قاتل خاموش بلای جان 20 درصد کرمانشاهیان است

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ابتلای ۲۰ درصد جمعیت استان به فشار خون بالا خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از فشار خون به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و گفت: یکی از خطرات حاصل از فشار خون بالا در طولانی مدت، افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی است.

او افزود: گرفتگی عروق یکی از عوامل ابتلا به بیماری فشار خون بالا است که در بیماران دیابتی بیشتر دیده می‌شود و اگر فشار خون کنترل نشود، می‌تواند بروز سکته‌های قلبی ومغزی را به دنبال داشته باشد.

بیگلری ادامه داد: این بیماری در اغلب موارد بدون علامت است به همین دلیل بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند و همین امر آسیب‌های آن را بیشتر می‌کند.

او اظهار داشت: در موارد نادری فشار خون بالا در افراد می‌تواند سر درد، سر گیجه، درد در قفسه سینه و تنگی نفس ایجاد کند.

این مسئول بی تحرکی، مصرف زیاد نمک، نوشابه، چاقی، استرس زیاد و تغذیه نامناسب را از عوامل موثر در ابتلا به فشار خون عنوان کرد و بیان داشت: همچنین مصرف دارو‌های نیرو زا در جوانان خطر ابتلا به فشار خون و سکته‌های مغزی و قلبی را تشدید می‌کند.

بیگلری با بیان اینکه شرایط کرونایی افراد را نسبت به مراقبت از فشار خون بالا بی توجه کرده است، گفت: به دلیل بحران کرونا بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانند و برای چکاپ‌های دوره‌ای از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند که خطرات بسیاری دارد.

او افزود: از طرفی برخی افراد به دنبال درمان بیماری خود نمی‌روند، با این تفکر که به دارو‌های فشارخون وابستگی پیدا می‌کنند که این یک باور اشتباه است، چرا که اگر فشار خون کنترل نشود صدمه شدیدی به کلیه، قلب، مغز وچشم وارد می‌شود.

بیگلری بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سلامت کشور کنترل بیماری فشار خون بالاست، زیرا این بیماری زمینه ساز اصلی بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی است.

به گفته بیگلری هم اکنون حدود ۲۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه اکنون درگیر این بیماری هستند.

او گفت : مصرف سبزیجات، میوه و آبمیوه‌های طبیعی، ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز، در کنار تغذیه مناسب و کنترل استرس می‌تواند به کاهش بیماری فشار خون کمک کند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار