سرانه پایین پرستار به ازای هر تخت در استان قزوین

سرانه پرستاران به ازای هر تخت در استان قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، چتروز، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت:  استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر بیمار در بیمارستان‌های دنیا به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار است که این رقم در کشور ۱.۱۵ صدم و در استان قزوین، با توجه به جذب پرستاران در دوران کرونا این رقم به ۱.۰۵ رسیده است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: به ازای هر هزار نفر جمعیت در دنیا، سه پرستار و در استان قزوین به ازای هر ۲ هزار و ۲۶۳ نفر، یک پرستار وجود دارد.

وی افزود: شاهد استخدام‌های متفاوت پیمانی، قراردادی، شرکتی و طرحی در بین پرستاران هستیم که این موضوع امنیت شغلی پرستاران را به خطر انداخته است.

چتروز تصریح کرد: بهبود حقوق دریافتی و زمان کاری متفاوت پرستاران نیازمند تلاش‌های مجلس و تغییر قانون است و امیدواریم آیتم فوق العاده خاص در کنار تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران، در اولویت قرار گیرد تا شاهد نارضایتی در میان پرستاران نباشیم.

وی افزود: خوشبختانه با واکسیناسیون گسترده کرونا وضعیت کشور آبی شده است، اما اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم پیک ششم کرونا آرام آرام به ما نزدیک می‌شود.

شهادت ۴ نفر از کادر درمان استان قزوین در دوران کرونا

نصیری، رئیس نظام پرستاری استان قزوین هم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: حدود ۳۰۰ نفر از کادر درمان و ۱۵۰ نفر از پرستاران استان در دوران کرونا شهادت رسیدند و در استان قزوین هم ۴ نفر از همکاران ما در بخش درمان شهید شدند.

وی افزود: پرستاری بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور، در ردیف مشاغل سخت قرار دارد و در شرایط تحریمی کشور هم شاهد فشار مضاعف بر سیستم درمان به ویژه پرستاران هستیم.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین خاطرنشان کرد: در دوران پیک کرونا و بستری بیماران کرونایی با کمبود پرستار مواجه بودیم که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

وی افزود: سلامت محور توسعه است و کرونا باعث شد که کسب و کار‌ها تعطیل شوند و برای توسعه، نیازمند نظام سلامت کارآمد هستیم.

نصیری با بیان اینکه نقش پرستاران در نظام سلامت کشور تعریف نشده است، تصریح کرد: فرایند پذیرش و ارائه خدمت به بیماران، با پرستاران است و از سوی دیگر انتظار داریم تعرفه گذاری خدمات پرستاری که قانون آن ابلاغ شده و مسکوت مانده است، اجرا شود.

وی افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده است، اما تا به امروز مسکوت مانده است به این دلیل که نقش پرستاران در سیاستگذاری نظام سلامت تعریف نشده است.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ پرستار در دانشگاه علوم پزشکی، ۷۰۰ نفر کادر پرستاری در سازمان تأمین اجتماعی و ۳۰۰ پرستار در مراکز غیردولتی شامل بیمارستان ارتش و مراکز درمانی خصوصی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط سال‌های گذشته، یک سری وظایف به پرستاران تحمیل شده است و امیداوریم انجام وظایف پرستاری تنها در حیطه شرح وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

وضعیت نامطلوب بیمارستان‌های استان قزوین

دکتر دیده بان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: پرداخت اضافه کار پرستاران به روز پرداخت می‌شود و از بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جلوتر هستیم.

وی افزود: درباره پرداخت کارانه به پرستاران، در میان سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی وضعیت پرداختی خوبی داریم و منتظر دریافت منابع مالی جدید از وزارت بهداشت هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: پاداش کرونا فقط در یک مرحله از سوی وزارت بهداشت پرداخت شده است و اگر پاداش جدیدی در نظر داشته باشند به پرستاران پرداخت می‌شود.

دکتر دیده بان تصریح کرد: با توجه به محدودیت جذب پرستاران از سوی دولت، وزارت بهداشت مجبور بود برای تأمین پرستاران از قرارداد‌های ۸۹ روزه استفاده کند، اما بعد از دستور روز گذشته رهبر انقلاب امیدواریم به زودی در دولت جدید شاهد تبدیل وضعیت پرستاران و دریافت مجوز استخدام و جذب پرستاران از سوی سازمان برنامه و بودجه باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه استان قزوین از نظر زیرساخت‌های آموزشی و درمانی وضعیت خوبی ندارد تأکید کرد: به غیر از بیماران ولایت سایر بیمارستان‌های قزوین از جمله بوعلی و ۲۲ بهمن فرسوده هستند و قدمت آن‌ها به ۷۰ تا ۱۰۰ سال می‌رسد.

وی افزود: الحاق بیمارستان رجایی با حدود ۴۰ درصد پیشرفت در حال ساخت است و بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی هم فقط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دکتر دیده بان تأکید کرد: بیمارستان اعصاب و روان ۲۲ بهمن هم به زودی به مکان مناسب و بزرگتر منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار