شهر‌های باستانی شگفت‌انگیز که تاریخ‌شناسان را به سوی خود می‌کشند

هنوز هم پیدایش شهرهای باستانی و تمدن های کهن برای برخی افراد جالب است، چون اطلاعات جدیدی را به افراد می دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از unbelievable facts، باستان شناسان در حفاری شهر‌های باستانی و موقعیت‌های جغرافیایی تمدن ها، به مکان‌های بسیاری برخورد کرده اند که از فناوری‌های بسیار پیشرفته و معماری و سبک زندگی باورنکردنی استفاده می‌کردند. موهنجودارو (Mohenjo-daro) در شبه قاره هند یکی از این مکان‌ها است که در آن چاه‌ها و حمام‌های متصل به هم کشف شده است. تعجب آور و کاملاً غیرقابل باور است که تمدنی که در قرن ۱۹ قبل از میلاد زندگی می کرده، فاضلاب مناسبی داشته است. در ادامه ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد شهر‌های باستانی آمده که خواندن آن‌ ها خالی از لطف نیست.

چالش ساخت مترو در رم

رم در حین گسترش سیستم متروی شهری خود با چالش‌های بزرگی روبرو بوده است، زیرا مقامات مدام با یافته‌های باستان‌شناسی بزرگ برخورد می‌کردند. هنوز هم کار بر روی خط C مترو از ۴۰ سال گذشته در حال انجام است. تاکنون این پروژه، آتنائوم هادریان، آمفی تئاتر و حتی یک مجموعه نظامی باستانی را کشف کرده است.

ساخت یک قلعه شهر

پادشاه ابراهیم والی هندی در طول پادشاهی خود بر گلکوندا در قرن چهاردهم، یک قلعه‎شهر را طراحی کرد و ساخت. این سازه از نظر آکوستیکی به قدری عالی بود که صدای دست زدن در دروازه ورودی اصلی در بالای کوهی که تقریباً در یک کیلومتری آن قرار داشت شنیده می‌شد.

شهر‌های باستانی 2

کشف ۳۰۰ هزار نسخه خطی

بیش از ۳۰۰ هزار نسخه خطی مربوط به دوران پیش از استعمار، در کتابخانه‌های مختلف و مجموعه‌های خصوصی متعلق به نسل‌های خانواده تیمبوکتو که شهری باستانی در مالی است، یافت شد. این اسناد بیشتر به زبان عربی بودند، اما برخی از آن‌ها نیز به زبان مادری نوشته شده بودند. موضوعاتی مانند فلسفه، طب گیاهی، ریاضیات، شعر، حقوق، سیاست و نجوم در این اسناد وجود داشت.

شهر‌های باستانی 3

پیدایش یک شهر باستانی زیر آب

در حین ساخت یک مخزن در زیر آب، یک شهر باستانی در بلغارستان کشف شد. پیدایش این شهر با نام "Seuthopolis" به سال ۳۲۳ قبل از میلاد برمی گردد. این کشف بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۴ انجام شد. ساخت سد در حین کشف در حال انجام بود، بنابراین هیچ شانسی وجود نداشت که بتوان شهر را به شکل کامل خود حفظ کرد، زیرا ساخت و ساز پروژه متوقف می‌شد. در حال حاضر، پروژه‌ای به رهبری ژکو تیلف برای بازسازی این شهر باستانی در حال انجام است.

اماکن باستانی

سازه‌های هرمی پرو

سازه‌های هرمی ساخته شده‌ای در شهر کارال پرو که قدمتش همزمان با اهرام بزرگ مصر بود، یافت شد. این شهر، همانطور که توسط باستان شناسان مشاهده شده است، هیچ اثری از جنگ ندارد. این نشان می‌دهد که شهر برای تفریح و استفاده تجاری ساخته شده است.

شهرهای باستانی 7

شهر باستانی روی صخره‌های مرجانی

نان مدول (Nan Madol) تنها شهر باستانی است که در تالابی با چندین جزیره مصنوعی و شبکه‌ای از کانال‌های به هم پیوسته ساخته شده است. همچنین این احتمالا تنها شهری است که روی صخره‌های مرجانی ساخته شد. این شگفتی مهندسی باستان است و باستان شناسان هنوز در تعجب هستند که آن‌ها چگونه توانسته اند کنده‌ها و سنگ‌های بزرگ را از مکانی دیگر به این مکان بیاورند.

شهر‌ باستانی

پایتخت نخستین امپراتوری عرب

هاترا (Hatra)، پایتخت «نخستین امپراتوری عرب» معروف به پادشاهی عربا (در عراق امروزی) یکی از متنوع‌ترین شهر‌های جهان باستان بوده است. این مکان یک مرکز مذهبی بزرگ با تمدن‌های مختلفی شامل عربی، یونانی، ارمنی، کنعانی و بین النهرینی بود.

عمارت عربی

بزرگترین شهر قاره آمریکا

شهر تنوچتیتلان (Tenochtitlán) پایتخت امپراتوری آزتک، شهری باستانی بود که در یک جزیره‌ ساخته شده بود. این منطقه، مرکز قدرتمند اقتصادی، سیاسی و مذهبی در مکزیک بود. این شهر همچنین بزرگترین شهر قاره آمریکا با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است. این شهر شبکه‌ای از کانال‌‌ها و خیابان‌ها برای تجارت و دو قنات برای آب شیرین داشت.

شهر‌ باستانی 3

شهر باستانی با قدمت ۱۰ هزار سال

گوبکلی تپه (Gobekli Tepe) در ترکیه که ۱۰ هزار سال قبل از میلاد ساخته شد، شهری باستانی است که دو برابر استون هنگ (Stonehenge) قدمت دارد و ایده‌های توسعه انسانی و کشاورزی انحصاری داشته است. حکاکی‌های سنگی که در این محل قرار دارد، برخورد دنباله‌داری را نشان می‌دهد که ۱۰۰۰ سال عصر یخبندان را به ارمغان آورد. محققان آن را به عنوان یک رویداد فاجعه بار در گذشته مطرح کرده اند که شیوه زندگی مردمان را تغییر و به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

تمدن باستانی

قدیمی‌ترین مجسمه ابوالهول شناخته شده دنیا در گوبکلی تپه ترکیه پیدا شد که قدمت آن به ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. این شهر دارای قدیمی‌ترین مگالیت‌‌های شناخته شده جهان است. البته هنوز مشخص نیست مردم در آن زمان چگونه در این منطقه زندگی می‌کردند. باستان شناسان بر این باورند که این مکان کاملاً مذهبی بوده است. همانطور که در تصاویر هم مشخص است ، حفاری‌های این مکان محل برگزاری آیین مردگان بوده است.

شهری باستانی با شهرسازی و معماری مسحور کننده

موهنجودارو (Mohenjo-daro) یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شهری در جهان و مرکز تمدن دره سند است که در پاکستان امروزی قرار دارد. شهرسازی و معماری یافت شده در این مکان، باستان شناسان و همچنین معماران را مسحور خود کرده است. این شهر ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و دارای نقشه‌‌های جاده‌‌ای دقیق است. همچنین دارای چاه بزرگی بوده که برای حمام بزرگ و انبار غله کاربرد داشته است و دستشویی‌هایی با سیستم‌های فاضلاب گسترده نیز وجود داشته است.

اماکن باستانی باستانی


بیشتر بخوانید


گزارش از سید حسین موسوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.