تجمع مخالفان استرداد آسانژ مقابل کنسولگری انگلیس در نیویورک

ده‌ها نفر با تجمع در برابر کنسولگری انگلیس در نیویورک مخالفت خود را با استرداد موسس ویکی لیکس به آمریکا اعلام کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، ده‌ها نفر روز گذشته با تجمع در برابر کنسولگری انگلیس در نیویورک مخالفت خود را با استرداد جولیان آسانژ، موسس پایگاه اینترنتی ویکی لیکس به آمریکا اعلام کردند.

دادگاه عالی انگلیس روز جمعه حکم پیشین در مخالفت استرداد آسانژ را لغو و با درخواست آمریکا برای بازگرداندن این افشاگر موافقت کرد.

گابریل شیپتون، برادر جولیان آسانژ که از جمله تجمع کنندگان در برابر کنسولگری انگلیس بود می‌گوید: او دیگر مردی نیست که به تنهایی همه چیز را آغاز کرد. آنچه بر وی گذشته است قلب را به درد می‌آورد. وی همچنان قدرتمند است و همواره مبارزه می‌کند. تقاضا‌های تجدید نظر دیگری مطرح خواهد شد. من برای دفاع از او اینجا هستم. همه ما پشت او هستیم.

سوزان ساراندون، بازیگر آمریکایی هم که از حامیان آسانژ است، می‌گوید: مسئله آسانژ به آزادی اطلاع رسانی، خبرنگاری و مردم مطلع مرتبط است. اگر آسانژ مسترد شود همه ما واقعا بازنده هستیم.

راجر واترز، خواننده آمریکایی هم گفت: زندگی و آزادی ما به این مسئله بستگی دارد. دموکراسی ما اگر هنوز هم چیزی از آن باقی مانده باشد به طور کامل به پرونده آسانژ بستگی دارد. ما برای قانون و دسترسی به حقوقمان مبارزه می‌کنیم.

از سویی دیگر، بارنابی جویس، معاون نخست‌وزیر استرالیا در دفاع از جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، از انگلیس خواست که این شهروند استرالیایی را به آمریکا تحویل ندهد.

وی گفت: آسانژ باید در انگلیس نگه داشته شده و در آنجا محاکمه شود یا اینکه به کشور خود بازگردانده شود. در زمان انتشار اسناد فاش شده، آسانژ در آمریکا نبوده است.

تصمیم دادگاه انگلیس راه را برای استرداد آسانژ به آمریکا باز می‌کند، اما وکلای مدافع او اعلام کردند حق تجدیدنظر خواهی از حکم دادگاه استیناف را حفظ می‌کنند.

استلا موریس، نامزد آسانژ که مراسم ازدواجشان را نیز در زندان گرفتند، این حکم را اشتباهی بزرگ خواند و قول داد که در اولین لحظه ممکن نسبت به این تصمیم تجدید نظر خواهند کرد.

آسانژ با ۱۷ مورد اتهام جاسوسی و یک اتهام سوء استفاده از رایانه به دلیل انتشار هزاران پرونده نظامی و دیپلماتیک در وب سایت ویکی لیکس، از جمله فیلم‌هایی که جنایات جنگی آمریکا در عراق را افشا می‌کند، مواجه است. در صورت محکومیت، این روزنامه نگار و فعال با ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

مدافعان آسانژ، تلاش برای محاکمه بنیانگذار ویکی لیکس را حمله‌ای به آزادی مطبوعات می‌دانند و ده‌ها روزنامه نگار برجسته، سازمان‌های حقوق بشری و آزادی‌های مدنی می‌ترسند که تلاش برای زندانی کردن او آزمایشی برای محاکمه هر روزنامه نگار یا سازمان رسانه‌ای باشد.

جولیان آسانژ پیش از این نزدیک به یک دهه با نوعی حبس مجازی روبرو بوده است، در ژوئن ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت و پس از درخواست از سوی مقامات سوئدی برای بازجویی در مورد جرایم جنسی ادعایی (این اتهامات بعداً لغو شد) درخواست پناهندگی دیپلماتیک کرد.

وی از سال ۲۰۱۹ تا کنون در زندانی در لندن به سر می‌برد. او پیش‌تر و در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور پناه برده بود. پس از سه سال پناهندگی سیاسی وی لغو شد و لز سوی پلیس انگلیس دستگیر شد. آسانژ تا کنون دو بار دست به خودکشی زده است و گفته می‌شود در صورت بازگشت به آمریکا احتمال تکرار آن بسیار بالاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
غربیا که خیلی ادعا میکنن طرفدار شفافیت و آزادی بیانن پس چرا این بابا رو گرفتن از همینجا معاوم میشه شفافیت و آزادی بیان فقط برای بقیه است نه خودشون
آخرین اخبار