ادب و خسته نباشید خدمت مسولین این جانب سیداحمد حسینی مشاغل در کارخانه کاشی سازی میبد که چهارساله در یک مجموعه مشغول به کار هستم ولی خدا گواه هست که ماهی چهارمیلیون حقوق میگیرم چون مجرد هستم و سی ویک سال سن دارم ولی با این حقوق که کفاف زندگی بنده رو نمیکنه میخواهم راهنماییم کنید که با این حقوق کرایه خونه بدم ماهی یک میلیون و پول برق و گاز و آب بدم ماهی پانصد و بدهی مغازه بپردازم ماهی یک و نیم و پوشاک بخرم ماهی یک میلیون به نظره شما ما چجوری تشکیل خانواده بدیم و از کجا شکم همسره آینده پر کنیم و یا اینکه چجوری لباس براش تهیه کنیم چرا منطق ندارین و مردم رو دور میزنید والله خدایی هم وجود داره که میگه من نعمت میدم ولی این بنده هست که بخل میورزه توی زندگی پس جز الله پناهی نداریم تورو خدا اگه خدارو خوب میشناسید و احکامشون رو دنبال میکنید به فکره چاره باشید نه اینکه درد رو بیشتر کنید اگه نمیتونید مدیریت کنید خب بکشید کنار مهم رفاه و آرامش جامعه هستش وسلام علیکم و رحمت خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
به نام خدا دزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بدترین گرانی ، گرانی داروست
Iran (Islamic Republic of)
علیببهب
۱۸:۲۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بهتره روزه تورم عمدی بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چند باره میرم مرغ بگیرم به جاش پای مرغ میخرم... بنده خدا خانمم هم هیچی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
داداش مایه داریا!پای مرغم غنیمته!فک کنم گرونترم باشه.اگه خوب حساب کتاب کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حالا که تحریم اقتصاد رو ضعیف کرده فشار تحریم باید روی همه اقشار باشه از مسولین گرفته پزشکان وکلا و ثروتمندان و کارگرها . اگر بنا به مقاومته همه باید مقاومت کنند و فشار اقتصادی رو تحمل کنن نه کارگر زحمت کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
آفرین...
« اگر بنا به مقاومته باید همه از جمله ثروتمندها هم مقاومت کنند. اگر راستشو بخوایید مقاومت ثروتمندها هست که دوای درد ماست وگرنه ما فقیرها که چیزی برای مقاومت کردن نداشتیم همیشه سرمون زیر آب بوده»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سیر نالد،نیم سیر نالد،گرسنه بدبخت نایی ندارد که بنالد،مسولان بدانند این کشور وثروتش باید متعلق به همه باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرا باید کاری کنیم که دنیا ما رو تحریم کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۲۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
وسط اوضاع بی ریخت بودجه باداشتن گمرک مملوازکالاهای دپوشده به سمت قهقرارفتن دولت تعجب آورهست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
مشکل کشور ما تحریمه و از اون بدتر اینکه فشار تحریم روی قشر کارگره .تحریم به مسوولین و ثروتمندان فشاری نیاورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هرچه فشار تحریم بیشتر کارگر بدبختر ثروتمند ثروتمنتر میشه.تحریم واسه خیلیا نعمته.دلار بالا سکه بالا...واسه خیلیا نعمته.فقط قشر ضعیفه ک دنبال پایین اومدن قیمتاس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
جالب اینکه ما بیچاره ها اگه به همین بخور و نمیر هم راضی باشیم کار نیست چون آنقدر کارگر افغانی ریخته که ایرانی ها بیکار شده اند. خیلی کارها رو گرفتن و سالی یک بچه میارن و تو کوچه ها رها میکنن بزرگ بشه راستی آینده چی میشه.!!!!!؟ فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد دهنایی
۱۵:۲۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب
باتوجه به افزایش سرسام آور قیمت ها و تعیین حداقل سطح معیشت 9میلیون انتظاراینست که حقوق ها به همین میزان افزایش یابد وگرنه که این جمعیت بازنشسته مستأصل هیچگاه شمارا نخواهد بخشید و فقرفسادفحشادزدی وناهنجاری های اجتماعی بیشتر در جامعه رواج پیدا میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تا وقتی به مسئولان حقوق نجومی بدهند مشکل فقر حل نخواهدشد حقوق مسئول باید از متوسط حقوق پایین ترباشدتادرد فقرا را درک کند وهروقت فقرراریشه کن کردحقوقش افزایش پیداکند درحال حاضرمسئولان بسیار کوتاهی می کنند وحقوق فوق نجومی می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
تک
۱۳:۳۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کارگر درهر شغلی تو آفتاب سرما خطر آتش خطر تصاف و. و. چیه کارمند ساعت 7/30صبح تا 2عصر ازمنظر کتاب آهن و . ! تعطیلات در سال تقریبا 4ماه که 50روز جمعه وعید و. وو ! ولی کارگر این مزایا رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تحریم ها اصلا اثر نداره!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۵:۴۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
این نتیجه ی رای ملت به غرب زده هاست. ۲ سال به دولت جدید اگر فرصت بدید تغییرات محسوس مثبت رو با هین تحریم ها خواهی دید
Germany
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
این دولت که هیچ صد ساله دیگه هم نمیشه درست کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۴ ۲۰ دی ۱۴۰۰
اقای کامنت نویس سالی که نکوست از بهارش پیداست دولت جدید از لحاظ همه چی به گرد پای دولت قبلی نمیرسه ای کاش دو سال دیگر میامدی اینجا هر چند شما وظیفت رو انجام میدی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تنها راه کنترل بازارثابت نگه داشتن قیمتها است کسی که جنسی خریده است حاضر نیست به قیمت ارزان بفروشد. فرمایش امام علی در نهج البلاغه برای کنترل جامعه جاسوسانی بگماریدوالسلام...........
Pakistan
ایرانی
۱۱:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
فاصله طبقاتی خیلی زیاد شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کرامت‌انسانی‌درایران‌ازبین‌رفته.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کرامت‌انسانی‌درایران‌ازبین‌رفته.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
sh
۱۱:۲۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
دشمنان واقعی اسلام همین افرادی هستند که به حق ناس دست درازی میکنن و ا فک میکنن از دین سر در میارن تجاوز به حریم خصوصی مردم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چه عجب یبار هم حرف دل مردمو زدین شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
ایران کجا بود کشورهای عربی کجا الان ایران کجاست انها کجا یک کشور ثروت مند از همه چی بخاطر فساد در همه بخشها و نداشتن رابطه با دنیا رو به چه فلاکتی انداختین علت نداشتن رابطه فقط برای فساد بیشتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
نکته جالبش هم اینجاست دولت قبل به ما یک سوم زیر خط فقر هم رحم نکرد و پولامونو کشید توی بورس و بالا کشید! دولت فعلی هم خودشو زده به اون راه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
ریشه تمام بدبختی کشور اول فساد سیستماتیک دوم قهر با تمام دنیا. .. تورم فقط برای حذف بخشی از جامعه درست میشود در ایران مردم نهدمسکن درستی دارن نه امکانات و غذا وداروی درستی دارن نه تفریه هیچی دنیامونو سیاه کردید ترکیه با این پستی بلندی قیمت مسکنش ثابته حالا تو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
دو سوم زیر خط فقر!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
رئیس جمهور و وزرا 35
نمایندگان ملت 26
استاندار و مسئولان رده بالا 20
مسئولان رده پایین 12
کارمند 8 الی 10
کارگر رده بالا 7
کارگر رده پایین 5
کارگر خیلی عادی 1.5 الی 3
کدوم مدیر و مسئولی میخواد درد بقیه رو درک کنه
راه حل اول اینکه دولت بیاد یارانه های اون یک سوم جامعه رو به نرخ روز بده نه به نرخ 10 سال پیش که دولت قبلی هم نتونست، منابع اون هم در قانون تعریف شده ولی معلوم نیست چه ارکانی داره به جیب می زنه
راه حل دوم افزایش دستمزد کارگران که واقعا دیده میشه بعضی کارخانه ها در دوره قبلی خیلی چاق شدند
راه حل سوم کنترل تورم با نظارت ها و تصحیح قوانین
راه حل چهارم افزایش تولید و مدیریت تولید و واردات بیش از نیاز کالاهایی هست که تولید کننده علاقه داره قیمت رو افزایش بده یکیش همین خودرو
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
من از بیگانگان دیگر ننالم .که هرچه با من کرد ان آشنا کرد . خدا خودش ب داد ما بسه .با این اوضاع
Iran (Islamic Republic of)
محمد قدوس
۱۰:۱۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سلام من کارگر شهرداری هستم از مسئولان خواهش میکنم به حقوق ناچیز کارگردان چاره ای بیندیشند حقوق کمتر از 12000000کفاف زندگی را نمیکند خواهشاً چاره‌ای بیندیشید مسکن شده 1میلیارد از کجا بیاوریم وهزار بدبختی دیگر امنیت شغلی نداریم و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
دشمن ...

دیگه نیاز نیست دشمن دشمن کنن ما داریم نابود میشیم.‌ بی هزینه ...


.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه حقوق نظامی ها هم بسیار پایین هست متاسفانه هیچ جا صداشون شنیده نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
رهگذردنیا
۱۰:۰۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
میگید یک وسوم ولی واقعیت یک چیز دیگر هست 40درصد مردم درحد یک نان بخور ونمیر هستند و30درصد هم که جزء قشر متوسط جامعه بودند و3سال پیش به قشر فقیر جامعه پیوستند بااین تورم وگرانی (درعمل آنها هم زیر خط فقرهستند)بااین برآورد 70درصد جامعه زیر خط فقر هستند و20الی 30درصد جامعه ثروت های باد آورده ونامشروع کسب کرده اند آن هم به خاطر توزیع ناعادلانه ثروت ومنابع -رانت بازی - باند بازی- و......این گروه نه تنها بار خود رابسته اند بلکه به قول معروف هفت پشتشان هم آباد شده اند یک سخن درپایان روزی خواهد رسید که جواب این بی عدالتیتان را خواهید گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
درسته ۱ سوم بلکه بیشتر فقر مطلق دارند اما درعوض زیر سایه ولایت فقیر محروم از نورالهی، امنیت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حقوق من برای ۴ روز کافی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
راه زندگیشان این هست که تک نفره زندگی کنند بدون زن و بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
یه زن شاغل بگیرند بهتره ولی مهریه پایین بزنن که هروقت اذیت کرد راحت طلاقش بدن بره مهریه بالای یک سکه قبول نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
خط فقر منشا اصلیش بی کفایتی مسولین که جز خودشون کسی را نمی بیینند جامعه ی کارگری زندگی نمیکنه فقط زنده مونده
Iran (Islamic Republic of)
R
۰۸:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
فقر در ایران بیداد میکنه...خدا کنه فقط جنگی رخ نده که وضع مون از این هم خراب تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اتفاقا برعکسه جنگ که رخ بده مجبور میشن به قشر ضعیف برسن چون فقط قشر ضعیفه که براشون میجنگه و پولدارایی که فکر و ذکر برخی مسئولین هستند همون اولش فرار میکنن میرن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حرف حقو زدی ولی فکر میکنی اگر جنگی رخ بده آیا قشر ضعیف میتواند جنگ کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
نما کار ساختمان هستم 4ماهه بیکارم علتش هم اینه که کارگر افغانی اومده همه شغلهارو گرفته و ایرانی بیکار شده چرا باید اینجوری باشه وقتی کشور خودمان کارگر و نیرو بیکار داره چرا غریبه؟ این کار به نفع سرمایه دارهاست این افغانیها باعث بیکاری نیرو و کارگر ایرانی شدن مانند شغل کفاشی خیاطی نماکاری گچ کاری سنگ کاری نگهبانی شهرداری کشاورزی مرغداری و هر شغلی که فکر کنی بخدا اگه کارگر بیگانه نباشه بیکاری نداریم در کشور این حرف میلیونها ایرانیه به گوش مسولین برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اگر یارانه های پنهان رو حذف کنند و مستقیم بدن به مردم همه افغانی ها مجبور میشن ایران رو ترک کنند چون هزینه زندگیشون خیلی میره بالا مثلا نون بشه 1000 تومان دیگه براشون کار توی ایران نمیصرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کجای کاری حضرات آقایان این ها را آوردن که اولا قشر ضعیف و کنترل کنند دوم راه هرگونه اعتصاب یا اعتراض بگیرند سوم آموزش برای سر کوب مثل سال 98 چهارم با تغییر در قانون اساسی به وسیله منتخبان مردم در مجلس به آنها تابعیت ایرانی دهند که هم مشکل جمعیتی حل شود هم اینکه کشوری که نیروی جوانش خارجی زاده باشه حق اعتراض ندارد در آخر من نژاد پرست نیستم ولی از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تصميم گيري براي ميزان حقوق دستوري از سوي دولت بوده به نفع كارفرما و ضرر كارگر . پايه حقوق كارگري بايد 3 برابر بشه تا مردم بتونن مثل يه آدم عادي زندگي كنن.
البته جنگ و دعوا با دنيا خودش مسبب اين بدبختيا هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کل دنیا آمریکا و 3 کشور اروپایی نیست! بعدم اونا با ما دعوا دارن نه ما با اونا ما که گفتیم بیا برجام امضا هم کردیم اجرا هم کردیم اونا زدن زیر همه چی و گفتن بیا دعوا کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تو گفتی ومن هم باورم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
خب اینهمه توضیح دادین نتیجه اش چی شد؟ ؟ ؟ چه دردی از جامعه واقعا مظلوم کارگری رو دوا میکنه؟؟همه اینارو خود کارگرام میدونن اگه میخواین 20مورد دیگه هم اضافه کنیم به اینا؟نتیجه اش؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
یعنی 2/3 جامعه درامدشون بالای 11 میلیونه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اینا اون 10 درصد خودشون که پول و حقوق خوب دارن رو دوسوم جامعه حساب میکنن فکر کنم!
Germany
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
دو سوم "خانوارها" حقوقشان بالای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانه ... یک خانوار میتونه چندین حقوق بگیر داشته باشه ... پدر و مادر و حتی فرزندان شاغل .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کارگران با دستمزدی که دریافت می‌کنند چطور باید زندگی کنند؟ تند ، سریع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سلام من یک معلم هستم با دو تا فرزند با 6 میلیون تومان حقوق ماهیانه با کلی قسط وام، پس وضعیت ما بهتر از کارگران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
6 میلیون که خوبه کارگرا 4 میلیون تازه یک دقیقه هم کار نکنن یا استراحت کنن کارفرما دعواشون میکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سوالی که باید مسئولین با حقوق های نجومی پاسخگو باشند که نه پاسخگو اند نه شرمنده تازه بابت عدم تاثیر تحریم ها خیلی هم از خودشون و عملکردشون راضیند
Iran (Islamic Republic of)
م.ن
۰۸:۰۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
معلمها همهزیر خط فقر مزلق هستند با دریافتی کمتر از 5 تومن
خدا از همه مسببان نگذرد
که با این همه نفت و گاز بعد 40 سال معلم فوق لیسانس بدبخت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
آنقدر دراین کشور بیعدالتی میبینیم که اززندگی درآن پشیمانیم، امروز حقوق یک معلم دیپلمه بازنشسته دوره ابتدایی(30 سال خدمت) بیشتر از یک معلم بازنشسته لیسانس(30سال خدمت) که باهم بازنشسته شدند، بیشتراست!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بازم برو خدارو شکر کن یه شغل معلمی برا خودت پیدا کردی دوستای من همشون فوق لیسانس و دکتری همه هم بیکار! برا معلمی هم نمیگیرنشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
شاید بشود کمبود را تحمل کرد اما تبعیض را نمیشود،تعیین سطح فقردر مقایسه باسطح دیگران صورت میگیرد،اختلاف طبقاتی باید کم شود،توزیع عادلانه ثروت باید انجام شود،بعضی باتلاش وتواناییهای چند برابری وداشتن صلاحیت درسطح پایین هستند،وبعضی بدون صلاحیت درسطح صد برابری،مانند کشورهای موفق بایدمالیات گرفته شود،یارانه های پنهان که یکی از دلایل اصلی رانت ودزدی بی عدالتیست باید حذف شود،وپول بدست امده باید به نرخ روز بین همه تقسیم شود به صورت شفاف،دراین صورت همه حتی کسی که نمیتواند کار کند،توان اداره زندگی درسطح نصف متوسط دیگران را دارد،آدمی را آدمیت لازم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
آقا لطفا و بی زحمت یک یادی هم از قش کارمند بکنید،کارگران که واقعا خدا به دادشون برسه ،صد درجه زیر خط زجر وفقر وفلاکت وبدبختی هستن ، ما کارمندان هم دست کمی از کارگران نداریم به قول معروف همیشه بدهی بانکی و وام وقرض و یه حقوق بخور ونمیر چه وقت این وضع م خواد تغییر بکنه وما هم بتونیم یک نفس راحت بکشیم فقط خدا می دونه وبس ، خدایا خودت به داد ما برس یا صاحب الزمان ادرکنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بازم ماهی یه چی میاد تو حسابت خدارو شکر کن ما که همش فقر و بیکاری و بدبختی هر ماه هم فقط سرزنش و خواری اطرافیان میاد برامون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اون تموم شد
الان باید بگی به همین مقادیر قانع نباشید
Canada
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
به حقوق های نجومی 50 درصد مالیات ازشون بگیرید
تا شاید عدالت برقرار شود
دولت مردمی تمام حقوق ها مورد رسیدگی قرار گیرند و
حقوق نجومی کاسته شوند
چونکه اتقدر حقوق شون بالا بوده که خودشون را بسته اند و نیازی ندارند
فکر کنم .حقوق های نجومی یارانه هم بگیرند
چونکه میگویند
حق مان است ولی وقتی بیشترین یارانه برای اب .برق و بنزین را همین پولدار ها مگیرند .چونکه مصرف شون بالاست
ان موقعه دم از حق نمیزنند
واقعا که
با دسته معاویه طرف هستیم
چه فرقی با معاویه و یزید دارند
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۷:۳۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اینا همش حرف مفته ...خبر ...گزارش....وزارت کار... دولت...همش حرف مفته ...یه مرد پیدا نشد از کارگر بعد از انقلاب دفاع واقعی بکنه....اصلا پیدا نمیشه...چون مردی نیست توی این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
کارگران باید مجانی کار کنند من خودم کارگر پمپ‌ با حقوق ۲۵۰۰ واقعا خیلی سختم هست و هر روز به خاطر این ظلم از مسبب های این کار از خدا میخوام ریشه ظلم و ستم‌ را بکنه هیچ نظارتی هم نمیشه همه جا پارتی و دلال بازی شده دلال کارت فروش در پمپ ارجعیت داره تا کارگر پمپ بنزین چون سوب سید به جایگاه میده همه شدند قاچاقچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تازه میگن بوی بنزین سرطانزاست وعوارض زیادی دارد،اگر یک کارمند دولتی روزی۱ساعت دراین شغل بود غیر از حقوق چند برابریش،کلی هم به خاطر شرایط سخت وعوارضش دریافت میکرد،عجب عدالتی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سیاست‌های پولی و مالی دولت‌های قبل در مورد بی خیالی در کاهش ارزش پول ملی اشتباه بود آنها فکر می کردند با کاهش ارزش پول ملی تولید داخل رونق پیدا می کند و صادرات بیشتر می شود و مهاجرت به خارج از کشور کمتر می شود. این در حالی بود که کاهش ارزش پول ملی باعث تورم شدید شد و در برابر تمام اهداف بالا نتیجه معکوس را داد. این پول ملی باید به پول مشترک با کشورهای همسایه تبدیل شود مگر نه ما همچنان با زنده تجارت در منطقه خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
اینقدر ازکارگران ومعلمان وحقوق پایین انها میگویید ازبقیه افراد مثل حقوق بسیار کم پرسنل نیروی زمینی ارتش هم بگویید خسته شدیم به خدا ازاین همه فقرو نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
مطمنی یک سوم . بنظرم ۹ دهم زیر خط فقرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
یارانه باید حداقل 500 تومن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بیشتر از نیمی تز جامعه با فقر مطلق دست و پنجه نرم میکنند
آخرین اخبار