در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

احیای آیین نوروزی زنجانی‌ها با نمایش «تکم اویونی»

کارگردان نمایش «تکم اویونی» گفت: این نمایش به مراسم تکمچی می‌پردازد که به روستا‌ها می‌رود و نوید آمدن بهار را می‌دهد.

حمیدرضا قزلباش کارگردان نمایش «تکم اویونی»، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره این نمایش گفت: موضوع نمایش «تکم اویونی» پرداختن به یکی از آیین‌ها و مراسم‌های نوروزی است که از دیرباز در زنجان و روستا‌های استان رواج داشته است. تکم یعنی بز نر و تکم اویونی هم به معنای بازی تکم است.

وی درباره شخصیت چوپان در نمایش آیینی تکم اویونی اظهار کرد: فرد چوپانی با درست کردن عروسک تکم (بز) که نماد زایش و برکت است، با اجرای بازی‌های مختص آن و اشعار موزون که همگی از زایش، رویش، برکت و برانگیختگی طبیعت است به روستا‌های اطراف می‌رود و نوید آمدن بهار را می‌دهد و به اجرای مراسم می‌پردازد. اهالی روستا‌ها آمدن تکم چی را بسیار خوش یمن می‌دانستند و هرسال منتظر آمدن او بودند.

نمایش « تکم اویونی» احیای آیین نوروزی زنجان است
قزلباش در ادامه سخنانش درباره این آیین سنتی گفت: نمایش «تکم اویونی» فقط به مراسم آماده سازی عروسک تکم می‌پردازد که همراه با گویش و اجرای قصه‌ افسانه‌های آذربایجان است که فرم اجرای آن میدانی است. گروه نمایشی پوپک از زنجان که من عضوی از آن هستم، سالهاست موضوع نمایش‌هایش، پرداختن به آیین‌ها، بازی‌ها و مراسم‌های سنتی است و این بار هم به آیین تکم اویونی که کاملاً بکر، تازه و مختص زنجان هست، پرداخته است.

نمایش « تکم اویونی» احیای آیین نوروزی زنجان است
وی درباره دلیل انتخاب این موضوع گفت: نمایش‌های آیینی به دلیل انتقال حس به دل مخاطب می‌نشیند و از طریق تولید این نمایش، این مراسم‌های جذاب و زیبای آیینی که نشانگر فرهنگ، نوع تلاش و تفکر مردمان بوده زنده می‌ماند. در این گونه کار‌ها اکثراً شخصیتی وجود ندارد و همه شخصیت‌ها تیپیکال هستند. بزرگترین مشکل در جشنواره آیینی و سنتی عدم حمایت و نگاه جدی مسئولان به اینگونه آثار است.

نمایش « تکم اویونی» احیای آیین نوروزی زنجان است

گفتنی است؛ نمایش « تکم اویونی» به  کارگردانی حمیدرضا قزلباش، در  بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار