اجرای آزمایشی کشت خارشتر در جاجرم

گیاه خارشتر به صورت آزمایشی در عرصه‌های طبیعی جاجرم کشت می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی باور معاون آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان درباره اجرای آزمایشی کشت خارشتر در جاجرم گفت:این طرح با توجه به ضرورت تامین نهاده‌های دامی و برای تامین علوفه‌تر و خشک دام‌های استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با کمترین هزینه‌ها در حال اجراست.

 باور افزایش پوشش گیاهی و بیابان زدایی را از مزایای اجرای نمونه کشت خار شتر در جاجرم دانست و افزود: در صورت بازدهی مناسب، این طرح در دیگر مناطق استان نیز اجرا خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او مقاومت گیاه خارشتر در زمین‌های خشک و شوره زار‌ها و کم آب طلبی این گیاه را از مزیت‌های آن دانست.

نیاز آبی این گیاه مقاوم به خشکی، یک دهم صیفی جات است و در برخی نقاط کشور، تنها با بارندگی سالانه حاشیه کویر تا سه چین برداشت در سال را برای بهره بردار فراهم می‌کند.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، در طرح تولید و برداشت خارشتر در بیارجمند استان سمنان، از دوره آیش زمین‌های زراعی، اراضی مخروبه و بایر استفاده می‌شود و در فصل کاشت و داشت نیز زنبورداران منطقه با استفاده از دوره گل دهی و نیز شیره ترنجبین ساقه این گیاه، عسل خارشتر که از مرغوبترین محصولات بازار پسند پاییز و زمستان است را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.