ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از انتشار فراخوان جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» تا آخرین فرصت ارسال اثر به جایزه ادبی جلال آل احمد

علاقه‌مندان به شرکت در جایزه ادبی جلال آل احمد تا ۱۵ آبان فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ادبی ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داده است. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید


دو کتاب رهبر انقلاب تجدید چاپ شدند

انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)اقدام به چاپ مجدد دو عنوان کتاب از آثار مقام معظم رهبری، «دو امام مجاهد» و شرح نظریّه‌ی «انسان ۲۵۰ ساله» و روانه بازار نشر کرده است.

کتاب «دو امام مجاهد» اثر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که حاصل گردآوری و تدوین شش سخنرانی از ایشان در سال‌های ۵۱ و ۵۲ شمسی‌ست،به چاپ دهم رسد. این شش گفتار، تحلیل مبارزات حسنین (علیهماالسّلام) را شامل می‌شود.

انتشار فراخوان جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب»

فراخوان هشتمین دوره جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» با محوریت حمایت از برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات انجام‌شده و طرح‌های ابتکاری حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در راستای تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی منتشر شد.بر اساس فراخوان اعلام‌شده، هشتمین دوره این جشنواره به‌منظور پشتیبانی از برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات انجام‌شده و طرح‌های ابتکاری حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در راستای تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، امیدبخشی، توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی و هنری محلی و بومی و محرومیت‌زدایی با محوریت فرهنگ اجرا می‌شود.

۱۵ آبان ماه؛ آخرین فرصت ارسال اثر به جایزه ادبی جلال آل احمد

غلامرضا طریقی مدیر دفتر شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: در دفتر شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آثار مرتبط با جایزه ادبی جلال آل احمد را بر مبنای لیست کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۹ تجمیع کردیم. پس از تجمیع، آثار در دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد مستقر شده اند. تقریباً از مرداد ماه تا اوایل شهریور ماه آثار را جمع آوری و پالایش کردیم.

وی ادامه داد: فراخوان جایزه ادبی جلال آل احمد جنبه تکمیلی دارد. علاقه‌مندان به شرکت در این جایزه ادبی تا ۱۵ آبان فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ادبی ارسال کنند. ارسال آثار با پروسه داوری اولیه جایزه ادبی جلال آل احمد همزمان می‌شود و ممانعتی برای ارسال آثار به این رویداد ادبی وجود ندارد. هر روز کتاب‌های جدیدی را برای شرکت در این جایزه ادبی در دبیرخانه دریافت می‌کنیم. طبق تجربه مان در سال‌های گذشته تقریباً ۹۰ درصد آثار مرتبط با جایزه ادبی جلال آل احمد طبق لیست موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تهیه می‌شود. در نهایت ممکن است ده درصد به آثار جمع آوری شده افزوده شود.

آمادگی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی برای دریافت پیشنهاد‌های تشکل‌های نشر

محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارسال نامه‌ای به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) دعوت کرد تا پیشنهاد‌های خود را نسبت به اصلاح روند‌ها و فرایند‌های این دفتر اعلام کنند.این پیشنهاد‌ها می‌تواند ناظر بر شرح وظایف و اختیارات این دفتر باشد تا از آن‌ها برای انجام گفت‌گو با هیئت مدیره انجمن‌ها و تشکل‌های نشر استفاده شود.

این اقدام در راستای تعامل بیشتر با ناشران و تشکل‌های حوزه نشر جهت هم‌افزایی و استفاده از تجربیات آن‌ها انجام شده است که یکی از وظایفی است که در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار