گردشگری افغانستان؛

سفر به روضه شریف در شهر مزار شریف +فیلم

در گردشگری این هفته سفری داریم به روضه شریف که در شمال افغانستان و مرکز ولایت بلخ در شهر مزار شریف قرار دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روضه شریف که به باور اکثر مردم افغانستان آرامگاه حضرت علی علیه السلام است در شمال افغانستان مرکز ولایت بلخ، در شهر مزارشریف قرار دارد.

روضه شریف دارای ۴ منار بوده که از کیلومتر‌ها دورتر می توان آن را دید. 

این مکان تاریخی دارای درختان گوناگون، گل‌های رنگارنگ و فواره‌های آب است که به نام چهارباغ شهرت دارد.

چهارباغ روضه دارای ۸ دروازه ورودی اند که هنگام ورود زایرین از سوی ماموران امنیتی بازجویی یا تلاشی می شوند همچنان ۵ دروازه ورودی دیگر برای داخل شدن در حرم است.

جشن باستانی نوروز که یکی از فرهنگ‌های باشکوه مردم افغانستان اند همه ساله در روز اول سال نو با اشتراک هزاران تن از شهروندان افغانستان و ده‌ها مهمان از کشور‌های همسایه افغانستان و منطقه از سوی مقامات دولتی این کشور با برافراشتن جهنده مولا دراین مکان برگزار می شود.

در روز نوروز، مردم دراین مکان تاریخی، به خرید و فروش غذاها، اجناس زینتی، ورزش پهلوانی، نواختن دهل و سرنا، و  بازی های محلی دیگر می پردازند که باعث جلب توجه مردم می شوند.

همچنان در چهارباغ روضه، چندین سوپرمارکت، دستفروشی‌های وسایل زینتی و مذهبی فعالیت می کنند. 

دارایی‌های روضه، تنها به چندتا گل و درخت ختم نمی شوند بلکه این مکان تاریخی و فرهنگی، موزیم دیدنی، کبوتر‌های سفیدرنگ، یک مسجدبزرگ و یک گورستان را در خود جا داده است که هر کدام  روزانه توجه هزاران بازدید کننده را به خود جلب می کند.

روضه حضرت علی

کبوتران سفیدرنگ، یکی ازموجودات عجیبی هستند که هر گردشگر و زائر وقتی وارد چهار باغ روضه می شود تا این کبوتران را از نزدیک نبینند از کنارشان به آسانی رد نمی شود.

در درب ورودی این زیارت در سمت راست یک دیگ بزرگ نهاده شده که زائرین هنگام ورود به این مکان به دیگ پول میریزند و قفل‌های بزرگ و کوچکی به آن آویزان می کنند.

روضه همچنان به نام‌های زیارت سخی، گنبد کبود، زیارت حضرت علی (ع) و زیارت شیرخدا، در میان مردم یاد می شوند.

این بود سفر گردشگری تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به روضه شریف در شهر مزارشریف

تا درود دیگر بدرود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار