بوسنج گاز طبیعی چیست؟

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی ساخته شده است و ۱۰ نمونه صنعتی این دستگاه در یکسال طراحی و ساخته خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محسن مظلوم فارسی باف مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۱۰ نمونه صنعتی بوسنج گاز طبیعی با یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، گفت: در حوزه کالا و اقلام بخش توزیع و انتقال گاز ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و در حوزه پالایشگاه هم حداکثر تا دو سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

او با اشاره به اینکه از سال ۹۸ تصمیم گرفتیم مباحث مرتبط با فناوری‌های راهبردی و چالش‌های این حوزه را در صنعت گاز بررسی و شناسایی کنیم و تمرکز خود را به سه بخش پالایش، انتقال و توزیع گذاشتیم، افزود: با این اقدام ۲۹ قلم راهبردی صنعت گاز را که بیشتر آن مختص حوزه پالایش است شناسایی کردیم. تکرار و کاربرد وسیع، ارزبری زیاد و پیچیدگی فناوری و چالش‌های دسترسی به آن‌ها از جمله ملاک‌های ما در شناسایی این ۲۹ قلم بود.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: این شرکت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند. ما خودکفایی اقلام و کالا را درقالب ساخت یک قطعه معمولی نمی‌بینیم و قطعات با تکنولوژی بالا و راهبردی را مورد توجه قرار داده‌ایم و از امسال تولید اقلام راهبردی آغاز می‌شود و طی یک فرآیند سه ساله تمامی ۲۹ قلم راهبردی وارد مرحله تولید می‌شوند. ارزبری این اقلام با قیمت پارسال ۲۵۰ میلیون یورو بوده است و ساخت داخلی آنها، صرفه جویی ارزی و توسعه مهارت‌های علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

مظلوم فارسی باف بیان کرد: یک نیازسنجی دوباره از باقیمانده ریز اقلام انجام می‌دهیم تا طی حداکثر سه سال بتوانیم از طریق مجموعه دانش بنیان و فناور به توسعه کامل برسیم.

حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی پیش از این ساخته شده بود و با امضای این قرارداد ۱۰ نمونه صنعتی این دستگاه ظرف یکسال به همراه بستر تست کالیبراسیون دستگاه‌های بوسنج و طراحی و ساخت آزمایشگاه مربوطه ساخته خواهد شد.

او افزود: تولید این دستگاه در حال حاضر در انحصار آمریکا است و با ساخت آن در داخل، وابستگی به خارج قطع می‌شود و علاوه بر استفاده داخلی امکان صادرات آن هم وجود خواهد داشت. قیمت این دستگاه نیز ۶۰ درصد قیمت نمونه خارجی آن است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.