استاندار:

تمام گذرگاه‌های مرزی سیستان و بلوچستان باید بازگشایی شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نگاهمان بازگشایی، توسعه و روان‌سازی همه گذرگاه‌های مرزی استان برای رشد اقتصادی و افزایش صادرات به کشور‌های هسایه است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  حسین مدرس خیابانی  استاندار سیستان و بلوچستان  در کارگروه مرز که با حضور سردار احمد گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا برگزار شد گفت: همه داشته‌هایمان در استان مرزی سیستان و بلوچستان استفاده از مرز است و نگاه و رویکردمان از یک نگاه حفاظتی و امنیتی به رویکرد استفاده از فرصت‌های مرز با هدف توسعه تبادلات تجاری تغییر یافته است.

وی  گفت: اقدامات خوبی در سایه همین نگاه در چند ماه گذشته انجام شده که البته ماحصل تلاش‌های استاندار و مسوولان سابق نیز هست.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براین باوریم که اگر اجازه ندهیم که در مرز‌های ما کالا جابجا شود، باید بپذیریم که مواد مخدر، اسلحه و تروریست جابجا شوند و اگر مرزنشین ما نتواند امرارمعاش کنند ممکن است کار‌هایی انجام دهند که به صلاح کشورمان نباشد.

وی گفت: بر همین مبنا ابتدا همه گذرگاه‌های مرزی استان باید بازگشایی شود و در گام بعدی تعداد این گذرگاه‌ها افزایش یابد و زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شود.

مدرس خیابانی گفت: در دیدار با سفیر پاکستان با اشاره به دیوار مرزی که پاکستان ایجاد در مرز با سیستان و بلوچستان احداث می‌کند، گفتم با ساخت این دیوار تمام تبادلات و تردد‌های مرزنشینان دو طرف مرز قطع می‌شود، پس باید گذرگاه‌های ریمدان، پیشین، کوهک، جالق و میرجاوه باز گشایی شوند.

وی گفت: مرز ریمدان، پیشین، کوهک، جالق و میرجاوه باید بازگشایی شوند و تعداد این گذرگاه‌ها هم در مرز افغانستان و هم پاکستان اضافه شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌ها و رویه‌های تجاری را در مرز‌ها تسهیل کنیم چرا که در حال حاضر گذر گذرگاه ها، پایانه‌ها و بازارچه‌ها مختصات و زیرساخت‌های لازم را به لحاظ داشتن امکاناتی نظیر پارکینگ، استراحتگاه، محدوده دیوارکشی، محل اسکان، انبار، ایکس ری و گیت ندارند و باید این زیرساخت‌ها در این نقاط فراهم شوند.

وی در خصوص مبادلات مرزی در پایانه میلک گفت: نگاه و تفکرمان در تجارت ایستایی نیست و باید روان سازی را در نقاطی که موانع وجود دارد ایجاد کنیم.

مدرس خیابانی گفت:مرز محل گذر است و محل ایستایی و کنترل نیست و قرنطینه در لب مرز و ارزیابی کالا در لب مرز بی معنی است و این امور باید در پس کرانه انجام شود و در پس کرانه ایستگاه‌ها و تیر پارک‌هایی برای انجام آن‌ها ایجاد شود.

وی گفت: در مرز تنها دو دستگاه اصلی مرزبانی که جایش در لب مرز است و دیگری گمرک که در نقطه آخر کالا را ارزیابی کند، حضور داشته باشند که تلاش خواهیم کرد این امر را عملی کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان  گفت: هرگونه توسعه تجاری باید با پیوست امنیتی صورت گیرد چرا که به هیچ وجه نباید به ازای تامین معیشت، جان و ناموس مرزنشین در معرض تهدید قرار گیرد.

وی گفت:اصل امنیت یک اصل انکار ناپذیر است و تلاش می‌کنیم این ملاحظات و خط قرمز‌ها را رعایت کنیم، اما این ملاحظات نباید توسعه تبادلات مرزی را مخدوش کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا در این نشست گفت: موضوعات امنیتی سیستان و بلوچستان در سایه فعالیت‌های اقتصادی حل می‌شود و مرزبانی با هر فعالیتی که موجب تغییر در وضعیت اقتصادی استان شود هماهنگ خواهد بود و از آن حمایت می‌کند.

سردار احمد گودرزی  گفت: ما در هر نقطه از مرز که برای توسعه تبادلات مرزی باید تقویت شود پای کار خواهیم بود و اصلاح فرایند‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی در خصوص روان‌سازی تردد‌ها در مرز میلک گفت: پس از حضور و بازدید از پایانه میلک، تصمیمات لازم برای روان سازی تردد‌ها از سوی مرزبانی اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار