دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از امتیاز انتقال فرزندان هیئت علمی تا لزوم ارتباط پایان نامه‌های دانشجویی با صنعت

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «استادی ایرانی برنده جایزه مصطفی شد»، «دانشمندان وارثان انبیا هستند»، «آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان ارشد پیام نور از هفته آینده»، «دانشجویان بدون کارت واکسن در دانشگاه حضور نیابند»، «آموزش‌های دانشگاه علم و فرهنگ ترکیبی می‌شوند/ واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی استادان»، «شرکت‌های دانش بنیان؛ زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌های دانشگاهی»، «پایان نامه‌های دانشجویی باید مرتبط با نیاز صنعت باشند» همراه بود. 

استادی ایرانی برنده جایزه مصطفی شد

پرفسور کامران وفا استاد دانشگاهی ایرانی آمریکایی در برنامه جایزه مصطفی ۲۰۲۱ که عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختم که توانسته ام با پژوهشگران تراز اول در رشد علمی کشور سهمیم باشم.

او افزود: توسعه علم تشابه زیادی به رشد گلها در یک باغ دارد، تنها کار رشد گل فراهم کردن خاک، آب و نور کافی مناسب است و باقی آن به صورت طبیعی پرورش داده می شود.

وفا تصریح کرد: رشد علم هم محتاج محیط مناسبی است که از جمله آن ارج نهادن به کار علمی و آزاد گذاشتن استعداد های علمی در جهت یافتن علم و ایجاد تسهیلاتی برای فراهم کردن زندگی مناسب است.

استاد دانشگاه ایرانی آمریکایی ادامه داد: جنبه معنوی این جایزه یعنی جایزه مصطفی را تقدیم به همسر عزیزم آفرین صدر می کنم که توانسته ام با پشتیبانی و حمایت ایشان باعث پیشرفت و رشد علمی شوم. همچنین، تمام جایزه مادی و نقدی این جشنواره را به بنیاد حمایت از علوم بنیادی تقدیم خواهم کرد.

اعظای جایزه به بنیادی عام المنفعه در عرصه علوم بنیادی

او در حاشیه چهارمین دوره اعطای این جایزه در جمع خبرنگاران افزود: بنده با علم وپرسشگری در سنین نوجوانی و در مدرسه البرز آشنا شدم، بعد از اخذ دیپلم به خارج از کشور برای ادامه تحصیل رفتم و در آنجا درجات بعدی را طی کردم.

او با اشاره به اینکه همواره خانواده مشوق وی در ادامه تحصیل و اخذ درجات علمی بوده است، گفت: در این سال‌ها خانواده ام و به ویژه همسرم من را همراهی کردند، هویت معنوی این جایزه را به همسرم و مادی آن را به بنیاد عام المنفعه‌ای در ایران برای حوزه علوم بنیادی که توسط همکارانم در ایران در حال راه اندازی است اعطا می‌کنم، این موضوع می‌تواند به رشد علوم پایه در ایران و کشور‌های همسایه کمک کند.

وفا با بیان اینکه یک چهارم جمعیت جهان، مسلمان هستند، افزود:، اما متاسفانه یک چهارم علم متعلق به مسلمانان نیست و امیدوارم با تلاش دانشمندانی که در کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند، جبران شود و از نظر علمی به سطح سایر دنیا برسند.

این دانشمند ایرانی با تاکید بر اینکه علم برای جامعه مسلمانان غریبه نیست و در گذشته نه چندان دور کشور‌های اسلامی دوران طلایی علم را گذرانده‌اند، یادآوری کرد: در آن زمان‌ها دانشمندان نامداری در ایران داشته‌ایم و این نشان می‌دهد علم می‌تواند بسیار نزدیک به جامعه ما باشد، هرچند که در حال حاضر کمی از جامعه اسلامی دور شده است.

برگزیده این دوره از جایزه مصطفی (ص) در خصوص پژوهش خود در زمینه «نظریه F» با تاکید بر اینکه پژوهشی که من انجام می‌دهم در حال حاضر هیچ نمودی در جامعه و اثر مستقیمی بر زندگی بشر ندارد، ادامه داد: علم لزوما برای این ساخته نشده که در همان لحظه روی زندگی بشر تاثیر گذار باشد، بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری برای آینده بشر باشد.

این برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ ادامه داد: نتایج کاری که در قرن ۱۹ انجام دادیم، امروز می‌بینیم، بنابراین سرعت در علم جایی ندارد، حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم یعنی «نظریه ریسمان» در حال حاضر هیچ تاثیری بر زندگی بشر ندارد، تنها فهم ما را از جهان بیشتر می‌کند.

کامران وفا استاد ایرانی-آمریکایی فیزیک در دانشگاه هاروارد، امسال جایزه مصطفی را از آن خود کرد؛ او در سال ۱۳۳۹ شمسی در تهران به دنیا آمد؛ تحصیلاتش را در دبیرستان البرز به پایان رساند همچنین مدرک کارشناسی خود را در فیزیک و ریاضی از ام‌ای تی بدست آورد.

وفا در سال ۱۹۸۵ میلادی موفق به دریافت درجه دکتری خود با سرپرستی ادوارد ویتن از دانشگاه پرینستون شد.

 یکی از جایزه‌های این دوره جایزه مصطفی برای دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به کامران وفا برای زحماتش در تئوری میدان‌ها و محمد زاهد حسن برای زحماتش در زمینه نیمه‌فلزات ویل فرمیونی تعلق گرفت.

دانشمندان وارثان انبیا هستند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه جایزه مصطفی ۲۰۲۱ در تالار وحدت اظهار کرد: اکنون به واسطه چالش‌های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آن‌ها رو به روست اهمیت وحدت و همدلی و در مقابل عوارض تفرقه را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

او افزود: دانشمندان و فرهیختگان گرامی جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان اسلام معرفی کند؟ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام بشناسیم.

ستاری تصریح کرد: دوران طلایی اسلام همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشور‌های اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی همچون حضرات ابونصرفارابی، مولانا جلال الدین، عمرخیام، ابن سینا، ابن میثم و ... بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور اظهار کرد: این شخصیت‌های نام آور در عالی‌ترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشته اند و از طرفی دیگر شخصیت‌های فرامرزی بوده اند که اکنون آثار هریک از آن‌ها در شمار گنجینه‌های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می‌آید.

ستاری ادامه داد: شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت‌هایی و در زمان و مکانی روی داده که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است. به تعبیر پیامبر بزرگ اسلام، دانشمندان وارثان انبیا هستند و بهترین نماینده برای رساندن پیام انبیا به ذهن‌های جست و جو گرند.

او گفت: مبتنی بر این بینش جامعه اسلامی در زمان حاضر می‌تواند بنا بر اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه‌ای از میراث علمی و فرهنگی زمینه ابتکارات جدید را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کند. در این رابطه علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود می‌تواند به عنوان چهارچوبی برای همکاری‌های نو دوستانه بین کشور‌های اسلامی عمل کند.

ستاری ادامه داد: این جانب بر اساس تجربه جمهوری جامعه اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق به این باور دست یافته ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را داراست.

او گفت: این در حالی است که کشور‌های اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌های بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند؛ لذا در چنین شرایط کنونی که کشور‌های اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی رو به رو هستند این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

ستاری خطاب  به  دانشمندان و فرهیختگان گفت: اینجانب و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مولفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های مدارا در جامعه اسلامی است.

اقدام جدی جایزه مصطفی در شناساندن دانشمندان مسلمان

در ادامه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: جوایزی مانند نوبل که اقدام به انتخاب افراد برجسته در حوزه‌های مختلف می‌کند همچنین جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود؛ در واقع الگو‌های علمی هستند، بنابراین جهان اسلام می‌تواند جایزه‌ای برای خودش داشته باشد.

او درباره روند انتخاب دانشمندان برتر جهان اسلام در این دوره از جایزه مصطفی (ص)، افزود: دراین دوره از جایزه، دانشمندان برتر در دو بخش انتخاب شدند، یک دسته از دانشمندان معرفی شده، دانشمندان مقیم کشور‌های اسلامی هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: این دسته از دانشمندان برگزیده تحصیلات خود را در کشور‌های دیگر به پایان رساندند و در کشور‌های اسلامی به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: بخش دیگر برگزیدگان، افرادی هستند که می‌توانند دانشمندان اسلامی را در پیشبرد علم کمک کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

ستاری با تاکید بر اینکه نمونه این دانشمندان را می‌توان در همه ادوار جایزه مصطفی (ص) مشاهده کرد، یادآوری کرد: کشف دانشمندانی که در اعطای جوایز دیگر جهانی دیده نمی‌شود، می‌تواند یکی از اهداف جایزه مصطفی (ص) باشد و فکر می‌کنم که اعطای این جایزه حرکت و اقدام جدی در حوزه علم و فناوری در کشور‌های اسلامی باشد.

آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان ارشد پیام نور از هفته آینده

 مرتضی محسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور با سیستم منعطف آموزشی، بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات آموزشی را متناسب با نیاز‌های اقشار مختلف متقاضیان ادامه تحصیل ارائه می‌کند.

وی با عنوان اینکه انتخاب دانشگاه پیام نور توسط متقاضیان افتخاری بزرگ است، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور این انتخاب نو دانشجویان این دانشگاه را ارج نهاده و ضمن غنی سازی بستر‌های لازم، بهترین خدمات را در دسترس آن‌ها قرار خواهد داد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی با عنوان اینکه زمان دقیق ثبت نام غیرحضوری و انتخاب واحد طی اطلاعیه‌های بعدی از طریق سامانه گلستان به نشانی reg.pnu.ac.ir و یا پرتال دانشگاه به نشانی www.pnu.ac.ir به اطلاع پذیرفته شدگان می‌رسد، یادآور شد: تمام پذیرفته شدگان باید برای ثبت نام غیرحضوری در مهلت مقرر به سیستم گلستان مراجعه کرده و پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز، از نحوه انتخاب واحد آگاهی یابند.

دانشجویان بدون کارت واکسن در دانشگاه حضور نیابند

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره حضوری شدن آموزش‌های دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: هیچ دستور العملی بر مبنای حضوری شدن آموزش‌های دانشگاهی دریافت نکرده ایم.

او افزود: برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یعنی دانشجویان ارشد و دکتری برای کار‌های عملی به دانشگاه می‌آیند و هم اکنون در حال برنامه ریزی هستیم تا تکلیف تدریجی حضور دانشجویان را فراهم کنیم و تقویت زیرساخت‌ها را هم در دستور کار قرار دهیم.

واحدی تصریح کرد: شرط حضوری شدن کلاس‌های دانشگاهی تزریق واکسن و در اختیار داشتن کارت واکسیناسیون است و بدون آن نمی‌توانند در دانشگاه حضور یابند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: به احتمال‌های گوناگون آمادگی حضوری برگزار کردن کلاس‌ها را به صورت کامل یا ترکیبی، یعنی حضوری و مجازی داریم، اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که فرآیند واکسیناسیون دانشجویان تکمیل شود و ستاد ملی مقابله با کرونا هم اجازه حضوری شدن آموزش‌ها را صادر کند.

واحدی تصریح کرد: ظرفیت دانشگاه علم و صنعت در ترم جدید برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۸۴۰ نفر، کارشناسی ارشد در هر دو دوره روزانه و نوبت دوم ۱۵۵۰ نفر و برای دانشجویان دکتری ۴۰۰ نفر است که در مجموع تعداد کل پذیرفته شدگان در ترم آینده ۲۷۹۰ نفر خواهد بود.

او گفت: پذیرش دانشجویان شبانه یا نوبت دوم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت ۴۰۸ نفر است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت با اشاره وضعیت شهریه دانشجویان در ترم جدید اظهار کرد: هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت طبق مصوبه خود پیش بینی کرده است تا در صورت مجازی بودن ترم جدید از میزان شهریه موجود کم شود.

واحدی درباره معایب آموزش‌های مجازی گفت: مجازی بودن کلاس‌ها باعث تغییر و تحول شیوه آموزشی، بازنگری در آموزش، بازنگری در محتوی دروس، صرفه جویی در رفت و آمد دانشجویان و استادان شد، اما آموزش‌های حضوری تاثیراتی داشتند که می‌توان به ارتباط بیشتر و صمیمی‌تر استادان و دانشجویان، بازخورد گرفتن از چهره دانشجویان توسط استادان به منظور درک مفاهیم دروس و ... اشاره کرد که در صورت مجازی بودن کلاس‌ها این روند دیگر وجود نخواهد داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به حضور دانشجویان در خوابگاه اظهار کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با تمهیداتی که دانشگاه اندیشیده است در خوابگاه‌ها حضور یافته و کار‌های عملی خود را به سرانجام می‌رسانند.

واحدی در پایان یادآوری کرد: دانشگاه علم و صنعت تلاش کرده تا ظرفیت‌ها را مطابق مصوبه‌ای که سازمان امور دانشجویان اعلام کرده است، پر کند. در واقع دانشجویان کمتر از یک سوم ظرفیت‌ها در خوابگاه حضور دارند، برای مثال از ۳۰۰۰ ظرفیت موجود در خوابگاه‌ها در حال حاضر کمتر از ۱۰۰۰ دانشجو حضور دارند تا به این صورت سلامت دانشجویان حفظ شده و به راحتی تحصیلات خود را ادامه دهند.

آموزش‌های دانشگاه علم و فرهنگ ترکیبی می‌شوند/ واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی استادان

سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمادگی دانشگاه برای بازگشایی حضوری اظهار کرد: با چنین شرایطی که کرونا برای جامعه ایجاد کرده است، احتمالا آموزش‌های ترکیبی یعنی حضوری و مجازی را از ۱۵ آبان برای دانشجویان کارشناسی پیش ببریم.

او افزود: سیاست‌های دانشگاه علم و فرهنگ به اینصورت است که آموزش‌ها را به شیوه مجازی و حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پیش ببرد.

هاشمی با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه علم و فرهنگ از هفته آینده به صورت حضوری و با ظرفیت بسیار محدود بازگشایی می‌شوند، تاکید کرد: شیوه نامه‌های بهداشتی را حتما در بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها رعایت می‌کنیم، البته در حال حاضر دانشجویان دکتری در داخل دانشگاه حضور دارند و مابقی دانشجویان یعنی مقطع کارشناسی ارشد به شیوه مجازی و حضوری یعنی ترکیبی آموزش می‌بینند.

هاشمی تصریح کرد: اولویت اول دانشگاه علم و فرهنگ در بازگشایی حضوری دانشگاه و آموزش‌ها دانشجویان کارشناسی ارشد و سپس کارشناسی است.

او درباره وضعیت دانشجویان واکسن نزده در زمان بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها گفت: قاعدتا حضوری شدن آموزش‌ها واکسیناسیون دانشجویان است و آن دسته از دانشجویانی که واکسن نزنند را به هیچ عنوان در دانشگاه راه نمی‌دهیم؛ بنابراین داشتن کارت واکسیناسیون شرط اصلی برای حضوری شدن آموزش‌ها و ورود دانشجویان به دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اضافه کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویانی که به صورت حضوری آموزش می‌بینند در دانشگاه بسیار کم است و در صورت کلی تعداد دانشجویان دکتری ۱۰۳ نفر است و بیشترین دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی تحصیل می‌کنند.

۶۵ درصد دانشجویان علم و فرهنگ واکسن زده اند

هاشمی با اشاره به آمار واکسیناسیون اعضای دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: طبق آخرین آمار واکسیناسیون دانشگاه علم و فرهنگ در شهریور تمامی کارکنان، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ ۱۰۰ درصد واکسینه شده اند و ۶۵ درصد دانشجویان به جز نو ورود‌ها هم واکسن زده اند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: با توجه به تجربه به دست آمده در آموزش‌های مجازی حتی در صورت بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هم آموزش‌های ترکیبی یعنی حضوری و مجازی در کنار هم ادامه خواهند داشت.

هاشمی تصریح کرد: درباره تجربه دانشگاه از آموزش‌های مجازی اظهار کرد: تجربه خوبی از آموزش‌های مجازی در دوران کرونا داشتیم، اما قاعدتا یادگیری در آموزش‌های حضوری بهتر است.

او ادامه داد: استادان باید روی آموزش‌های مجازی مسلط باشند و از فیلم‌های کمک آموزشی استفاده کنند، ولی در حال حاضر فرهنگ بهره گیری از فضای الکترونیکی برای تدریس در کشور ما کمتر شیوع پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ بیان کرد: طی یک سال و نیمی که آموزش‌های دانشگاهی مجازی شد تجربیات خوبی به دست آوردیم و قاعدتا آموزش‌های الکترونیکی را تا درصدی پیش خواهیم برد.

هاشمی در پایان گفت: در صورت بهبود شرایط و بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها حتما ۷۰ درصد آموزش‌ها را به شیوه حضوری و ۳۰ درصد را مجازی پیش خواهیم برد.

انتقال فرزندان هیئت علمی تنها امتیاز است، نه سهمیه!

رضا مهدی معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره امتیاز انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی اظهار کرد: برای تمامی سهمیه‌ها باید نحوه اجرای آن‌ها را بررسی کرد تا بتوان درباره خو یا بد بودنشان اظهار نظر کرد.

او افزود: سهمیه انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بسیار محدود است و به هیچ عنوان نمی‌توانیم آن‌ها را با ظرفیت‌های دانشگاه‌ها مقایسه کنیم.

مهدی تصریح کرد: سهمیه انتقال اعضای هیئت علمی به اندازه‌ای محدود و کوچک است که در کشوری به این بزرگی مانند: ایران اصلا به چشم نمی‌آید.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: هر سازمانی در ایران یا کشور‌های دیگر برای تلاش اعضای خود مزیت و فرصتی را ایجاد می‌کند تا بتواند زحمات آن‌ها را جبران کند؛ بنابراین سهمیه یا امتیاز انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی را می‌توان از این زاویه‌ای مورد بحث قرار داد که آن‌ها در کنار حقوق باید انگیزه‌ای را هم در سطح جهان کسب کنند تا بتوانند جایگاه علمی کشور را بالا برده و باعث رشد و پیشرفت همه جانبه علم ایران در سطح بین المللی شوند.

انتقال فرزندان هیئت علمی باعث انگیزه برای آن‌ها می‌شود

مهدی گفت: سهمیه انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی تنها می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌ها باشد. گفتنی است که تمام شرکت‌ها و سازمان‌های دنیا امتیازی را حتما برای کارمندان خود رد نظر می‌گیرند. همچنین اعضای هیئت علمی که فرزندان خود را منتقل می‌کنند باید بررسی کنیم تا ببینیم آن‌هایی که در این وضعیت قرار گرفته اند آیا لیاقت آن را داشته اند یا خیر؟ همچنین باید دید که آیا جزو فارغ التحصیلان یا دانشجویان خوب دانشگاه‌ها بوده اند یا بد؟.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: برای مثال، وقتی دانشجویی از دانشگاه اصفهان به تهران بیاید و در آن جا بتواند با معدل بالا فارغ التحصیل شود قطعا سهمیه انتقال فرزندان هیئت علمی برای او در جایگاه مناسبی قرار گرفته است.

مهدی بیان کرد: گفتنی است که انتقال فرزندان هیئت علمی را نباید سهمیه در نظر بگیریم، بلکه امتیاز یا ظرفیت اضافه‌ای برای آن هاست. برای مثال، دانشگاهی ظرفیت پذیرش دانشجویان خود را ۲۰ تا ۳۰ نفر اعلام کرده است که انتقال فرزندان هیئت علمی به آن ظرفیت اضافه می‌شود نه اینکه باعث کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دیگری شود.

مهدی با بیان اینکه کمبود بودجه دانشگاه‌ها باعث ناامیدی دانشجویان به آینده می‌شود، تاکید کرد: کمبود بودجه باعث ضعف کشور می‌شود و به اینصورت دانشجویان امید به زندگی را از دست داده و دچار افسردگی می‌شوند؛ چرا که همین عامل فضای جامعه را برای فعالیت آن‌ها کوچک کرده و دیگر نمی‌توانند از استعداد‌های شان در راستای بهبود جامعه استفاده کنند.

اوافزود: منابع مالی و اعتباری دانشگاه‌های ایران اگر ۱۰ برابر هم شوند باز کم خواهند بود و حتی در صورت ۱۰۰ برابر شدن شاید به حالت نرمال برسند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: از آن جایی که دانشگاه‌های ایران با محیط و جامعه ارتباط ندارند؛ بنابراین اکثر پژوهش‌های ما حالت انتزاعی پیدا کرده اند و دیگر نمی‌توانند مسائل جامعه را رفع کنند.

شرکت‌های دانش بنیان؛ زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌های دانشگاهی

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط دو سویه دانشگاه با شرکت‌های دانش بنیان و مزایای آن‌ها اظهار کرد: حلقه‌های مختلفی در ارتباط با دانشگاه‌ها وجود دارند که باعث ارزآوری می‌شوند و یکی از آن حلقه‌ها شرکت‌های دانش بنیان هستند.

او افزود: یک نمونه که به عنوان زیست بوم فناوری در دانشگاه‌های دنیا عنوان می‌شود شرکت‌های دانش بنیان هستند و در این زمینه نقش‌های مهمی دارند، منتهی در سال‌های اخیر اگرچه توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان شده، ولی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده اند.

خشنود تصریح کرد: شرکت‌های مستقر در مراکز رشد حلقه وصل و انتهایی موضوع فناوری و تولید محصول هستند و در حال حاضر رویکرد بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به این سمت رفته است، تا زمانی که این حلقه در چرخه فناوری حضور نداشته باشد قطعا خروجی ملموس از دانشگاه‌ها فراهم نمی‌شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه آموزش عالی و وزارت علوم این است که باید حتما از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند، البته در دوره‌های اخیر حمایت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت و طی یک دهه اخیر توسعه خوبی هم از این شرکت‌ها انجام شد و تنوع رفتار‌های قانونی و مقرراتی با این شرکت‌ها تغییرات عمده‌ای را در پی داشته است، ولی همچنان از نظر آمار تعداد شرکت‌هایی که تولید می‌شوند و توانمندی و ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان برای تشکیل این شرکت‌ها با محدودیت رو به روست.

خشنود ادامه داد: با مشاهده آمار به این نتیجه می‌رسیم که در یک دانشگاه خارجی عددی نزدیک به ۹۰۰ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است، اما در دانشگاه‌های داخلی این رقم بسیار محدود است؛ بنابراین حمایت‌ها باید افزایش پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: ما معتقدیم که قطعا زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشگاهی و منجر شدن آن‌ها به محصولات واقعی نیازمند مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان است.

پایان نامه‌های دانشجویی باید مرتبط با نیاز صنعت باشند

منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ارتباط پایان نامه‌های دانشگاهی با نیاز‌های جامعه و تاکید وزیر علوم روی این مسئله اظهار کرد: این حرف تنها وزیر علوم نبوده و همه مسئولان مملکت روی این مسئله تاکید دارند.

او افزود: شخص اول کشور ما که مقام معظم رهبری هستند به استادان دانشگاهی فرموده اند که قبل از اینکه موضوع پایان نامه دانشجویی ارشد یا موضوع رساله دکتری را تعریف کنیم اول کارفرمای آن پروژه را باید پیدا و مشخص کنیم؛ بنابراین ایشان شخصیتی هستند که تمام نیاز‌ها و مشکلات کشور را می‌دانند و بایستی به حرفشان عمل کرد.

انبیا تصریح کرد: تا زمانی که در سمت رئیس دانشگاه یا استاد فعالیت می‌کنم، تلاش خواهم کرد تا این فرهنگ را به میزان بسیار کافی در دانشگاه علم و صنعت نمایان کنم. به عنوان یک استاد سعی می‌کنم که تا حد امکان موضوعات پایان نامه و رساله دانشجویان ارشد و دکتری مرتبط با مشکلات صنعت و جامعه باشد.

باید ارتباط دو سویه دانشگاه و صنعت را حفظ کنیم

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه نباید به سراغ تحلیل پایان نامه‌هایی برویم که هیچ ارتباطی با صنعت ندارند، تاکید کرد: فعالیت‌هایی که برای پایان نامه‌های مرتبط با صنعت می‌کنم چاپ می‌شوند که این موضوع شدنی است؛ بنابراین برخی‌ها می‌گویند که مقالات ناشی از فعالیت در صنعت چاپ نمی‌شوند در صورتی که می‌توان از فعالیت در صنعت مقاله چاپ کرد.

انبیا بیان کرد: مقاله از ضروریات کاری و بحث ارتقای کاری استادان دانشگاهی است؛ بنابراین چاپ مقاله بعد از فعالیت در صنعت شدنی است و این اندیشه را دارم با کمک خدا جهت دانشگاه علم و صنعت را به رفع مشکلات صنعت و جامعه سوق دهم و ارتباط دو سویه میان آن‌ها را حفظ کنم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار