آمار کودکان نارس در کرمانشاه

از هر ۲۵ هزار نوزاد متولد شده در استان کرمانشاه حدود ۹.۶۱ درصد آن‌ها نارس هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شاه حسینی کارشناس مسئول نوزادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ۲۶ آبان ماه روز جهانی نوزادان نارس نام گذاری شده است، گفت : این روز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که یکی از شایعترین علل مرگ و میر نوزادان در دنیا و در کشور ایران نارس بودن نوزادان است.

او با اشاره به اینکه نوزادان نارس به نوزادانی گفته می‌شود که ۳۷ هفته آن‌ها کامل نشده است، گفت : مادرانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند مانند فشارخون، دیابت و تیروئید خطر زایمان زودرس در آن‌ها بیشتر است.

او افزود: مصرف دخانیات مانند قلیان نیزخطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، شیوع ویروس کرونا و ترس مادران از مراجعه به پزشک از عوامل دیگری است که این خطر را افزایش می‌دهد.

شاه حسینی به مادران باردار افزود: قبل از بارداری حتما غربالگری و ازمایشات مربوطه را انجام دهند، کنترل وزن، مراقبت‌های دقیق در دوران بارداری و مصرف قرص اسید فولیک نیز از دیگر نکات پیشگیری از زایمان زود رس است.

کارشناس مسئول نوزادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکید ما به مادران بارداری که علائم زایمان زود رس دارند این است که حتما در بیمارستان تخصصی سطح سه (بیمارستان امام رضا) زایمان کنند تا با امکانات پیشرفته و حضورفوق تخصص‌های کودکان شانس زنده ماندن نوزادان افزایش یابد.

او به مراقبت‌های پس از زایمان زودرس هم اشاره کرد و گفت: اطرافیان باید از مادر و نوزاد حمایت کنند فشار روحی را از مادر بردارند و سعی در آرامش مادر و نوزاد داشته باشند.

شاه حسینی افزود: محیط نگهداری نوزاد باید بسیار آرام و بی سر و صدا باشد، درجه حرارت اتاق بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد و نور اتاق کم باشد، مادر مراجعه پی در پی به اتاق نوزاد نداشته باشد.

او افزود: مناسب‌ترین تغذیه برای نوزاد شیرمادر است و اگر نوزاد بلع خوبی دارد نباید از شیر خشک استفاده شود.

شاه حسینی گفت: اگر وزن نوزاد کمتر از دو هزار گرم بود و زودتر از ۳۴ هفتگی به دنیا آمده باشد باید معاینه ته چشم انجام شود تا از نابینایی و مشکلات شبکیه چشم در نوزادان جلوگیری شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار