سمنان از استان‌های پاک در کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: این استان از لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش با کنترل یک کانون بیماری از استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: محیط‌بانان در هنگام گشت‌زنی در منطقه شکار ممنوع تفال شاهرود یک لاشه بزغاله را پیدا می‌کنند که لاشه برای آزمایش تحویل کارشناسان دامپزشکی شد و نتیجه آزمایش حاکی از ابتلای حیوان به طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود و با اقدام‌های به موقع، این بیماری هیچ تلفاتی در حیات وحش منطقه نداشت.

او ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از طریق دام سبک اهلی مانند گوسفند و بز در مسیر کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی منتقل می‌شود و اکنون کارشناسان محیط زیست با کمک کارشناسان دامپزشکی و اندیشیدن تمهیدات لازم تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت حیات وحش استان سمنان به کار بستند.

او تصریح کرد: با توجه به آغاز کوچ پاییزی و استقرار دام در مناطق قشلاقی، ممکن است در مسیر عبور به دلیل استفاده از آبشخور مشترک بین دام اهلی و حیات وحش، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شیوع پیدا کند.

او بیان کرد: تا زمانی که کوچ دام‌های سبک از منطقه ییلاقی به قشلاقی در استان سمنان به پایان نرسد خطر ابتلای حیات وحش به طاعون نشخوارکنندگان کوچک وجود دارد و اگر دقت کافی صورت نگیرد ممکن است دوباره شاهد شیوع بیماری باشیم.

عبدوس یادآور شد: دام‌های اهلی و سبک مانند گوسفند و بز و حیات وحش در خطر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار دارند و کارشناسان دامپزشکی استان سمنان به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری به صورت مستمر در حال گشت هستند و نکات بهداشتی را به بهره‌برداران آموزش می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

 وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخور‌ها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد، اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه گیری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا (PPR) با کنترل جابه جایی حیوانات، دفن صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می‌باشد و به عبارتی موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

یک میلیون و ۶۳۳ هزار راس دام سبک در استان سمنان وجود دارد و اکنون دام سبک استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شدند.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.