ده روند شکل دهنده تحول دیجیتال در آینده

در این گزارش می‌توانید با روند‌های اساسی که در آینده مسیر حرکت صنعت تحول دیجیتال را شکل می‌دهند، آشنا شوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از kbmax، تحول دیجیتالی در عرصه‌های مختلف به اولویت استراتژیک و حیاتی دولت‌های جهانی تبدیل شده است، ولی ما هنوز شاهد تولد صنعت تحول دیجیتال هستیم. قبل از ورود به آینده صنعت تحول دیجیتال، اجازه دهید به شکل مختصر گذشته آن را بررسی کنیم. اگرچه تحول دیجیتال در حال حاضر بحث حاکم دنیاست و آمار‌های Google Trends در طول پنج سال گذشته افزایش ده برابری علاقه به جستجوی این موضوع را نشان می‌دهد، اما باز هم یک مفهوم جدید در دنیای فناوری است. ریشه‌های تحول دیجیتال به سال ۱۹۴۸ و مقاله اصلی کلود ای. شانون با عنوان " نظریه ریاضی ارتباطات" برمی‌گردد که راه را برای دیجیتالی‌سازی هموار کرد.

دنیای فناوری

دهه‌های بعدی شاهد یک سری اکتشافات دیجیتالی بودیم که به عنوان پایه‌های صنعت تحول دیجیتال امروزی عمل کردند، مانند طلوع ریزتراشه در دهه ۱۹۵۰، انتقال اولین پیام از طریق ARPANET (نسخه اولیه اینترنت) در دهه ۱۹۶۰، ظهور کامپیوتر‌های خانگی در دهه ۱۹۷۰، اختراع شبکه جهانی وب در دهه ۱۹۸۰ و متعاقباً تصویب عمومی آن در دهه ۱۹۹۰. در دهه ۲۰۰۰، تغییر پارادایم به سمت تحول دیجیتال به خوبی در حال انجام بود. در صنعت خرده‌فروشی، اکثر کمپین‌های تبلیغاتی عمده عناصر دیجیتال را در خود جای دادند، حتی اگر اکثر خرید‌ها در فروشگاه‌ها و به شکل حضوری و با پرداخت پول نقد انجام می‌شد.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، ظهور دستگاه‌های هوشمند و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی منجر به تغییر گسترده در نحوه ارتباط مصرف‌کنندگان و کسب‌ و کار‌ها با یکدیگر و انتظارات مشتریان شد که در نتیجه خدمات رسانی به مشتریان در حوزه تجارت الکترونیک به طرز چشمگیری بهبود یافت. از سال ۲۰۱۵ تا به امروز، فراگیر بودن دستگاه‌های تلفن همراه و گسترش سریع فناوری‌های دیجیتال در سراسر جهان به افزایش بودجه تحول دیجیتال کمک کرده است. شرکت‌ها نیز دیجیتالی عمل می‌کنند، مانند بهره‌برداری از فناوری‌های جدید و SaaS برای ایجاد عملیات‌های خاص که فوراً به تغییرات در محیط رقابتی واکنش نشان می‌دهد و کارمندان را از مشقت‌های مدیریت دستی برای تمرکز بر تفکر استراتژیک رها می‌کند.

۱. افزایش سرمایه گذاری جهانی در تحول دیجیتال

براساس گزارش IDC، سرمایه گذاری جهانی در تحول دیجیتال قرار است با نرخ ترکیبی ۱۷.۱ درصد در سال رشد کند و تا سال ۲۰۲۳ به رقم خیره کننده ۲.۳ تریلیون دلار (۵۳ درصد از کل هزینه‌های ICT) برسد. ایالات متحده و پس از آن اروپا و سپس چین بزرگترین هزینه کنندگان در فضای تحول دیجیتال خواهند بود. البته پیش بینی می‌شود که کشور چین تا سال ۲۰۲۳ از اروپا پیشی بگیرد. خدمات مالی شامل بانکداری، بیمه و امنیت شاهد بالاترین هزینه سرمایه گذاری در دنیای دیجیتال در بین هر صنعت خواهند بود. با این حال، سرمایه گذاری‌های عظیمی در ساخت رباتیک انجام خواهد شد که پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که ظرف سه سال آینده این قضیه دو برابر می‌شود.

۲. تغییر تمرکز از B۲B به B۲B۲C

تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های B۲B به سمت تجارت الکترونیک B۲B۲C (کسب و کار به مصرف کننده) تغییر خواهند کرد و به مشتریان خود محصولات قابل تنظیم و سفارشی ارائه می‌دهند. مشتریان B۲B شروع به تقاضای همان سطح از خدماتی می‌کنند که در زندگی B۲C خود با آن مواجه بوده اند. فروش B۲B۲C به کسب و کار‌های B۲B اجازه می‌دهد تا خدمات سطح آمازون را به مشتریان سازمانی خود ارائه دهند.

تجارت الکترونیک B۲B۲C

۳. ایجاد فرصت‌های قابل توجه در اینترنت اشیا (IoT)

طبق گفته مک کینزی، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۳ به ۴۳ میلیارد افزایش می‌یابد که تقریباً نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد سه برابری را تجربه خواهد کرد. این افزایش رشد که تا حد زیادی به دلیل هزینه‌های پایین‌تر فناوری حسگر ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده فرصتی عظیم برای صنعت تولید است که جریان‌های تولید را از طریق افزایش دید در سطح عملیات کارگاهی و میدانی، زنجیره تامین تولید، از راه دور و برون‌سپاری افزایش دهد.

 اینترنت اشیا

۴. تغغیر نگرش مردم

در حالی که شاید فرض کنید حیاتی‌ترین عامل تحول دیجیتال خود فناوری است، اما این مردم هستند که باعث تحول در این عرصه می‌شوند. البته عدم مهارت کافی افراد و طرز فکر آنها برای استفاده از قابلیت‌های دیجیتال یک چالش به حساب می‌آید. به گفته گارتنر، ۶۴ درصد از مدیران فکر می‌کنند که کارکنان آنها نمی‌توانند با نیاز‌های مهارتی آینده هماهنگی داشته باشند. کمبود مهارت یکی از موانع اصلی تحول دیجیتال در سازمان‌های بزرگ است.

۵. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

آمار‌ها تصویر واضحی از اینکه چگونه هوش مصنوعی مرکز تحول در صنعت تولید خواهد شد را نشان می‌دهند. طبق گزارش اخیر Accenture، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۵، بهره‌وری در تولید و توانمندسازی کارکنان برای کار هوشمندانه‌تر را به میزان خیره‌کننده ۴۰ درصد افزایش خواهند داد. اما در حال حاضر تنها ۱۲ درصد از تولیدکنندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی

۶. سرویس XaaS

شرکت‌ها به‌ جای ارتقای مهارت‌های کارکنان فعلی یا استخدام نیروی کار ماهر به طور چشمگیری به برنامه‌ها و خدمات شخص ثالث مبتنی بر ابر نگاه می‌کنند تا کار را برای آنها انجام دهد. رویکرد XaaS فعالیت‌هایی مثل کارایی مالی، بهره‌وری بهبود یافته، امنیت سایبری قوی‌تر، چابکی بیشتر، انعطاف‌پذیری و مدیریت راه‌حل‌های اولیه را نوید می‌دهد.

۷. شبکه بی سیم Ramp-Up ۵G

سال هاست که فناوری ۵G یا همان شبکه بی سیم نسل پنجم وارد دنیا شده، اما تا بروز قدرت کامل این استاندارد جدید هنوز راه زیادی باقی مانده است. با این حال، هنگامی که ۵G به شکل کامل مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر آن بر صنعت تحول دیجیتال بسیار زیاد خواهد بود و باعث پیشرفت‌های سریع در شهر‌های هوشمند، وسایل نقلیه، تولید و فناوری‌های اینترنت اشیا می‌شود که تشنه ۵G و قابلیت‌های بی سابقه انتقال داده آن هستند.

شبکه بی سیم ۵G

۸. پوشش شکاف مهارت‌های فناوری اطلاعات توسط هوش مصنوعی

براساس نظرسنجی اخیر از ۶۰۰ رهبر منابع انسانی، ۴۰ درصد از کارفرمایان معتقدند که هوش مصنوعی به پر کردن شکاف مهارت‌های آینده کمک می‌کند. در نظر بگیرید که استخدام یک باریستا ۲۰ هزار دلار و خرید یک بازوی رباتیک باریستا که ۲۴ ساعته بدون دستمزد استعلاجی یا مرخصی سالانه کار می‌کند ۲۵ هزار دلار هزینه دارد، طبیعتا به راحتی می‌توان درک کرد که چرا شرکت‌ها هوش مصنوعی را بر هوش انسانی ترجیح می‌دهند. Google Brain نرم‌افزاری است که خودش می‌تواند نرم‌افزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین را طراحی کند. چنین پیشرفت‌هایی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تعداد کمتری از توسعه‌دهندگان را استخدام کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۹. حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی یک تهدید جدی برای هر کسب و کار است که بر روی تحول دیجیتال سرمایه گذاری می‌کند. دستگاه‌های IoT و ۵G فقط برای جلوگیری کردن از خطر نقض اطلاعات مفید هستند. کسب‌ و کار‌های بزرگ و کوچک به‌طور اجتناب‌ ناپذیری از انتظارات مردم در زمینه حفظ حریم خصوصی عمومی غافل می‌شوند و در نتیجه شهرت آنها از بین می‌رود. قرار است امنیت سایبری به یک مزیت رقابتی کلیدی برای کسانی تبدیل شود که مایل به سرمایه گذاری در این فضا هستند و می‌توانند سیاست‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی خود را به مشتریان منتقل کنند.

حریم خصوصی کاربران

۱۰. تازگی کمتر و عملگرایی بیشتر خواهد بود

اغلب شرکت‌هایی که می‌خواهند خود را نوآور معرفی کنند، بدون فکر کردن به پیامد‌های آن روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. Forrester سال ۲۰۱۹ را سالی که تحول دیجیتال عملی شد، نامگذاری کرد و ما شاهد ادامه این روند تا سال ۲۰۲۰ و پس از آن هستیم. CIO‌ها به اصول اولیه باز می‌گردند و استراتژی‌هایی را بر پایه‌هایی بادوام می‌سازند که دستیابی به اهداف تجاری را بر موارد دیگر ترجیح می‌دهند.


بیشتر بخوانید


گزارش از مهران محمدپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار