ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تا انتشار دو اثر در انتشارات امیرکبیر

هفته گذشته مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را اعلام کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید


برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران پس از هفته کتاب

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: پس از برگزاری هفته کتاب اخبار مربوط به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اطلاع رسانی می‌شود. هم اکنون تیم‌های کارشناسی ما در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با ازدحام بسیار خوبی در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران مواجه بودیم و باید کاری کنیم تا مشکلاتی که در روز اول اجرای نخستین دوره این رویداد فرهنگی ایجاد شد و مخاطبان شاهدش بودند، در این دوره به وجود نیاید. کار‌هایی هم در این زمینه انجام دادیم. در طول این مدت فضا‌های آن ایجاد شده است. متخصصان حوزه و همکاران ما در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با هم در تماس هستند تا زیرساخت‌های کافی را برای برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ایجاد کنند.

برنامه‌های ویژه هفته کتاب تشریح شد/ اعلام محدوده زمانی برگزاری طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰

علی رمضانی مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب، گفت: ما رسانه را یار دوم خود و بال پرواز کتاب می‌دانیم. در ستاد هفته کتاب برنامه‌های نهاد‌های مردمی و انجمن‌های صنفی طراحی شده است. «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» شعار هفته کتاب امسال است.

وی ادامه داد: به رسم هر سال روز‌های هفته کتاب نامگذاری شدند و هرکدام از روز‌های هفته کتاب، نمایانگر یک قشر، معنی و مضمون هستند. شروع هفته کتاب با نام کتاب و کتابدار نامگذاری شد. روز‌های دیگر با نام‌های کتاب خوب، یار همیشه همراه، کتاب زبان فارسی، شعر و ادبیات داستانی، کتاب و رسانه، هم افزایی و تعاملات کتاب، خانواده و سبک ایرانی اسلامی، ناشران کتابفروشی‌ها و ارکان صنعت نشر، کتاب مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس، کتاب کودک و نوجوان آینده و نسل مجازی نامگذاری شدند.

شعر جدید افشین علا درباره درگیری اخیر نیروی دریایی سپاه

افشین علا شاعر و ترانه‌سرا، به مناسبت حماسه نیروی دریایی سپاه در جلوگیری از دزدی نفت صادراتی ایران توسط آمریکا، شعر جدیدی با عنوان «جنگ نفتکش‌ها» سروده است.

انتشار اسناد رسمی همکاری آمریکا با صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران

در روز ۱۳ آبان که با عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار» شناخته شده است، وقایع مهمی رخ داده ازجمله تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، به شهادت رساندن دانش آموزان در دانشگاه تهران توسط مزدوران رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ و تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تهران در سال ۱۳۵۸.

زمانی که به دلایل وقوع این حوادث می‌نگریم نقش آمریکا پررنگ‌تر از هر دولت استعمارگر دیگر است. آمریکا که همواره خود را قوی‌ترین هژمونی و قدرت در دنیا و بالأخص در خاورمیانه معرفی کرده بود با نفوذ در میان دولت‌ها و حکومت‌ها بر فعالیت آن‌ها نظارت داشت و تمامی اقدامات حتی در حوزه تصویب قوانین در این کشور‌ها را بر اساس منافع خود می‌چید.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷، به دلیل دخالت‌های آمریکا در امر حکومت‌داری در ایران، دانشجویان انقلابی و معترض به سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا طی یک راهپیمایی تا سفارت این کشور، آن را به تصرف کامل خود درآوردند. امام خمینی (ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.

«مهربان‌تر از مادر»؛ جدیدترین مجموعه شعر حمیدرضا برقعی

کتاب جدید سید حمیدرضا برقعی (شاعر) با عنوان «مهربان‌تر از مادر» در انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

شعر‌های این مجموعه مانند سایر مجموعه شعر‌های این شاعر با مضامین مذهبی سروده شده اند؛ با این تفاوت که شعرهایش برای رده سنی کودک و نوجوان سروده شدند.

کتاب‌های جدید انتشارات امیرکبیر منتشر شدند

کتاب «شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت: رویارویی دو اندیشه» نوشتۀ مهدی انصاری، برای هفتمین بار در انتشارات امیرکبیر منتشر و در بازار نشر عرضه شده است. یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران، انقلاب مشروطیت است که تاکنون درباره آن، آثار و مکتوبات زیادی به رشته تحریر درآمد. در این میان، نقش مخالفان و موافقان آن همواره مورد بحث بوده است. شیخ فضل الله نوری، از روحانیان برجسته شیعه یکی از این شخصیت‌ها بود. وی در پیروزی این انقلاب نقشی تأثیرگذار داشت. پس از مدتی به یکی از مخالفان این انقلاب تبدیل شد. به همین دلیل وی مخالفان و موافقان جدی دارد. عده‌ای این شخصیت را فردی می‌دانند که به شریعت توجه داشت و به خاطر دین با مشروطه خواهان مخالفت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار