در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم شکل گیری سیستم یک پارچه برای جلوگیری از جعل مدارک دانشگاهی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور از ضرورت شکل گیری سیستم یک پارچه در نهاد‌های مختلف برای جلوگیری از جعل مدارک دانشگاهی خبر داد.

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی و کارآفرین جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره فروش مدرک در جامعه اظهار کرد: طی یک الی دو سال گذشته بحث صدور مدارک جعلی خیلی جدی انجام می‌شود.

او افزود: با راه اندازی سامانه‌های مختلف معضل جعل مدارک خیلی کمرنگ شده است و وزارت آموزش و پرورش و اداره پست سامانه مربوط به رسیدگی این امور را تشکیل داده تا با استعلام مدارک بحث صلاحیت مدرک و اصالت مدرک را به صورت جدی پیگیری کند.

بیجندی درباره وظایف نهاد‌های نظارتی بر رفع مسئله مدرک گرایی گفت: نهاد‌های نظارتی باید با دستگاه‌های مختلف که گیرنده یا پذیرنده افراد برای استخدام یا جریانات مختلف هستند به صورت جدی تمامی سیستم‌ها را پیگیری کنند تا از همان ابتدای ورود افراد به پروسه استخدام یا کار حتما در فرآیند‌های اتوماسیون اداری و یک بانک اطلاعات واحد درج شوند.

شناسایی مدارک جعلی با استفاده از اتوماسیون‌های اداری در بانک‌های کشور

معاون آموزشی و کارآفرین جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های کشور با استفاده از اتوماسیون اداری جعل مدارک افراد را شناسایی می‌کنند و زمانی که شماره ملی مراجعه کنندگان به کارمندان بانک گفته می‌شود اگر مرتکب خطا شده باشند بلافاصله تمامی آن‌ها روی سیستم به کارمند بانک نمایش داده می‌شوند.

بیجندی گفت: باید در نهاد‌های مختلف و نظارتی هم سیستم یک پارچه ایجاد شود تا بتوانند ملاحظات و نظارت‌های گوناگون را جهت رفع جعل مدرک دانشگاهی در جامعه داشته باشند.

او با اشاره به عوارض استفاده از مدارک جعلی در جامعه گفت: قطعا جعل مدارک یا مدارکی که هویت علمی ندارند شاید اعتبار استخدامی برای برخی افراد ایجاد کنند، اما اعتبار علمی لازمه را ندارند و دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم و دانش در این زمینه متضرر خواهند شد، چرا که افرادی با عنوان دکتر و مهندس بعد از دریافت مدارک جعلی شناخته می‌شوند، اما آموخته‌های علمی و دانشی ندارند و می‌توانند به جامعه آسیب جدی وارد کنند و هویت و ساختار دانشگاه را قطعا زیر سوال خواهند برد.

مدرک گرایی، معضل چند ساله اخیر در آموزش عالی کشور که با افزایش بی رویه باعث شده تا مهارت محوری به مرور کاهش یابد و دانشجویان برای استخدام در ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف به دریافت آن مشتاق باشند.

با وجود اینکه نهاد‌های مختلف مانند: آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه و ... سیاست‌های گوناگونی را برای جلوگیری از پدیده مدرک گرایی در جامعه بکار گرفته اند و متخلفان زیادی را دستگیر کرده اند، اما همچنان این مسئله در جامعه به عنوان معضل بزرگ آموزش عالی شناخته شده است.

مهم‌ترین امر برای جلوگیری از بروز این اتفاق این است که دانشجویان مهارت محوری و کسب اطلاعات گوناگون را جهت افزایش سواد و علم و دانش خود بکار بگیرند و از حرکت به سمت و سوی مدرک در جامعه به صورت جدی اجتناب کنند، چرا که این دیده باعث می‌شود تا جایگاه علمی کشور روز به روز افت کند و از این نظر نتوانیم باعث پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.