کلید رونق بازارچه‌های مرزی در دست کشور افغانستان/ زیرساخت‌های توسعه مبادلات مرزی آماده است

خراسان جنوبی آمادگی لازم برای توسعه مبادلات مرزی را دارد و برای رونق دوباره بازارچه‌های مرزی، کشور افغانستان باید موانع پیش رو را بردارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۷ سال است که قفل تعطیلی به سه بازارچه مرزی یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ در خراسان جنوبی خورده است.

بازارچه‌های مهمی که روزگاری معبر صادرات کالا به افغانستان بودند، اما با تعطیلی یک طرفه از سوی کشور افغانستان فرصت‌های طلایی مبادلات مرزی در حال سوختن است.

در چندین خبر پیگیر بازگشایی دروازه‌های اقتصادی ایران با کشور افغانستان بودیم و آخرین پیگیری مربوط به فروردین ماه امسال بود که در بخش‌های مختلف خبری نیز موضوع بررسی شد.

به دلیل مدیریت نادرست و دغدغه نبودن بازگشایی بازارچه‌های مرزی برای دولت‌ها، بین کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری منعقد نشده است.

درب پایانه مرزی یزدان باز شد

پیگیری‌هایی که در نهایت منجر به باز شدن درب یکی از پایانه‌های مرزی خراسان جنوبی به نام یزدان شد.

با باز شدن درب این پایانه، معاملات با برادران افغان دوباره از سر گرفته شده است.

یکی از مرزنشینان گفت: مردم کشور افغانستان بسیار خوشحال هستند که دوباره بازارچه یزدان باز شده است.

او ادامه داد: اگر چه درب بازارچه یزدان باز شده است، اما هنوز از صادرات گسترده کالا به کشور افغانستان خبری نیست و در مسیر راه دست انداز‌هایی وجود دارد که باید با کمک مسئولان برداشته شود.

یکی دیگر از مرزنشینان اظهار کرد: اکنون فقط در این پایانه خرده فروشی مواد غذایی انجام می‌شود و با وجود آماده بودن ظرفیت ها، تریلی ها و کامیون ها برای جا به جایی سایر کالا‌ها تردد نمی‌کنند.

او بیان کرد: تجار افغانستانی هم خواهان تجارت با ایران هستند و در انتظار رونق یزدان به سر می‌برند؛ کشور افغانستان نیز صد در صد به واردات کالا‌های ایرانی نیاز دارد.

دروگر مسئول گمرک پایانه مرزی یزدان گفت: سامانه جامع، انبار، غرفه، سکو‌های تخلیه و بارگیری و هر آنچه که برای صادرات نیاز است از سمت بازارچه مرزی یزدان فراهم شده است.

همه منتظرند دوباره یزدان به روز‌های اوجش بازگردد؛ همان روز‌هایی که در کشور سرآمد بود، بازارچه‌ای که در سال ۹۳ قطب دوم صادرات بازارچه‌های مرزی بوده اکنون به خرده فروشی افتاده است.

اعلام آمادگی برای کمک به کشور افغانستان

اما مشکل کار در این جاست که هنوز گمرک افغانستان مستقر نشده و امکان تجارت کلان وجود ندارد؛ به سراغ مسئولان رفتیم، آیا خبری از مذاکره با کشور افغانستان وجود دارد؟

ملانوری استاندار خراسان جنوبی گفت: گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی با کشور افغانستان انجام شده و کشور افغانستان به دنبال این است که تجهیزات و امکانات را در این پایانه برای مبادلات مرزی مستقر کند.

او افزود: مسئولان خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرده اند که در فضای گمرکی استان مباحث گمرکی کشور افغانستان نیز پیگیری و هر چه سریع‌تر امکان تجارت کلان فراهم شود.

حالا که هم ایران و هم افغانستان اعلام آمادگی کرده اند پس باز شدن این گره هم نباید کار سختی باشد.

اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد تجارت کلان با افغانستان فقط یک تعامل، اراده و هماهنگی بین دستگاه‌ها را می‌خواهد و اگر این اراده در مقامات عالی وزارتخانه‌های مرتبط ایجاد شود کشور افغانستان هم برای به دست آوردن منافع مردمش از هیچ تلاش و هماهنگی دریغ نخواهد کرد.

افغانستان بازار خوبی دارد و اگر دیر اقدام کنیم کشور‌های دیگر این بازار را از دست ما می‌گیرند.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک و ۳ پایانه مرزی با کشور افغانستان دارد.

سهم استان سالانه از بازار افغانستان ۳ میلیارد دلار است که اگر سایر بازارچه‌ها هم بازگشایی شوند سهم استان از بازار افغانستان سالانه به بیش از ۶ میلیارد دلار هم می‌رسد؛ و حالا این بازار بکر افغانستان است که در انتظار ورود کالا‌های ایرانی به سر می‌برد و در انتظار آغاز صادرات و واردات گسترده کالا از پایانه مرزی یزدان و حتی باز شدن بازارچه‌های مرزی دیگر است.

زیر ساخت‌های لازم برای صادرات گسترده به کشور افغانستان فراهم است، روز‌های خوش یزدان دور نیست.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.