باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

واگذاری کوه‌ها در علویجه؛ واقعیت یا شایعه؟

مردم شهر علویجه نجف آباد نگران از دست دادن آرامش محیط زندگی خود و تفریحگاه قدیمی شان با فعالیت معدن سنگ هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  علویجه از توابع شهرستان نجف آباد شهری است کشیده در بست چهارکوه؛ شهری که بنا‌های تاریخی شاخصی از دوران قاجار دارد، اما مکان‌های طبیعی آن از جمله کوه و قلعه گبری، قنوات نادری استخر قوره و کوه‌های چهارکوه، تیرچه و چهل دختران که مشرف بر باغ‌های شهر هستند آن را به مکانی مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده است. کوه‌هایی که تفرجگاه مردم علویجه بودند و امروز سرمایه داران دل آن‌ها را می‌شکافند تا سنگ‌های معدنی استخراج کنند.

مدتی است که واگذاری ارتفاعات اطراف علویجه برای استحصال سنگ‌های معدنی، مردم شهر را نگران و معترض کرده است. آخرین بار مردم مقابل دفتر امام جمعه گرد آمدند و از او خواستند تا صدای اعتراضشان را منعکس و مشکل شهر را پیگیری کند.

مردم مخالف فعالیت معدن در نزدیکی شهر

حجت‌الاسلام ابوالقاسم لطفی امام جمعه علویجه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مردم این شهر با منطقه‌ای که اکنون طرح اکتشاف و استخراج سنگ معدن در آن در حال اجراست انسی دیرینه دارند و همین هم سبب نگرانی و مخالفتشان شده است.

او ادامه داد: حتی نیاکان این مردم از این منطقه به عنوان تفرجگاه و مرتعی برای چرای دام هایشان استفاده می‌کردند.

امام جمعه علویجه با بیان اینکه در ادامه اعتراض مردم شهر که انسان‌های منطقی و شریفی هستند، پای صحبت‌هایشان نشستیم، افزود: آنان معتقدند نباید معادن سنگ در نزدیکی شهر باشد، زیرا آسیب‌هایی همچون تردد خودرو‌های سنگین در شهر، ایجاد گرد‌و غبار و آلودگی هوا و از بین رفتن آسفالت‌و ... را در پی دارد.

واگذاری کوه‌ها در علویجه؛ واقعیت یا توهم؟ آیا حق با مردم است؟


سود معدن در جیب مردم یا سرمایه دار؟

حجت‌الاسلام لطفی با بیان اینکه ابتدا مردم مجوز این بهره‌برداری را مطالبه کردند، گفت: مسئله مردم علویجه این است که در قبال استخراج معادن و سود‌آوری آیا مناطق دیگر شهرشان توسعه می‌یابد؟

او اعتراضات مردم علویجه را تا حدودی بجا و منطقی دانست و اظهار کرد: در پی این اعتراضات، مردم تصمیم به ایجاد زنجیره انسانی برای جلوگیری از بهره‌برداری معدن گرفتند که خوشبختانه با گفتگو با نمایندگانشان و برگزاری جلسه با شهردار و شورای اسلامی شهر، فعلا این تصمیم مسکوت مانده است.

امام جمعه علویجه گفت: در جلسه مشترک مردم، شهردار و شورای اسلامی شهر علویجه خواستار پیگیری امر شدیم که مردم گفتند اگر بناست معدنی کاوش و استخراج شود سودش باید متعلق به همین شهر باشد.

احتمال جلوگیری از بهره‌برداری معدن

مهدی اکبری رئیس شورای اسلامی شهر علویجه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر درحال اکتشاف و برش سنگ‌های کوه هستند و چون هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند شاید بتوانیم مانع این اقدام بشویم.

او افزود: مردم این شهر نگران از بین رفتن شهرشان هستند و اگر اعتراضشان ادامه داشته‌باشد ممکن است فضای آرام شهر متشنج شود.

رئیس شورای اسلامی شهر علویجه ادامه داد: در خصوص فعالیت معدن هیچ‌گونه مشورت و هماهنگی با مسئولان شهر علویجه نشد‌ه‌است.

اکبری یادآور شد: ما اعتراض و مطالبه مردم را به اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان منتقل کردیم و بنا شد پس از بررسی‌های لازم نتیجه را اعلام کنند.

 محیط زیست: اطلاع نداریم

سید‌مصطفی قادریان رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن اعلام بی اطلاعی از این اتفاق، گفت: این رویداد هیچ‌گونه ارتباطی با این اداره کل ندارد و باید از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود.

این اقدام طبق قانون بوده‌است

حسین توکل، رئیس روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: طبق قانون معادن، هر مکانی که به عنوان کسب منفعت برای دولت شناسایی شود، باید از آن بهره‌برداری شود.

او افزود: درباره کوه‌های شهر علویجه هم اکتشافات انجام و مجوز آن‌ها نیز صادر شده‌است.

به نظر می‌رسد صدور مجوز اکتشاف معدن قانونی بوده، اما آیا مواردی از جمله فاصله تا شهر، جنبه زیست محیطی محل و ... هم بررسی شده است؟ آیا این معدن به همان اندازه که برای مالکش سودآور است برای شهر هم منفعتی به دنبال خواهد داشت یا از این پس باید منتظر خسارات آن به زیرساخت‌ها و محیط زیست شهر باشیم؟

گزارش از سعید ارشد
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار