۳۰ درصد از آموزش های دانشگاهی باید مهارتی باشد

وزیر علوم گفت: ۳۰ درصد از آموزش هایی که دانشجویان در دانشگاه می‌بینند باید مهارتی باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به آموززش عالی کشور می‌شود این است که چرا درصد مهارت افزایی پایین است و دانشجویان کار آفرین نیستند. ما باید این انتقادات را به فرصت تبدیل کنیم. دانشگاه‌های علمی کاربردی از نمونه‌های موفقی در آموزش‌های مهارتی در کشور هستند. در واقع فارغ التحصیلان از این دانشگاه به راحتی شغل پیدا می‌کنند؛ در واقع با مهارتی که آموخته اند می‌توانند این موضوع را در زندگی خود به کارببرند.

او ادامه داد: در شطرنج علمی کشور هر دانشگاهی نقش خود را برای سطح عالی کشور بازی می‌کند که بخش قابل توجهی از آن باید مهارتی باشد. در واقع ۳۰ درصد از آموزش‌ها باید مهارتی باشد که متاسفانه اینگونه نیست. البته صندلی خالی برای این موضوع وجود دارد که باید نیاز سنجی و نیاز افربت جامعه صورت بگیرد تا براساس نیاز‌های جامعه مهارت افزایی داشته باشیم.

زلفی گل گفت: ما بیشتر به تولید علم توجه کردیم؛ اما باید ضمن شکستن مرز‌های علمی، در ترویج علم و آموزش عمومی جامعه و مهارت افزایی نقش داشته باشیم. در واقع دانشگاه علمی کاربردی باید افرادی را آموزش بدهد تا شغل داشته باشند و با دوره‌های پودمانی کوتاه مدت آموزش مهارتی را در سطح جامعه پیش ببرد.

او ادامه داد: دانشگاه‌های علمی کاربردی نسبت به دانشگاه‌های دیگر مزیت‌های نسبی دارد. یکی از مزیت نسبی دانشگاه علمی کاربردی این است که در قالب‌های دانشگاهی نمی‌گنجد و منعطف است و بر اساس نیاز از مدرسین و آموزش‌ها استفاده می‌کند. در واقع این دانشگاه می‌تواند به میزان نیازش از افراد مجرب برای آموزش‌ها استفاده کند. همچنین باید به مزیت‌های ایجادی هم توجه شود.

زلفی گل افزود: ما تافته جدا بافته از دنیا در بخش علم نیستیم و ارزش علم به انتشار آن است و باید با مطالعات فراملی و برنامه ریزی مناسب؛ زمینه مهارتی و رشد اقتصادی هم تقویت شوند. یکی از مشکلات عمده آموزش ما این است که هر کدام از ما به صورت بخشی و جزیره‌ای نگاه می‌کنیم و باور نداریم همه در یک تیم هستیم. اگر به صورت تیمی به موضوع نگاه کنیم می‌توانیم مشکلات و موانع را از سر راه برداریم.

او افزود: سیستم کارورزی در اختیار دانشگاه‌ها نیست و برای آموزش مهارتی، باید صنایع هم باروی باز پذیرای دانشجو باشند و امکانات را در اختیار آن‌ها قرار دهند. در اختیار گزاشتن امکانات صنایع برای دانشجویان و پذیرفتن آن ها، باعث می‌شود ما در بحث مهارتی پیشرفت داشته باشیم. ما می‌پذیریم آموزش‌های مهارتی دانشگاه‌ها مهارتی نیست، اما باید به علت‌های آن پرداخت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: انتظاری که در این مقطع از دانشگاه علم و کاربردی داریم این است که صندلی‌های خالی را پر کند و با همکاری همه دانشگاه‌ها باید پتانسیل‌های آموزشی به کارگرفته شود. فضای آموزشی دانشگاه‌ها مربوط به فرزندان این کشور است و این هماهنگی باید در مرحله اول بین خانواده آموزش عالی صورت بگیرد.

وی گفت: عمده‌ترین مشکل امروز ما بیکاری است که باعث مهاجرت نخبگان و عدم ازدواج جوانان شده است. با همکاری فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و ورود همه دانشگاه‌ها به خصوص علمی کاربردی و فنی حرفه ای؛ می‌تواند این معضل را کاهش دهد. اگر همه احساس کنیم در یک تیم هستیم و امکانات روی هم گزاشته شود، حتما موفق خواهیم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.