مانور تمرینی - آموزشی وزارت نیرو در منطقه مرکزی و جنوب کشور در شیراز آغاز شد

مانور تمرینی_آموزشی وزارت نیرو در منطقه مرکزی و جنوب کشور با رویکرد زلزله فرضی در تاسیسات زیربنایی صنعت آب و برق استان فارس به میزبانی استان فارس در حال برگزاری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمدرضا خسروی رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس جمع خبرنگاران، گفت: مانور تمرینی_آموزشی مدیریت بحران در منطقه مرکز و جنوب کشور، به میزبانی استان فارس و با رویکرد زلزله فرضی در تاسیسات زیربنایی صنعت آب و برق، با حضور شرکت‌های یاری رسان شامل اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و یزد در حال برگزاری است.

او افزود: آسیب پذیری سامانه ها، تأسیسات، فرایند‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با آن‌ها در شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و نیز پتانسیل بالقوه تهدیدات طبیعی، صنعتی و انسان ساخت از بزرگ‌ترین چالش‌ها و موانع پیشروی فعالیت شرکت‌های تابعه وزارت نیرو است.

خسروی ادامه داد: ضرورت پایداری و پایایی آب و برق سبب می‌شود تا برنامه ریزی پیشگیرانه و تمرین وظایف محوله در شرایط اضطراری از سوی دستگاه‌های خدمت رسان آب و برق اهمیت دو چندان پیدا کند.

این مقام‌مسئول در ادامه از ارتقای آمادگی و افزایش تاب‌آوری شرکت‌های صنعت آب و برق استان فارس در زمان مواجهه با تهدیدات ومخاطرات وسنجش کارآمدی و ارتقای هماهنگی و سطح دانش و مهارت کارکنان سخن گفت و افزود: به منظور مقابله با تهدیدات متعدد طبیعی و غیر طبیعی و به هنگام سازی ظرفیت‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و همچنین بخاطر زلزله خیز بودن استان فارس، مانور زلزله برای منطقه مرکزی جنوب واستان‌های همجوار به عنوان استان‌های یاری رسان تشخیص داده شد.

رحیم آزادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر شاهد ۲ هزار رخداد طبیعی بوده ایم، گفت: از سال ۹۷ و با توجه به رخداد‌های فروردین سال ۹۸ که استان فارس درگیر بحران‌های متعددی از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی و ... شد و درصدد آمدیم تا در جهت مقابله با حوادث و با برنامه‌های آموزشی این مانور برگزار و میزان آمادگی دستگاه‌ها را بالا ببریم.

او با اشاره به اینکه وقوع زلزله از دستِ استان خارج شده است، اذعان داشت: برگزاری این مانور که جزء سخت‌ترین مانور در سطح کشور است موجب ایجاد هماهنگی بین سازمانی دستگاه‌ها در زمان بحران می‌شود.

آزادی با اشاره به اینکه مدیریت بحران در سطح ملی و استانی و شهرستانی در سازمان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها سطح بندی شده است، گفت: استان فارس معین استان‌های کشور و از جمله معین منطقه ۱۶ تهران است که استان‌های قم پیشتاز و اصفهان جانشین است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس تصریح کرد: با توجه به بارندگی فصل زمستان از ابتدای مهرماه دستور العمل مشخص برای سایر دستگاه‌ها ارسال و جلسات متعدد استانی و شهرستانی برگزار کردیم و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی با امکانات و تجهیزات باید برای هرگونه حوادثی در امادگی کامل باشند تا در صورت نیاز از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

 رییس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو از سال ۹۷ مانور‌های تمرینی -آموزشی طراحی کرده است که این مانور‌ها در چارچوب هماهنگی و وحدت رویه بین مدیران صنعت آب و برق کشور برگزار می‌شود.

علی رجبی در مانور تمرینی آموزشی وزارت نیرو در منطقه مرکزی و جنوب کشور افزود: امسال ششمین مانور تمرینی آموزشی با هدف زلزله فرضی در تاسیسات زیر بنایی صنعت آب و برق در سطح کشور برگزار می‌شود که بیست و چهارمین آن در استان فارس در حال برگزاری است.

او با بیان اینکه ادامه دار بودن این مانور‌ها می‌تواند به شرایط محیطی و پیچیدگی آن بیفزاید، ادامه داد: مانوری که در فارس برگزار شد یکی از دشوارترین و سخت‌ترین مانور‌های تمرینی آموزشی در سطح کشور بوده است.

رجبی به مهمترین اهداف این مانور تمرینی اموزشی در استان فارس اشاره کرد و افزود: اعتماد اجتماعی و عملکرد ماموران آب و برق در سطح استان هامهمترین هدف این مانور است به نحوی که شهروندان این موضوع را لمس کنند که در شرایط بحران و حالت عادی این خدمات دهی قطع نمی‌شود.

 رییس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو یادآور شد: در حوادث احتمالی و رخداد‌های طبیعی چه دشمن محور و چه انسان محور این آمادگی از سوی همکاران صنعت آب و برق وجود دارد که خدمات رسانی را به خوبی انجام دهند.

رجبی به هوشمندسازی سازمانی به عنوان یکی دیگر از اهداف این مانور اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به محدودیت ابزار و منابع سازمانی در شرایط بحران باید بتوانیم ابزار و نیروی انسانی را متناسب با نوع فعالیت ان‌ها در رخداد‌ها داشته باشیم.

او تصریح کرد: نتایجی که از مانور‌ها در هر استان به دست می‌آید فقط شامل آن استان نخواهد بود و قابل تعمین به کل کشور است که به عنوان یک تجربه برای نقاط دیگر ارائه می‌شود.

 رییس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در ارزیابی این مانور تیمی متشکل از سایر متخصصین خبره از سراسر کشور دعوت شدند و یکسری فرم‌ها تهیه و ارزیابی‌ها انجام گرفت.

رجبی یادآور شد: اجرای این مانور‌ها با توجه به شرایط خاص استان فارس، پیچیدگی‌ها و سخت‌هایی را به همراه داشت که می‌تواند در مواقع بحران کمک کننده باشد.

او گفت: یکی دیگر از نتایج این مانور انسجام بین تمام بدنه شرکت‌های صنعت آب و برق است.

کرامت‌الله کریمی مزیدی مسئول عملیات این مانور افزود: با توجه به اینکه استان فارس بر روی کمربند زلزله قرار دارد، لازم است که در هر شرایطی آمادگی مواجهه با این بلای طبیعی، بازگشت به شرایط طبیعی و خدمات رسانی به زلزله زدگان را داشته باشیم.

کریمی‌مزیدی خاطرنشان کرد: این مانور در مسیر تاسیسات وزارت نیرو منتهی به شهرستان شیراز در حال اجراست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.