دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل: تسلط نظامی در سودان نگران کننده است

دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل خواستار احیای حاکمیت غیرنظامی در سودان پس از تسلط ارتش این کشور بر امور شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  میدل ایست مانیتور، میچل باچله، دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که تسلط نظامی در سودان «عمیقاً نگران کننده» است و فوراً حاکمیت غیرنظامی باید به این کشور بازگردانده شود.

وی در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره پیامد‌های وضعیت جاری در سودان پس از ۲۵ اکتبر در این کشور آفریقایی صحبت کرد. به گفته او، این «یک صفحه تلخ در تاریخ کشور را به یاد می‌آورد که در آن آزادی بیان و حقوق بشر به طور گسترده سرکوب شد.»

باچله در ژنو گفت: «این خیانت به انقلاب شجاعانه و الهام بخش ۲۰۱۹ مردم سودان است و هم با قوانین بین المللی حقوق بشر و هم با سند قانون اساسی این کشور و سایر اسناد دوره گذار در تضاد است.»

درخواست ویژه برای نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از سوی انگلیس، آمریکا، نروژ و آلمان مطرح شد و بیش از ۴۵ کشور از آن حمایت کردند و به تصمیم شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا مبنی بر تعلیق سودان از مشارکت در تمام فعالیت‌های اتحادیه آفریقا پس از تسلط نظامی اشاره کردند. کشور‌هایی مانند چین، روسیه و ونزوئلا با برگزاری این نشست مخالفت کردند و آن را نقض حاکمیت سودان دانستند.

باچله تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته خواستار آزادی فوری همه کسانی شد که از زمان تسلط نظامیان دستگیر و بازداشت شده‌اند و  این برای آغاز گفتگو‌های ضروری و بازگشت سریع به حاکمیت غیرنظامی ضروری است.

وی اضافه کرد: تظاهرات گسترده خیابانی از ۲۵ اکتبر در چندین مورد با استفاده از زور و گلوله جنگی مواجه شده است.وی به منابع پزشکی اشاره کرد و گفت: حداقل ۱۳ غیرنظامی از سوی نیرو‌های نظامی و امنیتی از ۲۵ اکتبر کشته شده اند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده اند.

در پایان، رئیس حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد: استفاده از زور از سوی ارتش و سایر نیرو‌های امنیتی سودان باید فوراً پایان یابد و مسئولین نقض حقوق بشر باید به طور کامل پاسخگو باشند.

 عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح، همزمان با کودتای نظامی در این کشور، دولت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سابق این کشور را منحل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار