معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

خانه های خلاق در کشور بستری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: خانه های خلاق بستری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه فرهنگ هر منطقه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  امروز در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری گرگان گفت: خانه‌های خلاق محل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی است.

او گفت: در خانه های خلاق محصولات علوم انسانی خاص آن منطقه را تولید می کنیم و فرهنگ منطقه را توسعه می دهیم، همان طور که پنج هزار سال پیش اجداد ما فرهنگ مان را در نقش های فرش قرار دادند و هر منطقه نقوش خاص خود را دارد.

ستاری در رابطه با خانه خلاق تقوی در گرگان گفت: شما یک جواهر در مرکز شهر به نام بافت تاریخی دارید و می‌توانید از فضای خانه‌های تاریخی برای راه اندازی کسب و کار استفاده کنید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  گفت: زمانی که مدیر طرح بودم تصور می‌کردم توسعه یک مفهوم سخت افزاری است و باید کارخانه سیمان، فولاد و... توسعه پیدا می‌کند، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم توسعه یک مفهوم نرم افزاری است و برای رسیدن به آن تفکرات مهم است.

او افزود: چندسالی است که به این نتیجه رسیدم که توسعه پیش از هرچیزی یک مفهوم فرهنگی است اگر در استان این فرهنگ حاکم باشد جوانی که در خیابان راه می‌رود سرمایه اش در جیبش نیست و در سرش است آن وقت جا‌هایی درست می‌کنیم که جوانان ایده‌های خود را اجرایی کنند.

ستاری ادامه داد: مفاهیمی مانند پارک علم و فناوری، کارخانه نوآوری و... که طی این چند سال راه اندازی کردیم زیرساختی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

او گفت: با پول پژوهش دولت نمی‌توانید محصولی تولید کنید و این محصول که مشکل مردم را حل می‌کند حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 

فعالیت ۷ هزار شرکت دانش بنیان در کشور

او همچنین خبر داد: نزدیک به ۷ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند.

او افزود: این شرکت‌ها ۳۵۰ هزار شغل مستقیم برای افراد تحصیلکرده ایجاد کرده اند.

ستاری گفت: در پارک‌های علم و فناوری نسبت سرمایه گذاری بخش دولتی ۸ تا ۱۰ به یک است و اگر گرگان می‌خواهد شهری هوشمند شود باید شهرداری خودش باید  یک شتاب دهنده کسب و کار باشد.

ستاری افزود: مجوز گرفتن در کشور ما به سختی اتفاق می‌افتد، مراکز تحقیقاتی در را به روی جوانان باز کنند ، باید از ایده جوانان تیم و از تیم شرکت بسازید و از محل درآمد‌های این شرکت‌ها هم استفاده کنید.

کارخانه نوآوری گرگان ششمین کارخانه نوآوری در کشور است و از اهمیت بالایی برخوردار است، این کارخانه نوآوری تاثیر زیادی بر زیست‌بوم فناوری استان گلستان خواهد داشت.

مساحت کارخانه نوآوری گرگان هشت هزار مترمربع است که در مرحله اول،  پنج هزار مترمربع آن افتتاح می‌شود.

صندوق پژوهش و فناوری به عنوان تامین کننده مالی است و دفتر مالکیت فکری و معنوی، دفتر حقوقی، فن‌بازار منطقه‌ای، شتابدهنده‌ها، فضای کار اشتراکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در این مکان مستقر هستند.

زنگانه استاندار گلستان هم در آیین افتتاح کارخانه نوآوری گرگان گفت: شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری در این شرایط زمینه تحقق ایده‌های خلاق و تبدیل آن به محصول و در نهایت رشد و توسعه جامعه را فراهم می‌کنند.

او افزود: زمین سایت مدنظر پارک علم و فناوری گلستان در اولین فرصت تامین خواهد شد.

زنگانه ادامه داد: در کشور‌های توسعه یافته مدیرانی به عنوان مدیران لایق و شایسته در نظر گرفته می‌شوند که همواره ارتباط بین بخش آموزشی و بخش اجرایی و نوآوری را حفظ کنند.

او افزود: از شهرداری گرگان درخواست می‌کنم امکان ماندگاری این استارت آپ‌ها به مدت حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال در این مکان فراهم شود.

افتتاح خانه خلاق و نوآوری تقوی در بافت تاریخی گرگان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان گلستان، خانه خلاق و نوآوری تقوی را افتتاح کرد.

این خانه که یکی از اماکن تاریخی گرگان و متعلق به بافت قدیمی گرگان است، با حمایت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق به بستری برای توسعه شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی و زمینه‌ساز استقرار ۱۰ شرکت خلاق و نوآور خواهد شد.

افتتاح خانه‌های خلاق و نوآوری با هدف توسعه زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، توسعه کسب‌وکار‌های دیجیتال، حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر، تبدیل ایده‌های این حوزه به محصول و خدمت در دستور کار معاونت علمی و فناوری قرار گرفته است.

تاکنون در استان‌های مختلفی این خانه‌های خلاق راه‌اندازی شده است که گلستان نیز به جمع آن‌ها پیوست.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.