چین روابط دیپلماتیک خود را با لیتوانی کاهش داد

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن رسما روابط دیپلماتیک خود را با لیتوانی به علت افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در این کشور، به سطح «کاردار» کاهش داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه چین امروز یکشنبه اعلام کرد چین رسما روابط دیپلماتیک خود را با لیتوانی به سطح «کاردار» کاهش داد. این کار به نشانه اعتراض به افتتاح سفارت دوفاکتو (دفتر نمایندگی) تایوان در ویلنیوس صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین مجبور شد روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به منظور حفظ حاکمیت خود و معیار‌های بنیادی روابط بین المللی کاهش دهد.»

این وزارتخانه افزود: «دولت لیتوانی باید مسئولیت همه پیامد‌های ناشی از آن را برعهده بگیرد. اقدامات لیتوانی سابقه بدی در صحنه بین المللی ایجاد کرد.»

استفاده از عبارت «دفتر نمایندگی تایوان» از سوی لیتوانی یک شکاف دیپلماتیک مهم است که سیاست چین واحد را در مقابل این جزیره خودگردان در صحنه بین المللی به چالش می‌کشد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «لیتوانی تعهد سیاسی را که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با چین پذیرفته بود، کنار گذاشته است. اشاره پکن به سیاست چین واحد است مبنی بر اینکه کشور‌ها رسما دولت چین را به رسمیت بشناسند نه دولت تایوان را.»

اعلام افتتاح این دفتر نمایندگی  تایوان در ماه ژوئیه در ویلنیوس فشار‌های چین را بر این جزیره خودگردان در عرصه بین المللی موجب شده بود. پکن سفیر خود را از لیتوانی فراخوانده بود و از ویلینوس خواسته سفیر خود را از چین فرا بخواند که لیتوانی این کار را انجام داد.

پکن همچنین حرکت قطار‌های باری را به مقصد لیتوانی متوقف کرد و تحویل مجوز صادرات محصولات غذایی به این کشور را به حال تعلیق درآورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار