جوزپ بورل:

این آمریکا بود که از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اذعان کرد این آمریکا بود که بعد از خروج غیرقانونی از برجام تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اذعان و اعلام کرد واشنگتن بعد از خروج از توافق هسته‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

بورل همچنین با ابراز نگرانی از افزایش غنی‌سازی اورانیوم بدست ایران ادعا کرد اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است تمام تلاشش را خواهد کرد.

وی گفت: آمریکا نخست از توافق هسته‌ای خارج شد و علیه ایران تحریم‌های جدید اعمال کرد. به همین دلیل ایران نخست خواستار برداشته‌شدن این تحریم‌هاست. افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران مایه نگرانی است، ولی ما تلاش‌های خود را برای حفظ توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه تهران بسیج می‌کنیم.

او در خصوص تحولات منطقه و بازگشت سوریه به جایگاه پیشین خود نیز گفت: اتحادیه عرب در حال بررسی بازگرداندن سوریه است و ما هیچ دلیلی برای تغییر موضع خود در قبال این کشور با وجود تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه نمی‌بینیم. ما دولت سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم و نمی‌خواهیم روابط خود را با آن افزایش دهیم.

مسئول سیاست خارجه اروپا درخصوص بحران لیبی نیز اعلام کرد روسیه و ترکیه باید لیبی را به عنوان بخشی از حل بحران در این کشور ترک کنند، در لیبی به دلیل اختلافات شرق و غرب چالش‌های بزرگی وجود دارد و برای رسیدن به راه حلی برای بحران باید انتخابات برگزار شود.

پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای ۴+۱ با ایران در وین، جوزپ بورل در تماسی که با «حسین امیرعبداللهیان» وزیرخارجه کشورمان داشت اعلام کرد در حال حاضر بازگشت برجام به مسیر اصلی خود بیش از پیش احساس می‌شود. با این وجود کشور‌های اروپایی علی‌رغم جدیت هیئت ایرانی در مذاکرات خود را جدی نشان نداده و درحال حاضر نیز برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌‎های خود بازگشته و هفته آینده به وین برمی‌گردند.

آمریکا نیز که براساس اذعان بورل بعد از خروج از برجام تحریم‌های بسیاری را عیله کشورمان اعمال کرده است، به دنبال وقت‌کشی بوده و تاکنون سخنی از لغو تحریم‌های مغایر با برجام نزده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
یکی به نعل میزنن یکی به تخته تا زمان بخرن
کلا سیاست اصلیشون زمان خریدنه
آخرین اخبار