کاهش ۲۱ میلیون مترمکعبی آب ورودی به سد‌های آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش ۴۴ درصدی روان آب‌های ورودی به سد‌های استان خبر داد و گفت: امسال ۲۱ میلیون مترمکعب آب کمتر وارد سد‌ها شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی امسال، یعنی از اول مهر ماه امسال تاکنون ۲۶ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های بزرگ آذربایجان شرقی شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۴۷ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: با وجود کاهش ۴۴ درصدی آب‌های ورودی به سد‌ها در سال آبی امسال، به دلیل مصرف بهینه آب و با برنامه ریزی‌های انجام گرفته، درحال حاضر مجموع ذخایر آبی در مخازن سد‌های بزرگ استان تنها ۳۸ درصد کمتر از پارسال می‌باشد.

وی تشریح کرد: روان آب‌های ورودی بیشتر سد‌های آذربایجان شرقی طی امسال نسبت به پارسال کاهش داشته و سد‌های آیدوغموش میانه با ۹۱ درصد، نهند تبریز با ۶۵ درصد، سهند هشترود با ۴۷ درصد و ستارخان اهر با ۳۳ درصد، بیشترین میزان کاهش ورودی آب را داشته اند.

غفارزاده ادامه داد: اکنون تنها ۲۸ درصد مخازن سد‌های بزرگ آذربایجان شرقی پر شده و ۷۲ درصد از ظرفیت آن‌ها خالی است؛ سد‌های کوچک در حال آبگیری آذربایجان شرقی نیز که تعدادشان به ۵۸ مورد می‌رسد، در جای جای سطح استان پراکنده هستند و بیشتر برای بهبود معیشت روستاییان ساخته شده اند.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر تنها حدود ۱۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌های کوچک استان آب دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: سد‌های کوچک استان عمدتاً در خارج از بستر رودخانه ساخته شده اند و به دلیل نبود بارندگی‌های موثر و نبود روان آب کافی در رودخانه‌ها تاکنون آب قابل توجهی در مخازن آن‌ها جمع نشده است.

وی با بیان اینکه سد‌های کوچک استان تا پانزدهم اردیبهشت ماه آینده فرصت آبگیری دارند، ابراز امیدواری کرد که بارش‌های زمستانی به پرشدن مخازن سد‌های استان کمک کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.