رئیس کانون ایلات و عشایر خوزستان:

سنت تیراندازی در مراسم عروسی و عزا پیشینه‌ای در تاریخ عشایر ندارد

حمیدی گفت: طبق گفته‌های بزرگان و ریش سفیدان عشایر در خوزستان، در سالیان دور در مراسم عروسی و عزا تیراندازی نمی‌کردند و پیشینه‌ای در تاریخ ندارد.

کثیر حمیدی، رئیس کانون ایلات و عشایر خوزستان درخصوص رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی و عزا در عشایر و برخی اقوام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: براساس گفته‌های بزرگان و ریش سفیدان عشایر در استان، در سالیان دور خبری از تیراندازی در مراسم نبوده و هرگاه صیاد، تفنگچی و شخص تیراندازی از طایفه به رحمت خدا می‌رفت، مردان طایفه در مراسم او سر تفنگ‌ها را به زیر می‌گرفتند، به این معنا که طایفه ما دیگر تیراندازی ندارد و شخصی که لایق مالکیت همه تفنگ‌ها بود از میان ما رفته است.

او افزود: هر از گاهی دیده می‌شد که بعد از فوت مردان بزرگ و صیادان و شکارچیان طایفه، همه اهالی طایفه تا یک سال تفنگ‌های خود را در صندوق می‌گذاشتند و به احترام فرد متوفی تا یک سال تیراندازی نمی‌کردند و این رسم بین همه عشایر خوزستان اعم از لر و عرب و بختیاری و کرد و ... برقرار بود.

حمیدی اظهار کرد: امروزه ما شاهد سنتی هستیم که هیچ ریشه تاریخی ندارد، یعنی هیچگاه اجداد ما در مراسم تیراندازی نمی‌کردند، اما امروزه به شدت رواج پیدا کرده، به طوریکه در بعضی طوایف به یک مسابقه تسلیحاتی تبدیل شده و این مسئله برای امنیت اجتماعی استان ما به شدت نامناسب است.

رئیس شعبه ویژه عشایر شورای حل اختلاف شمال خوزستان یکی دیگر از عوامل گسترش تیراندازی در مراسم را وفور اسلحه در استان دانست، بیان داشت: از مراجع ذیربط خواست برای خلع سلاح اسلحه‌های غیرمجاز اقدام مناسب انجام دهند، ضمن اینکه ورود اسلحه غیرمجاز از مرز‌های عراق یکی از عوامل گسترش تیراندازی در استان است و خواستار برخورد محکم با قاچاقچیان اسلحه هستیم.

حمیدی تصریح کرد: تنها قشری که نیاز ضروری به اسلحه شخصی دارند، عشایر کوچرو هستند که به دلیل نوع خاص زندگی کوچ نشینی، برای تامین امنیت خانواده و احشام خود در صحرا و کوهستان حتما باید اسلحه در اختیار داشته باشند، اما بیشتر شهرنشینان‌هایی که اکنون مجوز اسلحه دارند، هیچ استفاده‌ای به جز تیراندازی در مراسم از آن نمی‌کنند، بنابراین اگر اسلحه‌ها از شهر‌ها برچیده شود کمک بزرگی به جلوگیری از تیراندازی در مراسم خواهد شد.

رئیس کانون ایلات و عشایر خوزستان: در پایان از تلاش‌های بزرگان و سران عشایر جهت ترویج فرهنگ نه به تیراندازی در مراسم تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: امیدواریم با همت خوانین، شیوخ، سادات و سران عشایر بتوانیم سنت تیراندازی در مراسم را به طور کلی ریشه کن کنیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.